השר טרופר עונה לנתניהו: "הדבר היחיד שצריך לעשות בו קיצוצים זה בפייק ניוז של הליכוד"

לאחר שראש הממשלה טען כי תקציב דו שנתי יוביל לקיצוצים, שר התרבות מסביר לחדשות כיפה כי זהו התקציב הטוב למדינת ישראל: "לא רק בגלל שיש הסכם פוליטי". טרופר לא שולל שיתופי פעולה של כחול לבן בבחירות הבאות, אך קובע כי אין ערעור על מקומו של בני גנץ: "הוא המנהיג שלנו"

חדשות כיפה מירב כהן, חדשות כיפה 05/08/20 20:40 טו באב התשפ

השר טרופר עונה לנתניהו: "הדבר היחיד שצריך לעשות בו קיצוצים זה בפייק ניוז של הליכוד"
שר התרבות והספורט חילי טרופר, צילום: כיפה

בצל המשברים הקואליציוניים והעימותים על התקציב, שר התרבות והספורט חילי טרופר מסביר כי הוא לא מתרגש "מההטרלות" של האופוזיציה: "הם תרמו משהו למדינת ישראל חוץ מלהביך אותנו לשתי דקות" ומסביר מה המתווה שלו לחזרת עולם התרבות לפעילות תוך כי שגרת קורונה. 

אחרי שראיתם את הטריקים של נתניהו, אתם מתחרטים שחברתם לממשלת אחדות?

"לא, אנחנו חושבים תמיד מה נכון לאזרחי ישראל. בחרנו להיכנס לממשלת אחדות כי היינו משוכנעים, ועדיין אנחנו חושבים שזה הדבר הנכון, שתהיה ממשלת אחדות בישראל ושלא תהיינה בחירות רביעיות. עוד מערכת בחירות אחרי שלוש מערכות ללא הכרעה, עם השיסוי והפילוג, עם בזבוז המיליארדים - כל הדברים האלה כחול לבן ביקשה לחסוך ועדיין מבקשת לחסוך מהאזרחים. אני לא חושב שמישהו מהאזרחים מעלה על דעתו בתקופה כזו ללכת לבחירות. גם עכשיו אנחנו חושבים שצריך לעשות הכל כדי למנוע בחירות. 

"אין לי עניין לדבר על נתניהו, יש לי עניין לדבר על מה נכון לאזרחי ישראל. ידענו שנשלם מחיר פוליטי כבד על הבחירה, היו שתי אפשרויות: להקים ממשלת אחדות בישראל ושכל אחד יעשה את הוויתורים או ללכת לבחירות. אל מול קולות קיצוניים משני הצדדים , בחרנו במה שטוב למדינת ישראל. אם בגלל זה מישהו יאשים אותנו שאנחנו פראיירים, לא נורא - שמעתי האשמות כבדות מאלו בחיי". 

הליכוד מתעקשים על תקציב חד שנתי בגלל משבר הקורונה וטענים שבתקציב דו שנתי יהיו קיצוצים, מה ההיגיון הכלכלי בתקציב דו שנתי? 

"הדבר העיקרי שצריך לעשות בו קיצוצים זה בפייק ניוז של הליכוד. מה הקשר בין התקציב של 2020 או 2021 ולבין קיצוצים? הרי גם בשנים קודמות אפשר לעשות תיקונים תוך כדי השנה, גם הליכוד, בשנת התקציב האחרונה שהוא העביר, העביר תיקונים וקיצוצים תוך כדי השנה, אין שום קשר בין הדברים. בשבועיים האחרונים הם מוציאים כל יום סיבה חדשה למה אי אפשר להעביר תקציב דו שנתי. אם הליכוד רוצים בחירות, שיגידו את האמת. ילכו לעם ישראל ויגידו 'אנחנו רוצים בחירות'. אין צורך כל פעם להסתתר מאחורי איזה שקר אחר. הדברים נורא פשוטים, הליכוד חתם על הסכם - גם לזה יש ערך. אתם רוצים שהפוליטיקה שלנו תראה כמו מסמכים שאין להם שום תוקף ערכי? הרי יש מסמך שנחתם לא לפני שלוש שנים, אלא לפני שלושה חודשים, ושם יש התחייבות. אני מזכיר שגם המפלגות החרדיות אמרו שהן יהיו ערבות להסכם, ולכן אני מציע שכולנו נהיה ישרים ואם יש הסכם - נעמוד בו. 

"אבל לא רק בגלל שיש כאן הסכם פוליטי, כי זה לא הדבר הכי חשוב. הדבר העליון הוא - מה טוב לעם ישראל. לא מדובר פה על תקציב דו שנתי, מדובר על תקציב של חמישה רבעונים כי גם אם עכשיו נתחיל לעבוד על הסכם נגיע אליו בנובמבר 2020. כלומר, הוא בעיקר תקציב של 2021 והחודשיים האחרונים שלך 2020. התקציב החד שנתי בעיקר מסתכל אחרונה ומחסל חובות שנצברו בשנה הזאת. זה לא אחראי, לא נותן אופק, לא מאפשר מנועי צמיחה ולא נותן וודאות למדינה שצריכה וודאות. גם ששר האוצר כץ וראש הממשלה נתניהו הודיעו על רשת הביטחון שלהם עד יוני 21, למה הם9 בחרו עד אז? כי הם הבינו שהם צריכים לתלת למובטלים והעצמאים איזשהו אופק קדימה. למה מה שהיה נכון לרשת הביטחון, לא נכון לכל התקציה? למה לא נכון שאני כשר אתחיל לתכנן מה אני רוצה לעסוק ב-21?". 

פנינו ככל הנראה לבחירות, הסקרים מנבאים לכחול לבן מספר חד ספרתי, מה אתם הולכים לעשות?

"תמיד נחמד להיות גבוה בסקרים, אבל בסוף האזרחים בוחרים אותך על פי מעשים ולא על פי סקרים ולכן אני מקווה שיהיה לנו כמה שיותר זמן להוכיח את העשייה שלנו ושישפטו אותנו על פי המעשים. המדד לא צריך להיות מי הטריל יותר, למי יש את הציוצים היותר שנונים ומי צוחק חזק יותר, כי בזה אני אפסיד". 

תחברו למפלגה אחרת? 

"יכול להיות, עוד מוקדם לדעת. אנחנו באמת לא מתכוננים לבחירות ולא מאמינים שיש מנהיג ישראלי, לא משנה מאיזה צד הוא, שבאחד המשברים הכי גדולים של ישראל ואחרי שלוש מערכות ללא הכרעה חושב ללכת לבחירות. אנחנו בוודאי לא נלך לבחירות, אם נגיע אליהם? אנחנו תמיד בעד שיתופי פעולה". 

יש סיכוי שבני גנץ לא יהיה ראש הסיעה יותר?

"אני לא רואה סרט כזה. בני גנץ הקים את חוסן ואז את כחול לבן והוא ימשיך להוביל. אני לא מתעסק בסקרים, הוא המנהיג שלנו ואני לא רואה שום תרחיש שזה לא יקרה. גם אני וגם בני מאמינים שהממלכה קודמת למלוכה, ואחרי זה אני אומר -אני הולך אחרי בני. אבל אסור ששאלת הבחירות תהיה על הפרק -צריך למנוע בחירות כי זה מה שטוב לאזרחי ישראל". 

יש עתיד העלו את הצעת החוק לוועדת חקירה בנושא הצוללות,כחול לבן נעדרו מהמליאה. עוד הבטחת בחירות שנסוגתם ממנה

"כשנכנסנו לממשלת האחדות ידענו שיש דברים שאנחנו מאמינים בהם, ואנחנו לא פחות מאמינים בהם עכשיו, אבל מבינים שלא נוכל לעשות כל מה שרצינו, ועדיין נוכל לעשות יותר מכל מי שעסוק מהבוקר ועד הערב בהטרלות. מה יותר נחמד? להיות כמו בנט ושקד עם ההטרלות שלהם על פסקת ההתגברות וועדת חקירה לשופטים, וכל הזמן אמרו לנו 'לא פרנסה לא מעניין'. או מאיר לפיד שאומר שצריך להתמקד בבריאות ובכלכלה וכל הזמן מתעסק בצוללות או תחבורה ציבורית בשבת. אם האלטרנטיבה שלי זה או להתעסק בהטרלות או להתעסק בעשייה, אני בוחר להתעסק בעשייה למען מדינת ישראל. הם אופוזיציה, הם עושים את תפקידים ולפעמים זה יכול להביך. אבל בסוף זה עשן, נגמר היום וזה עשה משהו? הם תרמו משהו למדינת ישראל חוץ מלהביך אותנו לשתי דקות, האמת שלא".