תפוסה מלאה במחלקות הקורונה: "מעבירים חולים למרכז הארץ"

למרות ירידה במספר המאושפזים במצב קשה: תפוסה מלאה במספר מחלקות קורונה ברחבי הארץ. "יש לנו מיטה אחת פנויה בכל מחלקות הקורונה"

חדשות כיפה חדשות כיפה 27/07/20 08:50 ו באב התשפ

תפוסה מלאה במחלקות הקורונה: "מעבירים חולים למרכז הארץ"
תפוסה מלאה במחלקות הקורונה. אילוסטרציה, צילום: נתי שוחט, פלאש 90

ביומיים האחרונים אמנם נרשמת ירידה קלה במספר המאושפזים במצב קשה, אך דווקא כעת מחלקות קורונה ממספר בתי חולים מדווחות על תפוסה מלאה. נכון לאתמול (א'), כבר ארבעה בתי חולים חצו את רף מאה אחוזי התפוסה. משמעות הדבר היא שכעת בתי החולים נאלצים להעביר חולי קורונה לבתי חולים בתל אביב ובשפלה. כך פורסם הבוקר ב-ynet.

עד כה, אחד הפתרונות שנקטו בתי החולים להתמודדות עם העומס הוא שחרור של חולים שמצבם קל וחולים גריאטריים. כך מתפנות מיטות לטובת מחלקות הקורונה. אלא שהנתונים החדשים שפרסם משרד הבריאות אמש מעידים כי גם פתרון זה לא הועיל וכעת ישנם ארבעה בתי חולים בהם נחצה רף מאה אחוזי תפוסה במחלקות הקורונה: בהדסה עין כרם ושערי צדק בירושלים, בשמיר (אסף הרופא) ובשיבא - תל־השומר.

המצב האקוטי ביותר הוא בבית החולים הדסה עין כרם. בבית החולים כבר ישנה תפוסה כללית של 113% ובמחלקות הקורונה זה הגיע ל-164%. פרופ' יורם וייס, מנהל בית החולים הדסה עין כרם מספר כי, "בתיאום עם משרד הבריאות אנחנו מדי פעם מבצעים העברת חולים למרכז".

עין כרם, היום

"מעבירים חולים למרכז". בית החולים הדסה עין כרם.צילום: Olivier Fitoussi/Flash90

פרופ' וייס מדגיש כי הם לא קופאים על השמרים וכבר פועלים לפתוח מחלקת קורונה נוספת בבית החולים ומציין כי. "העברת חולים למרכז נעשית בגלל שאין לנו מקום. הבוקר הייתה לנו מיטה אחת פנויה בלבד בכל מחלקות הקורונה, ולמעשה ניצלנו את כל המקומות. ברגע שאנחנו מלאים אנחנו מבצעים העברה של חולים לכיוון השפלה ותל־אביב". יחד עם זאת הוא מבהיר: "ישנה הוראה מפורשת באשר לחולים במצב של סכנת חיים, והיא להעביר אותם למיון ולטפל בהם במחלקות הקורונה שלנו". גם בבית החולים שערי צדק נרשמה תפוסה מלאה עם 102% במחלקת הקורונה, כשפרופ' וייס טוען כי גם שם נמצאים "במצב שאין להם מיטות יותר".

לפי הערכותיו של פרופ' וייס, המצוקה של בתי החולים בירושלים נובעת בגלל שיעורי התחלואה הגבוהים במיוחד, הן בעיר והן ביישובים הסמוכים. "בהתפרצות הזו ירושלים היא אזור אדום, אבל הפעם השינוי הוא שזה בכל הקבוצות באוכלוסייה, כולל מזרח ירושלים וכולל הערים מסביב. אם קודם הקורונה הייתה בשכונות ספציפיות, היום זה בכל השכונות בעיר, מה שגורם לכך שירושלים וסביבתה היא מהמובילות בישראל בתחלואת קורונה", הסביר.

העומס הגובר הגיע גם לבתי החולים מחוץ לירושלים כשבבית החולים שמיר (אסף הרופא) הגיעו ל־126% ובבית החולים שיבא - תל־השומר נרשמו 102% תפוסה.