שר הבריאות: "המתווה הנכון לעת הזאת - הגבלות על בתי הכנסת"

יולי אדלשטיין מציג את תכנית ההתמודדות הנכונה לפי משרד הבריאות מול התפשטות הנגיף: "המטרה שלנו היא מקסימום תועלת במינימום נזק. אין עד עכשיו אדם אחד שנתן לי מתווה טוב יותר להתמודדות"

חדשות כיפה חדשות כיפה 28/06/20 18:06 ו בתמוז התשפ

שר הבריאות: "המתווה הנכון לעת הזאת - הגבלות על בתי הכנסת"
יולי אדלשטיין בעת ההצהרה, צילום: ללא

שר הבריאות יואל (יולי) אדלשטיין נותן ברגעים אלו הצהרה לתקשורת בה הוא מתייחס להתמודדות הרצויה מול העלייה בתחלואה מנגיף הקורונה. יולי צפוי להציג את דרישות משרדו שטרם התקבלו, הכוללים את צמצום מספר המשתתפים באירועים ל-50 איש, סגירת בתי הכנסת ותפילות במרחב הפתוח עד 19 איש, העברת מבחני האוניברסיטאות והמכללות לבחינה מרחוק באופן מקוון,וקפסולות ב'בתי הספר של החופש הגדול'. מוקדם יותר היום (א') התכנס קבינט הקורונה לאשר את המלצות משרד הבריאות והמל"ל להגבלת התקהלויות אך בשל חילוקי דעות: ישיבת קבינט הקורונה הסתיימה ללא החלטות. הדיונים יימשכו גם מחר.

מדברי השר: "אנחנו נמצאים בתחילתו של גל תחלואה שני. מן היום הראשון החלטתי לא להיות הסמן הימני, ולקבל את כל ההחלטות בהילקח בחשבון הן את צרכי הבריאות והן את צרכי המשק והכלכלי. פעלתי, יחד עם השרים הרלוונטיים, לפתיחת גני האירועים, אירועי התרבות, התחבורה הציבורית ועוד. אך הדגשתי כל הזמן, שאם לא נשמור בקפדנות על כל ההנחיות נגיע גם למצב של סגירה. לצערי, לא מספיק הקשיבו. הובלתי מהלך של הגברת אכיפה משמעותית. נקודת המוצא שלי היא שמי שלא מקשיב להנחיות – מזיק לא רק לעצמו, ולא רק לסביבתו. הוא עלול להזיק למשק כולו.
 
"הבוקר הצגתי לקבינט הקורונה את המתווה של משרד הבריאות להתמודדות עם נגיף הקורונה. ההמלצות כמובן לא נעימות, אך הן מחויבות המציאות, על מנת לטפל בנגיף בשלב זה ולא להגיע למצב של סגר כולל על המשק. משמעות סגר שכזה הוא נזק כלכלי אדיר מימדים לכל בית בישראל. המטרה שלנו היא מקסימום תועלת במינימום נזק.
 
"אחרי מחשבות רבות והתייעצות עם אנשי מקצוע בתוך ומחוץ למשרד הגענו לכלל הסכמה שזהו המתווה הנכון לעת הזאת:

  • הגבלה לאירועים דתיים כמו חתונות, ברי מצווה וברית מילה. אני מבקש להדגיש בנקודה הזאת: אין לי כוונה לפגוע באולמות ובגני האירועים. וכפי שהודיע גם ראש הממשלה – על משרד האוצר יהיה לשפות אותם על ההפסדים הכספיים שייגרמו להם. הדרישות האלה שלהם מוצדקות.
  • הגבלה בבתי כנסת.
  • הגבלת התקהלות.
  • קיום בחינות במוסדות להשכלה גבוהה  מרחוק ללא צורך להגיע פיזית, באופן שימנע הדבקה המונית של סטודנטים, מרצים ובני משפחותיהם.
  • עבודה מהבית בשירות הציבורי והמלצה לעבודה בקפסולות למגזר הפרטי. אני מדגיש – בשלב זה אין לנו כוונה לכפות דבר על עסקים פרטיים, אלא להמליץ להם על הדרך בה יגנו על עובדיהם ועל לקוחותיהם.

 
"אבל, לצערי, קיימת תחרות פופוליסטית מי יותר מזלזל בצורך להיזהר מהקורונה. היו שטענו שלא צריך להיבהל מהמספרים. היו שהאשימו אותי ביצירת היסטריה. קל לייצר שיח פופוליסטי כדי לזכות בעוד נקודת זכות אצל מאן דהוא. קל, אבל מסוכן.
 
"בהנחה שכולנו מאמינים שמדובר בקורונה ולא בהמצאה שמישהו המציא – אין עד עכשיו אדם אחד שנתן לי מתווה טוב יותר להתמודדות. ביקשתי מהשרים בדיון לא רק לבקר, אלא להציע אלטרנטיבה. דבר אחד אני לא מוכן לקבל. אני שומע את הגישה שאומרת: מה אתם עושים פאניקה, אז ימותו כמה קשישים! כל מי שאפילו בסתר לבו חושב מחשבה כזאת – שידמיין את סבא וסבתא שלו בין אותם קשישים.
 
"ויש לי גם בקשה אליכם, כלי התקשורת: מחשבה רבה מושקעת בהנגשת מספרי התחלואה לציבור מתוך כוונה לייצר שקיפות מרבית. אני מודע לרצון שלכם להביא לציבור חישוב מספרים של יממה שלמה. ובכל זאת אני מרשה לעצמי לבקש מכם – היצמדו לנתוני משרד הבריאות המתעדכנים שלוש פעמים ביום. פרסום חישובים אחרים גורמים להטעיה ולבלבול הציבור, ואני מבקש מכם להימנע מכך.
 
"לסיום, אני פונה לציבור: בואו נהפוך חלום למציאות. חלמנו שנוכל לחבק את הסבא והסבתא, חלמנו שנוכל לצאת לחופשה בחו"ל. זה לא בלתי אפשרי. אם נדע לשמור על ההנחיות ולהיזהר – הדברים האלה שנשמעים כרגע כחלום רחוק - יכולים להפוך למציאות".