מנהלי בתי החולים מתריעים: "שערי בתי החולים ייסגרו"

הגל השני של נגיף הקורונה ממשיך ומכה בישראל ובתי החולים מתמודדים עם עומס גדול ובעיות תקציב. בדיון בוועדה לענייני ביקורת המדינה אומרים מנהלי בתי החולים: "אנחנו בכאוס; החשש מהחורף כבר כאן". יו"ר הוועדה: "ממשלה שעוסקת בתפל"

אלעד הומינר אלעד הומינר, חדשות כיפה 03/08/20 12:57 יג באב התשפ

מנהלי בתי החולים מתריעים: "שערי בתי החולים ייסגרו"
בית החולים שערי צדק, צילום: יונתן זינדל, פלאש 90

הוועדה לענייני ביקורת המדינה בראשות ח"כ עפר שלח, קיימה היום (ב') דיון עם מנהלי בתי החולים בעקבות העומס בבתי החולים הכלליים בשל התחלואה הגבוהה בנגיף קורונה ובעקבות בעיות התקציב. בדיון הוצג דו"ח המבקר שנכתב בנושא לפני שנה ועוד טרם משבר הקורונה המצביע על שורת ליקויים בנושא. הדו"ח שם דגש על היעדר תכנית לפתיחת מחלקות ויחידות במערכת הבריאות.

יו"ר הוועדה, עפר שלח, אמר בדיון כי האוצר מבקש לשלוט בעניינים שלא קשורים לתחומי משרדו: "חמישה חודשים בתוך משבר הקורונה, מערכת הבריאות עדיין מתפקדת בחסר, שמאיים להידרדר לקריסה בחורף הקרוב. כבר עכשיו מנהלי בתי חולים מדברים על כאוס, תקנים שהובטחו אינם מגיעים, והאוצר מבקש לשלוט בעניינים שאינם בתחום עיסוקו. התמונה הכללית היא של חוסר יד מכוונת, ממשלה שעוסקת בתפל וחוסר מוכנות בתחומים קריטיים".

מנכ"ל ביה"ח שערי צדק, עופר מרין, אמר בדיון כי מיטות חדשות וכוח אדם נוסף הם הפתרון לעומס בבתי החולים: "הקורונה תופסת את ישראל בחוסר רזרבות בקיץ. בתי החולים מלאים כל חורף. באפריל היה יותר קל להכיל את זה כי הופסקה פעילות אלקטיבית והורדנו באופן יזום את מספר החולים. היה סגר והייתה ירידה משמעותית של כניסות חולים. עכשיו באוגוסט אנחנו מלאים ואנחנו בכאוס".

מרין הציג מציאות מטרידה בה נאלצו בשערי צדק לבטל ניתוחים: "אתמול, ביטלנו ניתוחים לחולים ושלחנו אותם הביתה כי טיפול נמרץ מלא וההתאוששות מלאה. הפתרון לזה הוא שצריך להכשיר מהר מיטות חדשות נוספות לבתי חולים ועוד כוח אדם. אני מתבייש איך נראה חדר המיון שלשערי צדק ואנחנו בחודש אוגוסט".

מנכ"ל ביה"ח הדסה, פרופסור זאב רוטשטיין אמר בדיון כי אין לו איך לשלם משכורות: "הדסה, הוא השיאן של אשפוז חולי קורונה וכל זה אנו עושים מבלי שהאוצר והבריאות עוד סיכמו על הסכומים שנקבל – גם חמישה חודשים מפרוץ המשבר. אין תקציב ואנחנו לא מקבלים לעבודה אחיות ורופאים. הוצאנו 250 עובדים לחל"ת כי אין תקציב. אין לי משכורת לשלם את חודש אוגוסט". רוטשיין התריע, "אם אני לא אקבל את הכסף עד ה-15 לאוגוסט את ה-60 מיליון ₪ השערים יסגרו".

;

מחדל: מאז פרוץ הקורונה בישראל, נוספו רק 20 מיטות לבתי החולים

לקראת הדיון בוועדה, חשף מרכז המחקר והמידע של הכנסת כי נתוני תפוסת מיטות האשפוז לקורונה בבתי החולים שפורסמו בימים האחרונים שגויים. הנתונים נאספו לבקשתו של ח"כ שלח, ומהם עולה כי מינואר 2020 ליולי 2020 גדל מספר מיטות האשפוז הכללי בישראל מ-16,301 מיטות ל-16,321, כלומר נוספו רק 20 מיטות אשפוז כללי. באשר לנתוני התפוסה באשפוז הכללי, מהשוואת הנתונים הקיימים עולה כי התפוסה במחצית הראשונה של שנת 2020 אינה גבוהה יותר בהשוואה לתקופה המקבילה אשתקד ובחלק מבתי החולים אף נמוכה יותר.