דו"ח המבקר: כשלים בבניית מעון ראש הממשלה החדש

עם פרסום דו"ח מבקר המדינה עולה כי פרויקט ''אלמוג'' להקמת מתחם הכולל מעון ומשרד לראש הממשלה הכפיל את מחירו הראשוני וכעת יעלה כ-1.2 מיליארד שקלים. הפרויקט שאמור לשמש להיות הבית הלבן הישראלי הוקפא ב-2018

חדשות כיפה חדשות כיפה 03/08/20 16:03 יג באב התשפ

דו"ח המבקר: כשלים בבניית מעון ראש הממשלה החדש
מעון ראש הממשלה החדש, פרויקט אלמוג, צילום: מאת אלון איזנמן - Alon Eisenman - צילום, CC BY-SA 4.0, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=80803136

דו"ח מבקר המדינה: הקמת מתחם למשרד ראש הממשלה ומעונו כמעט והכפיל את מחירו מאז 2009 וכעת מוערך ב-1.2 מיליארד שקלים. הדו"ח מותח ביקורת חריפה על התנהלות הוועדות המתכננות שלא נפגשו, ועל השב"כ שלא טרח להתעדכן בפרטים רלוונטיים, כל זאת על אף שגורמים ביטחוניים טוענים כי עיכוב בפרויקט מהווה סכנה לאינטרסים לאומיים. 

פרויקט ''אלמוג'' לתכנון והקמת מעון ומשרד חדש לראש הממשלה החל להירקם עוד בשנת 1995. המתחם תוכנן להיבנות בקריית הלאום וקיבל תקציב של 550 מיליון ש"ח לצורכי תכנון בלבד, אך עד שנת 2009 לא חלה שום התקדמות. 

בתחילת 2009 אישרה הממשלה את תכנון הפרויקט שלתקציבו התווספו 100 מיליון שקלים נוספים, אך שלושה חודשים לאחר מכן ובשל גרעון תקציבי בוטלה ההחלטה. כך במשך מספר שנים, התכנית נכנסה לשלבי תכנון והוקפאה זמן קצר לאחר מכן, וחוזר חלילה. כשלכל אורך הזמן, כך אומר מבקר המדינה, הוועדות הרלוונטיות לא נפגשו כלל.

מבקר המדינה מתניהו אנגלמן

מבקר המדינה מתניהו אנגלמןצילום: יונתן זינדל, פלאש 90

הגורמים עבדו ב-2018 עם תכניות של 2007

בשנת 2015, החליטו במשרד ראש הממשלה להניע את הפרויקט, ובאישור הקבינט נקבעו לוחות זמנים. לפי לוחות הזמנים, "הבית הלבן הישראלי" היה אמור להיות מוכן כבר בקיץ 2018.

דו"ח המבקר מגלה כי החל ממועד קבלת החלטתו של הקבינט בסוף שנת 2015 ועד 2018, עבודת המטה של גורמים שונים בפרויקט, ביניהם גם השב"כ והמל"ל, התבססה על עמדה מקצועית-ביטחונית הרלוונטית לתוואי של אזורי הכניסה לירושלים וקריית הלאום משנת 2007.  תמונת המצב העדכנית והמלאה של שינויי תכניות הבינוי התבררה רק באוגוסט 2018 והדבר הוביל להקפאת הפרויקט. 

המבקר אנגלמן מסכם את הדו"ח וטוען כי מקבלי ההחלטות בנוגע לפרויקט נמצאים בצומת דרכים וצריכים להחליט מספר דברים: "לגבי עצם הקמתו של הפרויקט, מקומו וניהולו". והוא מוסיף כי, "הדוח מדגיש את הצורך בקבלת החלטות יסודיות שיניחו בסיס יציב להמשך פעילות סדורה ויעילה בעניינו של הפרויקט בתקופה הקרובה".