הכנסת דנה בהשתלטות הפלסטינים על שטחי C: "לפלסטינים שאיפות לאומיות משלהם על השטח"

ועדת חוץ וביטחון דנה בדרכים למניעת השתלטות הרשות הפלסטינית על שטחי C. ח"כ מתן כהנא תקף בפתח הדיון: "האם בהנחית ראש הממשלה מתאפשר לפלסטינים להשתלט על שטחי C?"

חדשות כיפה חדשות כיפה 29/07/20 09:43 ח באב התשפ

הכנסת דנה בהשתלטות הפלסטינים על שטחי C: "לפלסטינים שאיפות לאומיות משלהם על השטח"
צבי האוזר, צילום: דוברות הכנסת, עדינה ולמן

ביוזמת חבר הכנסת מתן כהנא (ימינה), וועדת חוץ וביטחון דנהבהשתלטות הרשות הפלסטינית על שטחי C. בפתח הדיון תקף ח"כ כהנא את ראש הממשלה וטען כי ותהה האם ההשתלטות מתרחשת בהנחיתו ובאישורו של נתניהו. 

יו"ר ועדת החוץ והבטחון, ח"כ צבי האוזר, אמר בפתח הדיון בראשותו על השתלטות הרשות הפלסטינית על שטחי C: "סי זו אות באנגלית. השטח הוא קודם כל טריטוריה מכוננת של הציוויליזציה היהודית. לא בכדי, במסגרת הסכמי אוסלו ישראל התעקשה לשמור על שליטה אזרחית וצבאית בשטח זה. עמדת ישראל לאורך כל השנים שלישראל תביעות צודקות, היסטוריות, משפטיות ואזרחיות בשטח זה. והנה נדמה שמדינת ישראל שכחה מושכלות יסוד אפילו של האבות המייסדים של הסכמי אוסלו, כך עולה מעדויות המצטברות על שולחני. ישראל עומדת על זכותה לשליטה צבאית אך יש חשש גדול שהיא עוצמת עין מחובתה הנגזרת מהשליטה האזרחית. 

עוד אמר האוזר: "התופעה אינה חדשה, חוצה ממשלות והרכבי ממשלה. לפלסטינים שאיפות לאומיות משלהם על השטח, הם מיישמים ומבצעים, "עוד דונם ועוד עז".  ואנחנו ללא הכרעה או הסכם מדיני, ללא החלטה פוליטית מודעת חד צדדית, עוצמים עין מפעולות שבשורה תחתונה מעצבות גבול, מעצבות אינטרס ליבה לאומי. פעולות שבעתיד ישאלו אותנו היכן הייתם הייתם כשהדברים התרחשו. יש לנו עניין לשמור את עמדת הרשות המבצעת."

"בזמן שממשלת ישראל הצהירה כי היא נערכת לתכנית להחלת הריבונות הישראלית על מרחבי הישובים היהודיים ביהודה, שומרון ובקעת הירדן, שהייתה אמורה להתקדם בתחילת החודש, הרשות הפלשתינית קובעת עובדות בשטח", אמר ח"כ מתן כהנא 

 כהנא הוסיף ותקף: הרשות מאיצה את השתלטותה על שטחים פתוחים רבים בשטחי סי ועל ישראל לקדם מיד תגובה ישראלית לצעדיה. בינואר 2020, בריאיון שנתן ראש ממשלת הרשות הפלסטינית, מוחמד שתאייה, הצהיר שתאייה על סדרת מהלכים שמטרתם להגביר את מאמצי ההשתלטות הפלסטינית על שטחי C, אשר נמצאים תחת אחריות ישראלית מלאה.