האם בקרוב נפרד מהמילה "נכה"?

הצעת החוק של ח"כ יעקב אשר תעלה לקריאה טרומית במליאת הכנסת ביום רביעי הקרוב. ח"כ אשר: "השינוי המוצע בחוק הביטוח הלאומי הוא תחילתו של תהליך, והשאיפה היא להרחיב בהמשך את החובה ולהחיל אותה על כלל הגורמים"

חדשות כיפה חדשות כיפה 19/07/20 18:07 כז בתמוז התשפ

האם בקרוב נפרד מהמילה "נכה"?
ל, צילום: דוברות ח"כ אשר

הקץ לשימוש במילה "נכה"? וועדת השרים לחקיקה אישר פה אחד את הצעת החוק החברתית של ח"כ יעקב אשר וח"כ משה גפני, לפיה לא ייעשה שימוש בחוק הביטוח הלאומי במונח "נכה" והוא יוחלף במונח "אדם עם מוגבלות". הצעת החוק החברתית נועדה להגן על מעמדם וכבודם של אנשים עם מוגבלויות, והיא תעלה לקריאה טרומית במליאת הכנסת ביום רביעי הקרוב, ולאחר אישורה תוחלף המילה "נכה" בכל הנוסחים הקיימים בחוק הביטוח הלאומי למונח "אדם עם מוגבלות".

בדברי ההסבר להצעת החוק כתב ח"כ אשר: "השימוש במונח 'נכה' נחשב בשפת היום יום לפוגעני והוא אינו עולה בקנה אחד עם המגמה להגן על כבודם של אנשים עם מוגבלות ולהבטיח את זכותם להשתתפות שוויונית ופעילה בחברה בכל תחומי החיים על פי עקרונות חוק שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלות".

"על כן", כתב ח"כ אשר, "מוצע להחליף בחוק הביטוח הלאומי את המונח 'נכה' במונח 'אדם עם מוגבלות' שהוא המונח השגור כיום בקרב אנשי המקצוע והוא אינו ביטוי פוגעני וכן להחליף את המונח 'נכות' במונח 'מוגבלות'. עוד הודגש כי השינוי המוצע בחוק הביטוח הלאומי הוא תחילתו של תהליך, והשאיפה היא להרחיב בהמשך את החובה ולהחיל אותה על כלל הגורמים".

ח"כ אשר מסר בתגובה: "התגובות הרבות שזרמו ללשכתי מאז אישור החוק בוועדה, מחממות את הלב והן מלמדות על חשיבותו הערכית והחברתית הרבה של הצעת החוק, וזה המקום להזכיר זכות ראשונים השמורה לח"כ לשעבר אילן גילאון, שאין חברתי ממנו, שהיה הראשון שיזם את הצעת החוק בכנסות קודמות; וכיום אני שמח שאנו מתחילים לברך על המוגמר כשהצעת החוק נכנסת להליכי החקיקה הנדרשים לקראת אישורה במליאת הכנסת".