אתר מימי ממלכת יהודה התגלה בירושלים

מרכז מנהלי מתקופת ממלכת יהודה ובו יותר מ-120 טביעות חותם על קנקנים עם כתב עברי קדום, התגלה בסמוך לשגרירות ארה"ב בירושלים

חדשות כיפה חדשות כיפה 22/07/20 10:54 א באב התשפ

אתר מימי ממלכת יהודה התגלה בירושלים
האתר ליד שגרירות ארה"ב בארנונה, צילום: יניב ברמן, רשות העתיקות

לקראת איזה אתגר נערכה לפני כ 2,700 שנה ממלכת יהודה בשכונת ארנונה בירושלים, והאם הדבר קשור לאירוע היסטורי דרמטי? מרכז אחסון ממלכתי משמעותי מימי המלכים חזקיהו ומנשה - מסוף המאה ה-8 עד אמצע המאה ה-7 לפנה"ס נחשף בימים אלה בחפירות ארכיאולוגיות בשכונת ארנונה בירושלים, בסמוך למשכן השגרירות האמריקנית. החפירה מנוהלת על-ידי רשות העתיקות במימון רשות מקרקעי ישראל ובאמצעות חברת מוריה, לקראת הקמת שכונה חדשה. 

באתר נחשף מבנה יוצא דופן בגודלו ובאופיו לתקופה, בנוי מאבני גזית ענקיות, ובעל קירות כפולים ומשולשים. כן נחשפו על ידיות של קנקני אגירה יותר מ-120 טביעות, שרבות מהן נושאות את הכיתוב 'למלכ (למלך)', שמות ערים, ושמות של מי שהיו, ככל הנראה, בכירי הפקידות ובעלי ההון של בית ראשון, בכתב עברי קדום. מדובר באחד ממכלולי הטביעות הגדולים והחשובים שהתגלו בארכיאולוגיה של ישראל. 

לדברי נריה ספיר ונתן בן-ארי, מנהלי החפירה מטעם רשות העתיקות, "מדובר באחת התגליות המשמעותיות ביותר מתקופת המלכים בירושלים בשנים האחרונות. באתר שחפרנו התקיימה פעילות שלטונית, אשר ניהלה את ריכוז מלאי המזון וכיוונה אותו, אולי גם כאגירה לימי מחסור. נראה שלאתר הזה נאספו מיסים באופן ממלכתי מסודר: ניכרת כאן פעילות של איסוף תוצרת חקלאית, וכן ייצור של יין ושמן זית".

"האתר חולש על שטח חקלאי נרחב, שבו זיתים וגפנים, ונחשפו בו גתות להכנת יין ומתקני תעשייה חקלאית. הוא מתוארך לתקופה רבת תהפוכות ואירועים המוכרים מהמקרא, בהן מסע הכיבוש האשורי - בפיקודו של המלך סנחריב ובימיו של המלך חזקיהו. לא מן הנמנע שההיערכות הכלכלית קשורה באירועים אלה. עם זאת, החפירה מעלה כי האתר המשיך להתקיים גם לאחר הכיבוש האשורי".