אילו מחלות רקע הופכות את נגיף הקורונה למסוכן?

מחקר חדש נעשה בקרב החולים הקשים מנגיף הקורונה, ומצא אלו מחלות רקע הופכות את הנגיף לקטלני. המחקר בדק האם מעשנים חולים יותר? מה אחוזי התחלואה בין גברים ונשים? ומהם אחוזי התמותה בקרב החולים הקשים?

חדשות כיפה חדשות כיפה 27/07/20 07:51 ו באב התשפ

אילו מחלות רקע הופכות את נגיף הקורונה למסוכן?
ארכיון, צילום: shutterstock

עם סיום הגל הראשון ותחילתו של הגל השני, כתב העת ‭ ,"Journal of Clinical Medicine" ‬ערך סקר הממפה את מחלות הרקע אצל החולים הקשים. המחקר נועד על מנת לבדוק אלו מחלות רקע הכי מסוכנות לאלו שנדבקו בקורונה. הנתון הראשוני מבהיר כי ל-89% מהחולים הקשים הייתה מחלת רקע נוספת, כך שזה מעיד כי הקורונה הופכת לקטלנית בעיקר כשהיא מלווה מחלת רקע נוספת.

המחקר נעשה  על 156 חולים שאושפזו  ביחידות לטיפול נמרץ ב-‭13‬ מרכזים רפואיים בישראל, בין 5 במארס ל‭27- ‬ באפריל, כך פורסם בישראל היום. ממסקנות הגל הראשון עולה כי ‭ 70%‬מהחולים הקשים סבלו מעודף  משקל או מהשמנה, מתוכם 29% סבלו מהשמנת יתר חולנית. הנתון השני בחומרתו הוא חולים הסובלים מיתר לחץ דם, 54% מכלל החולים הקשים סבלו עוד קודם מבעיה זו.

יש פתרון

70% מכמות החולים הקשים סבלו מהשמנת יתר
צילום: shutterstock

מחלת הרקע השלישית היא סוכרת, ממנה סבלו 40% מהחולים קשים. לאחר מכן 21% ממחלות לב, 15% סבלו ממחלות בכליות או משומנים בדם. הנתונים המפתיעים הם דווקא אלו שסבלו ממחלת ריאות חסימתית כרונית, שנדמה כי הם יהיו החולים העיקריים, אלא שמדובר ב-13 חולים בלבד, שהם 8% מכלל החולים. הנתון המפתיע נכון גם לאלו שחלו בסרטן, גם הם מהווים רק 8% מכלל החולים במצב קשה. 

בניגוד לתחזיות רק 9% מכלל החולים הקשים הם מעשנים, כשהיתר, 91%, מעידים כי לא עישנו מעולם. יותר גברים נמצאו מבין החולים הקשים לעומת נשים 69% לעומת 31%. נתונים נוספים שנמצאו מהגל הראשון הם כי ימי האשפוז בממוצע הגיעו ל-10 ימים, ואחוז התמותה מבין החולים הקשים עמד על 56%.