קפה קאלו בירושלים קיבל כשרות של 'צהר'

אחרי הסערה סביב הוויתור על הכשרות של הרבנות בבית הקפה הוותיק בבירה, בשל השימוש בכיריים על ידי עובד שאינו יהודי, חתמו במקום על חוזה פיקוח כשרות עם ארגון 'צהר', שם הסבירו את ההיתר ההלכתי לגוי לבשל על כיריים מסוג 'אינדוקציה'

חדשות כיפה יהונתן קליין, חדשות כיפה 06/07/20 12:00 יד בתמוז התשפ

קפה קאלו בירושלים קיבל כשרות של 'צהר'
ראשי מערך הכשרות של 'צהר', צילום: פלאש 90

בית הקפה הירושלמי 'קאלו', שבדרך בית לחם בבירה, חתם על חוזה לפיקוח כשרות עם ארגון 'צהר'. כזכור, לפני כשבוע התעוררה סערה סביב בית הקפה, לאחר שנציג הרבנות טען כי העובד הערבי במקום אינו יכול להשתמש בכיריים מסוג 'אינדוקציה', מדין בישול נוכרי, ובשל כך ויתרו בבית הקפה הוותיק על תעודת הכשרות של הרבנות. לאחר המקרה התעוררה סערה, פוליטיקאים ואנשי ציבור הגיעו לבית הקפה הוותיק לתמוך בו, ומאז קשה היה למצוא בו מקום פנוי.

בצהר, אומרים כי מדובר בתפיסה שמרנית בדין "בישול נוכרי", ומסבירים כי רבני צהר והרב אורן דובדבני קבעו כי לפי ההלכה השימוש במתקן אינדוקציה דורש כי יהודי יהיה זה שיפעיל אותו בתחילת היום ויש להסתפק בכך.
בעקבות הפסק הזה נחתם היום, כאמור, חוזה פיקוח כשרות בין קפה 'קאלו' לכשרות צהר.

ב'צהר' מסבירים כי הסערה שהתחוללה בשבוע שעבר נובעת מגישות שונות בהלכה. על פי תפיסת הרבנות דין "בישול נוכרי" משמעותו כי ליהודי אסור לאכול תבשיל שהוכן על ידי גוי. אלא שתפיסת הרבנות, כך מסביר הרב אורן דובדבני, ראש מערך כשרות צהר, אינה מתאימה למתקן האינדוקציה.
הרב דובדבני מסביר כי "מתקן האינדוקציה הוא מכשיר אשר בגוף הכיריים מותקן אלקטרומגנט היוצר שדה מגנטי בתדירות גבוהה. השדה המגנטי חודר לכלי בישול מן החומר המתאים ויוצר תנועות סיבוביות קלות של זרמי המטען ובצירוף התנגדות הכלי לשדה המגנטי נגרמת התחממות. ההתחממות נגרמת למעשה אך ורק על ידי השדה המגנטי והזרם החשמלי של הפעלת האינדוקציה רק גורם ליצירת השדה המגנטי אך הבישול אינו מתבצע על ידי זרם חשמלי. מיד עם הרחקת השדה המגנטי / הכלי מן הכיריים מפסיקה פעולת ההתחממות ופעולת האינדוקציה".

מצאו פינה שקטה בבית הקפה השכונתי

בית קפה. אילוסטרציהצילום: shutterstock

לכן ממשיך הרב דובדבני ומציג את הפתרון ההלכתי: "היהודי הוא זה שתוקע את הכבל החשמלי בשקע ומדליק את ה ON של האינדוקציה בתחילת היום ומניח עליה מחבת (ריקה) והאינדוקציה נמצאת על חום מינימלי. דין פעולה זו דינה "כהשלכת קיסם" או כהדלקת אש במקום אחד והעברת האש למקום אחר. (המנחת אשר שליט"א בתשובה). בסיום הפסק ההלכתי שקיבל את אישור וועד רבני צהר ציין כי "למקום כשרות רגילה ולא כשרות מהדרין".

יהודה זיידרמן, מנכ"ל כשרות צהר, אמר: "כשרות צהר הינה כשרות הלכתית מדוקדקת הסומכת את עקרונותיה ההלכתיים על גדולי הפוסקים. אנו יודעים כי הטכנולוגיה מאתגרת את עולם הכשרות וכאן נכנסת כשרות צהר וחשיבותה בעולם הכשרות".

👈 אומץ הוא לא רק בשדה הקרב - הכנס שישבור לכם את הקונספציה. יום ראשון הקרוב 31.3 מלון VERT ירושלים לפרטים נוספים לחצו כאן