לפיד: "אם זה יימשך כך תהיה אלימות ברחובות"

יו"ר האופוזיציה, ח"כ יאיר לפיד, תקף את התנהלות הממשלה בזמן משבר הקורונה ואת השר הנגבי, "נוסף לעדר המצקצקים. הניתוק הטוטאלי של הממשלה הזאת ממה שקורה באמת בשטח לאזרחי ישראל שאין להם מה לאכול"

חדשות כיפה חדשות כיפה 05/07/20 14:36 יג בתמוז התשפ

לפיד: "אם זה יימשך כך תהיה אלימות ברחובות"
לפיד, צילום: פלאש 90, נעם רבקין פנטון

ראש האופוזיציה , ח"כ יאיר לפיד, שהיה שר אוצר בזמן כניסת ישראל לארגון OECD, אמר היום (א') בוועידת מעריב לציון עשור להצטרפותה של ישראל ל-OECD: "זו כניסה חשובה לארגון, היא משיתה עלינו סטנדרטים שאנחנו לא תמיד עומדים בהם" אמר לפיד על האירוע שבעקבותיו כונסה הועידה.

בנוגעלהחלת הריבונות אמר לפיד, "מדובר בניסיון של נתניהו להסית את השיח הציבורי מגודל הממשלה והכשלון בטיפול בקורונה. אני בעד החלת ריבונות, אבל סיפוח חד צדדי יגרום לנו נזק מול כמה גורמים: המפלגה הדמוקרטית בארה"ב, הם יכולים להיות במצב של שליטה כמעט מלאה בנובמבר הקרוב, זה גורם לנו נזק באיחוד האירופי, ניהלתי מספר פגישות עם שגריר האיחוד האירופי, וכן זה עלול לגרום לנזק עם היחסים עם ירדן".

לפיד תקף את השר הנגבי בעקבות התבטאותו, "הוא נוסף לעדר המצקצקים. הניתוק הטוטאלי של הממשלה הזאת ממה שקורה באמת בשטח לאזרחי ישראל שאין להם מה לאכול. אם בממשלה היו חושבים שיש בעיה אמיתית האם צחי הנגבי היה שר ללא תיק בממשלה עם 36 שרים? עם קבינט קורונה של 14 שרים? עם 16 סגני שרים? אם זה יימשך ככה תהיה אלימות ברחובות. אני כל הזמן נמצא בשטח, אנשים מתוסכלים. אני מאד מקווה שלא יישפך דם ברחובות אבל אנחנו צריכים לקחת בחשבון שתהיה אלימות ברחובות".

"נתניהו אף פעם לא ידע לעבוד בצוות וזה לא משתפר אצלו, ומה שחשוב זו עבודת צוות נכונה. יש בריאותי, ניהולי, כלכלי. בבריאותי צריך לגייס מובטלים למערך החקירות האפידמיולוגיות. אבל העסק לא מנוהל. היה צריך מיד להקים מנהלת שתתכלל הכל אבל זה לא קרה. המנגנון שהיה צריך להשתמש בו מול כל העסקים שאין להם מה לאכול, לא עבד. היה צריך דמי אבטלה לעצמאים בחקיקת בזק.

לדבריו, הוא העלה את זה לכנסת אך הם הפעילו את זה בטענה שההצעה לא מוכנה. "ההצעה מוכנה מ 2015!, אבל חלילה שיתנו הישג לאופוזיציה. יש פה סדרה של דברים שלא נעשים, כי אף אחד לא באמת מנהל את המשבר הזה. נתניהו לא התעניין בכחול לבן מלכתחילה אז אין לו אפילו מה לזרוק", הוסיף.

על שותפו לשעבר בהנהגת כחול לבן אמר לפיד, "יש בעיה עם בני גנץ ואנשיו שלקחו מיליוני קולות של ישראלים ורימו אותם. הם רימו על פונדקאות, על ועדת החקירה הממלכתית לענייני צוללות, על דמי אבטלה לעצמאים וזה לא יישכח. מה מנעתם מנתניהו?. הם לא מצליחים למנוע שום דבר. הם יושבים ומצייצים על זה שאני מצייץ אבל הם יושבים בממשלה שהיא בשליטה מוחלטת של נתניהו."

 יאיר לפיד

יאיר לפיד צילום: פלאש 90, תומר נויברג

לפיד הציג בטוויטר את הצעדים שעל הממשלה לעשות, ומה הוא היה עושה במקרה שהיה עכשיו מנהל את המשבר: 

"קודם כל מקים ממשלה אחרת, 18 שרים. יעילה, חסכונית, ממוקדת מטרה. בלי שר לענייני מים ובלי חליפי. קבינט קורונה של ארבעה שרים: ראש ממשלה, אוצר, בטחון, בריאות. זה נקרא צוות והדבר החשוב במצבי חירום הוא עבודת צוות. אחר כך הייתי עושה שמונה צעדים, נתחיל:

‏מגייס 2,000-3,000 מובטלים, מכשיר אותם לביצוע בדיקות, מקים בישראל 35 מרכזי בדיקות מהירים (קול-סנטר'ס), שנותנים תמונת מצב אפדימיולוגית אמיתית ומעודכנת ועוצרים את שרשראות ההדבקה. מערך כזה מאפשר לפתוח את המשק באופן מבוקר, בלי לסגור ענפים שלמים.

‏מטיל על משרד הבטחון להקים מנהלת שתהיה הגוף התפעולי. מפעיל מחדש את הרשות לשעת חירום. מכניס לפעילות את מערך משק לשעת חירום כדי לתכלל את משרדי הממשלה, המוסדות הלאומיים, הרשויות המקומיות ומשטרת ישראל. הגופים האלה קיימים. הם נועדו בדיוק למצבים כאלה. איש אינו מבין למה הם טרם הופעלו.

‏מקים גוף הסברה לאומי. מבטל את כל מסיבות העתונאים המנופחות של ראש הממשלה. בכל ערב הציבור היה מקבל תדריך קצר ובהיר, 2-3 דקות, עם הנחיות ברורות של מותר ואסור.

‏מאחד את 2019 ו-2020 לשנת מס אחת, ומאפשר לעסקים קטנים ובינוניים לקזז את הפסדי המגיפה מהרווחים של 2019. זה מנגנון הפיצוי המהיר והיעיל ביותר ויאפשר לעסקים קטנים לעמוד מחדש על הרגליים ולחזור לשכור עובדים.

‏מעביר דמי אבטלה לעצמאים בחקיקת בזק. זה חשוב, זה דחוף וזה קריטי לעצמאים.

‏מודיע על לוחות זמנים ברורים לפתיחת ענפי המשק, ועומד בהם. בזמן משבר אין דבר חשוב יותר מוודאות. מגדיר את ה-1.8 כתאריך יעד שבו יפתחו אולמות האירועים או שיוזרם להם כסף מיידי שיאפשר להם לשרוד. מגדיר את ה-1.9 כתאריך יעד לפתיחת השמיים. מציג מתווה סיוע ברור למפעלים שנמצאים לפני סגירה.

‏מקים צוות מיוחד שעוסק אך ורק בנושא האבטלה. עושה מיפוי של כל מקומות העבודה הפנויים הקיימים במשק. בודק איפה יש מחסור בעובדים מקצועיים ומשרות פנויות. יוצר מנגנון הסבות והכשרות מקצועיות בהיקפים גדולים.

‏מחליט על ארבעה-חמישה פרוייקטים ענקיים של תשתית במימון זר, מבלי לוותר על רכש-גומלין שיעזור לתעשייה המקומית. יוצר דרכם מקומות עבודה ומעיר את המשק".