"אנשי חיל": פרויקט חדש למאבק בקורונה יוצא לדרך בירושלים

אחרי תקופת ניסיון מוצלחת, הפרויקט הקהילתי למאבק בקורונה יתחיל לפעול. "אנשי חיל" הם אנשים מתוך הקהילה שתפקידם הוא לתמוך ולתת מענה במגוון דרכים לחברי קהילה שחולים או מבודדים

חדשות כיפה חדשות כיפה 11/08/20 16:17 כא באב התשפ

"אנשי חיל": פרויקט חדש למאבק בקורונה יוצא לדרך בירושלים
סיוע קהילתי למבודדים וחולים במהלך הקורונה. אילוסטרציה, צילום: David Cohen/FLASH90

לאחר פיילוט שהוכתר כהצלחה, פרוייקט 'אנשי חיל' בירושלים יוצא לדרך. עם תקציב של מיליון וחצי שקלים שהעביר משרד הביטחון, הפרויקט ינהל באופן ממוקד את הקורונה בקהילה, יחד עם פיקוד העורף.

עיריית ירושלים מרחיבה את תוכנית הביטחון והרווחה בקהילה, 'אנשי חיל', לניהול משבר הקורונה. בחודש האחרון התקיים פיילוט מיוחד בכ-30 שכונות ברחבי ירושלים באמצעות "אנשי החיל". מטרת הפרויקט היא ללוות את המבודדים והחולים בקהילה ובמינהלים הקהילתיים, באופן שיעניק מעטפת סיוע בתחום הרווחה והקהילה לאוכלוסיות הזקוקות לכך. הפיילוט "ביטחון ורווחה", מתקיים באמצעות עיריית ירושלים, משרד הביטחון, משרד הרווחה ופיקוד העורף ותכליתו לשמור על בריאות הציבור ולמנוע הדבקה בקהילה באמצעות אסטרטגיית טיפול מוקפדת ובהובלת המנהיגות המקומית. 

את ניהול משבר הקורונה בשכונות מובילים המינהלים הקהילתיים ברחבי העיר ומסייעים למשפחות החולות בשכונות לקבל את המענה העירוני כמו: פינוי אשפה, סיוע בסל מזון אחת לשבוע ובערכות הפגה לילדים. כמו כן הם מייצרים מעטפת קהילתית עבור משפחות חולות ומשפחות שנמצאות בבידוד. המינהלים אף מגייסים ומפעילים מתנדבים מהקהילה בכל הגילאים במטרה לסייע לצרכים השונים העולים מן השטח.

בד בבד, מקיימים המינהלים הקהילתיים הסברה לתושבים בשפות השונות בנושא ההנחיות וחשיבות השמירה עליהן, ממפים את האוכלוסיות הזקוקות למעטפת קהילתית ופועלים לפיתוח מענה מותאם לאותן אוכלוסיות בשכונה. כל זאת תוך חיזוק הקהילה המקומית כמו:  אזרחים ותיקים, נוער, נשים אחרי לידה, עולים חדשים ועוד.

בשכונות החרדיות פועלים מידי יום גם "אנשי החיל", תושבים המגיעים מהקהילה, וכל אחד מהם אחראי על רווחתם של 50-40 תושבים מבודדים או חולים. סדר היום שלהם משתנה ובעיקר אינו צפוי. כך שלאורך כל שעות היממה הם דואגים לתרופות, אוכל חם, תעסוקה לכל בני המשפחה ומענה לכל צורך של הציבור. בין אם מדובר על מבודדים ששהו במחיצתם של חולי קורונה ובין אם מדובר על חולים מאומתים אשר לא התפנו למלוניות ושוהים בדירתם. מדובר בפרויקט חסכוני ויעיל - כל אחד מקבל סיוע על פי הצורך האישי שלו, לא פחות ולא יותר.   

ראש עיריית ירושלים, משה ליאון בירך על יציאתו לפועל של הפרויקט ואמר: "עיריית ירושלים בנתה מודל יעודי וייחודי לניהול משבר הקורונה ברשויות המקומיות, מתוך הבנה שאת החולים יש לבודד כדי לקטוע את שרשרת ההדבקה, הן במלוניות והן בביתם. זאת, תוך מתן סיוע נקודתי לכל משפחה שנמצאת בביתה. נמשיך לנהל את המשבר בנחישות וברגישות".

שר הביטחון בני גנץ התייחס אף הוא לפרוייקט שמשרדו מתקצב במיליון וחצי שקלים: "אני שמח לשמוע שכבר עכשיו רואים שהפיילוט משיג תוצאות טובות ומוריד את התחלואה בעיר. אין ספק שירושלים שהיא עיר גדולה ומורכבת מכל כך הרבה קבוצות אוכלוסייה, נמצאת בפני אתגר גדול שנוכל לו רק בשיתוף פעולה עם הרשות עצמה שמבינה לעומק את הצרכים והמורכבות בעיר. החיבור הזה בין המערכות שלנו לבין הרשות העירונית תייצר את המפתח להצלחה. אנחנו כאן לשירותכם ונשמח לקדם ולסייע בכל מה שצריך על מנת להצליח במשימה בהורדת התחלואה בעיר".