"אפילו בשואה, הנאצים לא הרגו את התרבות כמו שאתם הורגים אותה היום"

כך אמר עומר זימרי, ממובילי המחאה להחזרת הפעילות בעולם התרבות. במחאה שמתקיימת הערב מחוץ למעון ראש הממשלה ברחוב בלפור, קוראים המפגינים נגד המתווה שאושר היום בממשלה ואומרים כי "מדובר במצג שווא"

חדשות כיפה חדשות כיפה 11/08/20 21:38 כא באב התשפ

"אפילו בשואה, הנאצים לא הרגו את התרבות כמו שאתם הורגים אותה היום"
ההפגנות בבלפור. ארכיון, צילום: יונתן סינדל/ פלאש 90

"אפילו הנאצים לא הרגו את התרבות כמו שאתם הורגים אותה": אנשי ענף התרבות מקיימים הערב (ג') אירוע מחאה מחוץ למעון ראש הממשלה בירושלים. זאת, בצל ולמרות פרסום המתווה לפתיחת אירועי תרבות בקפסולות ובשטחים פתוחים בלבד, שאושרה היום בממשלה. באירוע ייקחו חלק אנשי תיאטראות רבים, שהמתווה הנוכחי לא נותן להם מענה. מחאה שתוכננה הערב על ידי אנשי "הדגלים השחורים" מחוץ לביתו של גנץ, בוטלה בשל הניתוח שעובר הלילה שר הביטחון.

מארגני האירוע בבלפור הכריזו: "אלפי עובדים מובטלים ממוסדות תרבות מכל רחבי הארץ ימחו על אוזלת היד המובילה לקריסת מוסדות התרבות, ולפגיעה אנושה בעובדי ואמני תעשיית התרבות בישראל וקוראים לפתיחה מידית של עולם התרבות בישראל". 

הבמאי והכוריאוגרף עומר זימרי, ממובילי מחאת עולם התרבות, נאם בהפגנה ותקף בחריפות את התנהלות הממשלה: "אפילו בשואה, בגטאות - הנאצים לא הרגו את התרבות כמו שאתם הורגים אותה היום". הוא הוסיף: "אני קורא מכאן לכל מנהלי המוסדות - תיאטראות, תזמורות, היכלי התרבות - אנחנו איתכם. אתם תפתחו בעוד שבוע בכוח, כי הם מבינים רק כוח".

בהמשך הערב נאמה השחקנית הוותיקה רבקה מיכאלי, שאמרה: "ממשלה יקרה, את אוסרת עליי לממש את הזכות לתרבות. אנחנו נמצאים במצב הכי טרגי שאפשר, אנחנו צוללים יחד. אתם, חברי הממשלה - גונבים לנו את ההצגה. החזירו את סל התרבות לסל התרופות מצילות החיים". 

"המתווה הוא מצג שווא"

ארגון שח"ם הגיב למתווה שאושר היום: "המתווה שאושר הערב הוא מצג שווא. מדובר במתווה לא ריאלי ולא ישים, שמשמעותו אחת: ראש הממשלה נתניהו הורג את התרבות בישראל. נדמה לנו שהתרבות חוזרת לחיים כי התירו הופעות בחוץ, אך מדובר באחיזת עיניים. הגענו הערב לבלפור כי נמאס לנו להיות מנומסים. הגענו לכאן היום כדי לקבל תשובות. אנחנו בשח״ם דורשים מתווה אחיד לכולם: לקניון, לסופר, לקניון לאולמות התיאטרון, לבתי הקולנוע, להצגות ולמופעי החוץ".

מפורום מוסדות התרבות נמסר: "ליבת העשייה התרבותית נמצאת באולמות, אשר על פי הפרופסורים גמזו וגרוטו אינם מהווים מקור הדבקה. אולמות התרבות בטוחים בהרבה ממטוסים, ממסעדות, מחדרי כושר ומאיקאה, ולמרות זאת רבבות אומני, יוצרי, ועובדי עולם התרבות הם בני ערובה כבר חודשים רבים להחלטות שרירותיות וחסרות פשר. אין צורך במתווה חדש, יש מתווה קיים אשר הופעל בהצלחה במשך 12 יום ובוטל ללא הסבר".

מתווה ההופעות במתחמים פתוחים שאושר הערב (ג') מאפשר הופעות במתכונת של קפסולות שיכילו עד 20 איש ובאישור מיידי מול מנכ"ל משרד התרבות והספורט של עד 500 אנשים בהופעה. אירועים מעל 500 איש באישור מנכ״ל משרד הבריאות ומנכ"ל משרד התרבות והספורט.

הערב תוכננה מחאה של תנועת "הדגלים השחורים" מחוץ לביתו של ראש הממשלה החליפי ושר הביטחון בני גנץ בראש העין. המפגינים דורשים מגנץ וכחול לבן לתמוך בהצעת החוק של יש עתיד שתמנע מנשיא המדינה להטיל את הרכבת הממשלה על נאשם בפלילים. האירוע נדחה בשל הניתוח שעובר הלילה גנץ. 

בנוסף, אנשי "הדגלים השחורים" פנו ליועץ המשפטי לממשלה אביחי מנדלבליט בבקשה שיחקור את שלטי "שמאלנים בוגדים" שהופצו אתמול.