כדי לעזור לחברות התעופה - צמצום ההחזרים לביטולי טיסה

מליאת הכנסת אישרה כי עקב משבר הקורונה כדי להקטין את הנזקים לחברות התעופה יצומצמו החזרים לנוסע במקרה של ביטול טיסה. ח"כ אחמד טיבי שיזם את החוק המקורי התנגד להצעה: "זה חוק שמבטל את החוק הצרכני ביותר שהיה בכנסת"

חדשות כיפה חדשות כיפה 13/07/20 19:54 כא בתמוז התשפ

כדי לעזור לחברות התעופה - צמצום ההחזרים לביטולי טיסה
צילום: shutterstock

מליאת הכנסת אישרה בקריאה שנייה ושלישית את הצעת חוק שירותי תעופה המתייחס לפיצוי וסיוע  בשל ביטול טיסה או שינוי בתנאיה. החוק עבר כש-49 תמכו, 17 התנגדו, 2 נמנעו. כיום, חברות תעופה מחויבות להעניק לנוסעים הטבות בשל ביטול טיסה או שינוי בתנאיה. בשל משבר הקורונה נקלעו חברות התעופה למצוקה ולקשיים תזרימיים.

לפיכך הוצע, כהוראת שעה, להאריך את התקופה להשבת תמורה לנוסע בשל ביטול טיסה או שינוי בתנאיה, וכן לקבוע כי במקרה של ביטול טיסה חברת התעופה תוכל להציע לנוסע, לבחירתו, שובר זיכוי במקום השבת תמורה. עוד מוצע לקבוע שנוסע לא יהיה זכאי לפיצוי כספי בשל ביטול או הקדמת טיסה וכי זכאותו של נוסע שטיסתו בוטלה לשירותי לינה במלון תוגבל לשני לילות. מוצע שהוראת השעה תחול על טיסה מישראל ואליה שמועד המראתה הוא מה-1.3.20, או טרם לכן לעניין יעדים שחלה לגביהם חובת בידוד בשל נגיף הקורונה, ועד ל-31.8.20, וכן להסמיך את שר התחבורה והבטיחות בדרכים, בהתייעצות עם שר הכלכלה והתעשייה ובאישור ועדת הכלכלה, להאריך את  הוראת השעה בתקופות נוספות של עד 9 חודשים במצטבר.

בדברי ההסבר נכתב: " במצב הנוכחי, שבו חברות התעופה נפגעו אנושות ממשבר נגיף הקורונה בשל ירידה עצומה בהיקף הביקושים, לעומת הוצאות קבועות גבוהות שיכולתן לצמצם אותן מוגבלת מאוד. התמשכות מצב זה מהווה סכנה ממשית להמשך קיומן של חברות התעופה הישראליות כחברות בנות–קיימא. בשל המצב הגאופוליטי של ישראל שלפיו היא הלכה למעשה, מדינת אי בלא קשר יבשתי לשותפי הסחר והתיירות העיקריים שלה, קווי התעופה מהווים גשר עיקרי של מדינת ישראל לעולם בהקשר של מעבר בני אדם וכן של סחורות בעלות מאפיינים מסוימים. לפיכך יש חשיבות למשק בשימור יכולת הפעילות של חברות התעופה בכלל והישראליות בפרט.  בנסיבות שנוצרו יש למצוא דרכים להקטין את הנזקים שנגרמים לחברות התעופה עקב המשבר החריף בענף, ותיקון החוק המוצע הוא אחת מהן."

ח"כ אחמד טיבי שיזם את החוק המקורי התנגד להצעה: "זה חוק שמבטל את החוק הצרכני ביותר שהיה בכנסת חוק שיפצה על ביטול טיסה על עיכוב וזה לפי הגדרת כל כתבי הצרכנות החוק הצרכני ביותר שהכנסת חוקקה בשנים האחרונות. אני גאה שקוראים לו חוק טיבי ואני גאה שהוא מאלץ את חברות התעופה  לדייק בזמנים  ולהתחשב בטעויות, בעיכובים, בביטולים ולהחזיר ולפצות את הנוסעים. אני ראיתי איך יושב-ראש ועדת הכלכלה חבר הכנסת מרגי מתקשה להעביר את החוק הזה. חברות התעופה כמעט קורסות ולכן המדינה מחויבת להזרים סיוע ישיר לחברות התעופה. במקום זה מה הם עשו? מקפחים את האזרח."