בג"ץ: ימי הבידוד לא ייחשבו עוד ימי מחלה

בית המשפט העליון קבע פה אחד, כי האחריות לעלות הכלכלית של ימי הבידוד, היא על המדינה. נשיא התאחדות המלאכה והתעשייה: "השופטים הבינו שהעיוות שיצרה המדינה בימי הבידוד זועק לשמיים"

חדשות כיפה חדשות כיפה 27/07/20 14:42 ו באב התשפ

בג"ץ: ימי הבידוד לא ייחשבו עוד ימי מחלה
נשיאת בית המשפט העליון אסתר חיות, צילום: Ben Hakoon

הסאגה בדבר תשלום ימי הבידוד מגיעה לסיומה. בפסק דין שניתן היום (ב') בצהריים, קבעו שופטי בג"ץ כי האחריות לעלות הכלכלית של ימי הבידוד המוערכת במיליארדים תושב לפתחה של המדינה. בכך קיבל בג"ץ את עמדת העותרים. בנוסף הוחלט כי הצו , שקבע שימי מחלה ינתנו באופן אוטומטי על ימי בידוד אינו חוקי. על הצו חתמה בפברואר האחרון ראש שירותי בריאות הציבור לשעבר, פרופ' סיגל סדצקי.

הקורונה בישראל: 1,039 נדבקים חדשים, 317 במצב קשה

בפסיקה שניתנה פה אחד קבעו השופטים אלכס שטיין, עוזי פוגלמן ביחד עם הנשיאה אסתר חיות כי פרשנות המדינה לחוק דמי מחלה לפיה "מחלה" כוללת גם "חשש ממחלה" או "חולה סטטיסטי" אינה מקובלת.

נתניהו על העצמאים שנפגעו במשבר הקורונהצילום: דוברות ראש הממשלה

בג"ץ השהה את ההחלטה לביטול הצו של סדצקי עד ל-30 בספטמבר בכדי לאפשר למדינה להתארגן ולהסדיר את הנושא. נשיאת בית המשפט העליון אסתר חיות אמרה: "שינוי איזון כזה, אשר לו השלכות על זכויותיהם של הצדדים ליחסי העבודה, אינו מצוי בסמכותו של הגורם המבצע במשרד הבריאות - הוא נתון למחוקק".

בתגובה להחלטת בג"ץ, יוסי אלקובי, נשיא התאחדות המלאכה והתעשייה, המייצג עסקים יצרניים קטנים, שהיה שותף לעתירה: "יש שופטים בירושלים. לשמחתנו, שופטי בג"ץ הבינו שהעיוות שיצרה המדינה בימי הבידוד זועק לשמיים וכי הוא גרם לנטל בלתי סביר על המעסיקים הקטנים. אני מקווה שהמדינה תבין כי במקרה של מגיפת הקורונה, עליה לשאת בהוצאות ימי הבידוד, הן של העובדים והן של העצמאים".

עו"ד ליאת תבל, יוזמת ומגישת הבג"ץ ממשרד meilaw, שהגישה את העתירה בשם חברת "סל" שירותי בריאות, ברכה על פסיקת בג"ץ, ואמרה: "אנו מברכים על הפסיקה. נעשה פה צדק עם המעסיקים ועם העובדים. הטלת ימי הבידוד על כתפיהם של המעסיקים והעובדים באמצעות החשבתם בתור ימי מחלה הייתה מעשה לא חוקי ומעשה של אבסורד. אנחנו במצב בו גם המעסיקים בקריסה וגם העובדים חיים בחוסר ודאות כלכלית, אך טבעי שבמצב זה המדינה תקח את האחריות ותשפה את המעסיקים והעובדים על ימי הבידוד. כפי שקבע בג"ץ בפסיקתו על המדינה יהיה עתה לקבוע הוראות מתאימות לטובת העובדים והמעסיקים בנושא. ובכוונתנו לעקוב אחר ביצוע פסיקת בג"ץ בנושא".