אוניברסיטת אריאל: "בשל העתקה המונית בקורס יהדות ובהוראת הדיקן - הבחינה נפסלה"

לאחר שגילו באוניברסיטת אריאל כי מרבית תלמידי הקורס העתיקו בבחינה מקוונת, החליטו על פסילת הבחינה והגשת תלונות לוועדת משמעת. סטודנטית: "האוניברסיטה שמה לנו מקלות בגלגלים"

אלעד הומינר אלעד הומינר, חדשות כיפה 10/07/20 09:05 יח בתמוז התשפ

אוניברסיטת אריאל: "בשל העתקה המונית בקורס יהדות ובהוראת הדיקן - הבחינה נפסלה"
אוניברסיטת אריאל, צילום: יצחק שליסל, ויקיפדיה

"הבחינה נפסלה". בחינה מקוונת שנערכה ביום ראשון באוניברסיטת אריאל גורמת לסערה בקרב הסטודנטים. מדובר בקורס "דת כמעצב מרחב, ארץ ישראל כמקרה בוחן", ובסטודנטים שהשתמשו בקבוצת טלגרם במהלך הבחינה, קבוצה אליה הצטרפו כשני שליש מהסטודנטים הנבחנים. במהלך הבחינה התנהל שיח בין הסטודנטים על השאלות עליהן נתבקשו להשיב והם מואשמים כי העתיקו בבחינה.

נזכיר כי משבר הקורונה הוביל את קבינט הקורונה להורות לפני כשבועיים, להורות על קיום הבחינות באוניברסיטאות ובמכללות בצורה מקוונת, הוראה שעוררה זעם במוסדות להשכלה גבוהה. ועד ראשי האוניברסיטאות (ור"ה) הודיע כי מדובר ב"החלטה נמהרת ולא הגיונית ועתידה לפגוע בראש ובראשונה בסטודנטים עצמם". אתמול (ה') אישרה מליאת המועצה להשכלה גבוהה (מל"ג) מתווה לקיום מבחנים בנוכחות פיזית בקמפוסים. מתווה המאפשר קיום בחינות עד לשיעור של  10% מבחנים בנוכחות פיזית.

בהודעה שקיבלו הסטודנטים ממרצה הקורס, נכתב: "בהוראת הדיקן ולבקשתי - בשל העתקה המונית בזמן הבחינה בקרוס דת כמגדירה המרחב - הבחינה נפסלה! לצערי הרב ואכזבתי הגדולה, לקראת הבחינה נפתחה קבוצה בטלגרם, בה היו חברים כשני שלישים מהסטודנטים שנבחנו. במהלך התנהל שיח ער על השאלות בבחינה. השליש שלא היה שותף ברמייה, ידע על קיום הקבוצה. עשרות תלונות הוגשו לוועדת המשמעת על ידי ועל ידי קב"ט האוניברסיטה. המשך הטיפול במעתיקים ובגורל הקורס כולו, כפוף להחלטת וועדת המשמעת, ראש המחלקה ודיקן הפקולטה". 

פגיעה בחופש האקדמי? "המלצות משרד הבריאות אינן תכנית כבקשתך"

סטודנטית בקורס, סיפרה ל'חדשות כיפה' כי למרות שבאוניברסיטה יודעים מי היה בקבוצה, החליטו לפסול לכלל הסטודנטים את המבחן: "מסתבר שהיתה איזושהי קבוצת טלגרם אליה נכנס רוב הקורס והעבירו בה שאלות ותשובות, ולא יודעת מה כי לא הייתי שותפה לזה בכלל. נשלח איזה קישור אבל אני לא ראיתי אותו בכלל. ממה שהאוניברסיטה טוענת כנראה שהם ראו מי בדיוק היה בקבוצה אבל החליטו קולקטיבית לפסול לכל הקורס את כל המבחן, למרות שלטענתם אלה רק שני שליש מהסטודנטים". 

נראה כי לסטודנטים שלא לקחו חלק בקבוצה אין הרבה מה לעשות, "פניתי לאגודת הסטודנטים אבל מהאגודה אמרו שאין ממש מה לעשות חוץ מלפנות ללב של המרצה. זה מה שעשיתי ואני מחכה לתגובה שלו, אני תלויה בחסדיו של המרצה. אני לא יודעת מה הוא יסכים לעשות אבל מועד ב' זה ממש טירוף מבחינת רובנו". 

לדברי הסטודנטית, התנהלות האוניברסיטה בסמסטר הנוכחי - לקויה. "עשיתי מבחן נוסף באותו בוקר, בימים חמישי ושישי שלפני גם היו לי מבחנים. ניגשים למבחנים ברצף אחד גדול, עושים הכל כדי לעבור, אבל האוניברסיטה מכשילה אותנו. שמה לנו מקלות בגלגלים, זה לא הוגן. בסמסטר הזה החליטו באוניברסיטה להיכנס בכולנו. אין עם מי לדבר, כמו עם רובוטים, אין אנושיות. יש לי חברה שניגשה למבחן אחר, האינטרנט נפל באמצע המבחן המקוון, היא פנתה לעזרה ואמרו לה שאין מה לעשות". 

מאוניברסיטת אריאל נמסר בתגובה: "אוניברסיטת אריאל חרטה על דגלה מצוינות אקדמית ופועלת באופן נחרץ ובלתי מתפשר לשמירה על טוהר המידות. לצערנו התגלה מקרה של העתקה בבחינה. בשלב זה הוחלט על ביטול הבחינה והוגשו תלונות לוועדת משמעת. הנושא ייבדק ויטופל בהתאם". 

 

צילום: ללא