ריבונות? האיחוד האירופי מזרים כסף לבניה פלשתינית לא חוקית בשטח C

האיחוד האירופי השיק השבוע פרויקט מימון חדש שיזרים עשרות מיליוני שקלים למאחזים לא חוקיים של הרשות הפלשתינית בשטחי C. מטרת המימון החדש היא סלילת כבישים, הקמת מבני ציבור ופרישת תשתיות חשמל

אלעד הומינר אלעד הומינר, חדשות כיפה 16/07/20 09:08 כד בתמוז התשפ

ריבונות? האיחוד האירופי מזרים כסף לבניה פלשתינית לא חוקית בשטח  C
חתימת ההסכם. מאחור: ראש הממשלה הפלשתיני מוחמד אשתייה, צילום: דוברות האיחוד האירופי

תכנית החלת הריבונות תקועה אך האיחוד האירופי והרשות הפלסטינית עובדות במלוא המרץ כדי לנגוס בשטחי C הנמצאים תחת שליטה ביטחונית ואזרחית מלאה של מדינת ישראל. האיחוד והרשות השיקו שלשום (ג') מיזם נוסף למימון בניה בלתי חוקית במאחזי הרשות הפלשתינית בשטחי C.

חבילת הסיוע תממן את השלמתם של 16 פרויקטים ב-15 מאחזים לא חוקיים של הרשות הפלשתינית הפזורים בשטח C, הכוללים הקמת בתי ספר המסייעים לקיבוע המאחזים, סלילת כבישים, בניית בניינים רב-תכליתיים, הקמת מאגרי מים ופריסת צנרת, והקמת תשתיות חשמל. הסכום הכולל של התכנית הממומנת על ידי האיחוד האירופי ומדינות חברות, מגיע ל15.2 מיליון אירו (כ-65 מיליון שקלים). 

יריב לוין: "נכון להיום לאמריקאים אין קשב לריבונות"

"האיחוד האירופי רואה באזור C חלק בלתי נפרד מהשטחים הפלשתינים הכבושים. עמדה זו הושמעה כל כך הרבה שנים והיא מתורגמת בפרויקטים כמו זה שאנו משיקים היום", אמר נציג האיחוד האירופי סוון קון פון בורגסדורף בטקס ההשקה. "עמדת האיחוד האירופי בשטח C ברורה: לא נכיר בשינויים בגבולות שלפני 1967, לרבות ביחס לירושלים, למעט אלה שהוסכמו על ידי שני הצדדים, ואנחנו לא מכירים בריבונותה של ישראל בשטחים שנכבשו מאז 1967". 

הצהרת האיחוד מתארת את הפרויקטים שיתוקצבו במסגרת המיזם החדש כ'סיוע הומניטרי', אולם הבניה ופריסת התשתיות מתבצעות בלי לבקש או לקבל את אישור המנהל האזרחי ומדינת ישראל - כנדרש על פי החוק, כמו גם על ידי הדין הבינלאומי והסכמי אוסלו – עליהם חתום גם האיחוד האירופי עצמו. 

שלטי חסות של האיחוד האירופי במאחז לא חוקי בשטחי אימונים של צה"ל בהר חברון

שלטי חסות של האיחוד האירופי במאחז לא חוקי בשטחי אימונים של צה"ל בהר חברוןצילום: תנועת רגבים

מאיר דויטש מנכ"ל תנועת רגבים, תקף את הזרמת הכספים, ואת הצביעות בהצהרת האיחוד האירופי. "מצד אחד, האיחוד האירופי טוען כי הוא מגנה צעדים חד צדדיים – ומוכן להכיר רק בכאלו "המוסכמים על ידי שני הצדדים" אך באותה נשימה, הוא הצהיר בגאווה על מימון פרויקטים שכל תכליתם היא יצירת עובדות חד צדדיות בשטח. ההצהרה לפיה "האיחוד האירופי תומך בהתערבויות התפתחותיות באזור C שיוזם ומקדם המשרד הפלשתיני לשלטון מקומי", אומרת במילים אחרות "אנחנו לא נכיר בשינויים אלא אם כן מדובר בשינויים שרק אנחנו מבצעים". 

"באופן תמוה האיחוד האירופי מסיט את כספי משלמי המסים האירופיים, בעיצומו של משבר כלכלי עולמי כתוצאה ממגיפת הקורונה, לטובת יצירת "כפרים פלשתיניים" חדשים יש מאין, במקומות אסטרטגיים ביהודה ושומרון שלא היו מיושבים קודם לכן", מוסיף דויטש. "אם ממשלת ישראל תמשיך להעלים עין מהפרות בוטות של החוק הבינלאומי לטובת ההשתלטות הפרועה של הרשות הפלשתינית על לב הארץ, היא תתקשה לשכנע את המצביעים שהיא ממשלה לאומית או ציונית. בעצם, היא תתקשה לשכנע אותנו שהיא בכלל ממשלה".