סכומי עתק: ההצעה שנתנה לחמאס במסגרת תכנית המאה

מנהיג חמאס, איסמעיל הניה, חשף במהלך ראיון את ההצעה שנתנה לו על מנת לאפשר את תכנית המאה של טראמפ: מיליארדי דולרים לטובת פרוייקטים ברצועת עזה, בעד התפרקות מהנשק

חדשות כיפה חדשות כיפה 27/07/20 10:41 ו באב התשפ

סכומי עתק: ההצעה שנתנה לחמאס במסגרת תכנית המאה
אסמעיל הנייה, צילום: פלאש 90. עבד רחים חטיב

מנהיג חמאס, איסמעיל הנייה, חשף היום (ב') במהלך ראיון לעיתון קטרי את ההצעה שנתינה לו במסגרת תכנית המאה. לפי הנייה הוצע לארגון סכום של  15 מיליארד דולר שישמשו להשקעה בפרויקטים ברצועת עזה. בין הפרויקטים כלול בניית שדה תעופה בעזה, וכן נמל בצמוד לחוף. התנאי לקיום העסקה הוא שחמאס יתחייבו לפרק את הזרוע הצבאית ואת נשקיהם ויצטרפו לרשות הפלשתינית.

תנאי נוסף לקיום העסקה הוא שחמאס יוותרו על התנגדותם שירושלים תהיה גם של ישראל, אך כצפוי הנייה הודיע כי סרב לעסקה על הסף. הוניה אמר בריאון כי "יש לעיתים הצעות לפרויקטים לשיקום הרצועה, אך למרבה הצער הן נתקלות תמיד בסכר של סירוב ישראלי. המטרה היא לחנוק את רצועת עזה ולמנוע פרויקטים שיכולים לייצב את כלכלתה, לחזק את השלטון הפולטי ולפתח את ביטחונה וצבאה. למשל: יש 180 סוגים של סחורות שאסור להכניס אותם לרצועה, כמו דשן שמשתמשים בו לחקלאות, מחשש שישמשו לפיתות אמצעי לחימה. על כן ישראל מונעת ביצוע פרויקטים שיכולים להשפיע לטובה על הכלכלה".

עוד האשים את ישראל בכך שעזה למעשה חזרה אחורה בתשתיות שלה: "בתקופת ערפאת היה לנו שדה תעופה בעזה, דרכו אנשים יכלו לנסוע לכל מקום ללא קושי. כיום אין שדה תעופה". הנייה הוסיף לדרוש: "אנחנן מבקשים שיהיה מעבר ימי לרצועת עזה, שיחבר אותה לקפריסין, ושתהיה פעילות מסחר ימית ושאוניות אירופאיות יעגנו בנמל עזה. אנו מציגים את הבקשות האלה במסגרת התנאים להפסקת אש בסבבי הלחימה שלנו עם האויב".