קצין בכיר נעצר בהפגנה, מחאות על מעצרו ברחבי הארץ

תא"ל במיל' אמיר השכל, בכיר לשעבר בחיל האוויר, נעצר בהפגנת מחאה מול בית ראש הממשלה, והמפגינים טוענים כי נעצר באופן בלתי חוקי. פוליטיקאים מהשמאל, וכן השרים גנץ ואשכנזי, קראו למשטרה לשחררו מיד וללא תנאים

חדשות כיפה חדשות כיפה 27/06/20 21:36 ה בתמוז התשפ

קצין בכיר נעצר בהפגנה, מחאות על מעצרו ברחבי הארץ
מחאה מול בית ראש הממשלה, היום, צילום: יונתן זינדל, פלאש 90

מאות מפגינים הערב (מוצ"ש) מול בית ראש הממשלה בירושלים, ובמקומות נוספים במקביל ברחבי הארץ, במחאה על מעצרו של תא"ל במיל' אמיר השכל, לשעבר ראש להק כוח אדם בחיל האוויר, שנעצר בהפגנה אמש באותו מקום, יחד עם חמישה מפגינים נוספים. המפגינים טוענים כי השכל נעצר ללא סיבה ומעצרו בלתי חוקי, וטוענים כי המשטרה, תחת השר אמיר אוחנה, משמשת את ראש הממשלה נתניהו לצרכיו הפוליטיים.

השכל נעצר בהפגנה שהתקיימה אמש מול בית ראש הממשלה, זה השבוע השני, במסגרת מחאה תחת הכינוי 'הדגלים השחורים'. המפגינים מוחים על מה שהם מכנים השחיתות השלטונית של ראש הממשלה נתניהו, בשל כתבי האישום שהוגשו נגדו. לטענת המפגינים, מעצרו של השכל נעשה מסיבות פוליטיות, ועל המשטרה לשחררו מיד וללא תנאים. במשטרה אמרו בתגובה כי השכל נעצר כי ההפגנה בראשה עמד הייתה בלתי חוקית, והוסיפו כי הוצע לו להשתחרר בתנאים מגבילים, אך הוא סירב.

פוליטיקאים רבים קראו למשטרה לשחרר באופן מיידי את השכל, בהם חברי האופוזיציה, אך גם שרי כחול לבן ובראשם שר החוץ גבי אשכנזי ושר הביטחון בני גנץ, שכתב: "הזכות להפגין היא זכות קדושה במדינת ישראל ואסור בתכלית האיסור לפגוע בה אלא במקרי קיצון. לכן, מהמידע שברשותי, אני סבור שצריך לשחרר את שלושת עצורי ההפגנה ללא תנאים מגבילים. אני מאמין שכך יעשה בית המשפט וכמובן שנכבד כל החלטה". 

צילום: Gili Yaari / Flash90

גנץ הוסיף ביקורת מרומזת כלפי השר לביטחון פנים, אמיר אוחנה. לדבריו, "שוחחתי עם השר לביטחון פנים אמיר אוחנה הערב. הוא סיפר לי על הפגיעה שנעשתה בסדר הציבורי וחסימת הכבישים, ואמרתי לו כי לצד הגיבוי המלא שלי למשטרת ישראל בפעילותה מול כל אזרח- לא משנה מה תפקידו, מעמדו או דרגתו, יש לקדם מדיניות מרחיבה בכל הקשור לזכות המחאה וחופש הביטוי.
לצערי, שמעתי במהלך סוף השבוע מצד מספר פוליטיקאים התבטאויות חסרות אחריות בנוגע למשטרת ישראל ומניעיה. אלו דברים חמורים. כדאי שנזכור כולנו- יש לנו משטרה אחת ושלטון חוק אחד. אני סומך על המשטרה שתתחקר את הנושא בצורה מקצועית". סיים גנץ.

שר החוץ אשכנזי כתב: "תא״ל (מיל׳) אמיר השכל רכש במחיר מלא, בחייו ובפועלו, את הזכות והחובה לומר את דעתו, להביע מחאה ולהפגין. משטרת ישראל נדרשת לאחריות, שיקול דעת ויד קשה על המעצרים. התמונות להן נחשף הציבור במהלך השבת בהן נראה השכל אזוק בידיו וברגליו, הן תעודת עניות לדמוקרטיה בישראל. אני מעריך את פועלו ועמדתו, כואב את מעצרו וקורא לשחרורו המיידי ללא כל תנאים מגבילים".

השר אוחנה: "לא תהיה סובלנות לחסימות כבישים"

בתגובה כתב השר לביטחון פנים, אמיר אוחנה, בעמוד הפייסבוק שלו, לצד התיעוד מההפגנה, כי המשטרה תפגין אפס סובלנות כלפי חסימת כבישים. אוחנה כתב: "רב-אלוף, תא"ל, או טוראי – לא תהיה סובלנות לחסימות כבישים. רבים תמהים על שמשטרת ישראל "העזה" אתמול לעצור (וחלקם עוד סילפו "באלימות") אדם שהוא גם תא"ל במיל'. אגב, היא עצרה גם את בן דודי כפי שראיתי שדווח בכלי התקשורת.

"מדוע? להלן העובדות: מאז שנכנסתי לתפקיד, בכל שיחותיי עם קציני המשטרה – אני מעביר מסר מאוד חד וברור בנוגע לאירועים של הפרת הסדר הציבורי: לא תהיה סובלנות לחסימות כבישים. חסימת כביש היא הפעלת אלימות כלפי אזרחים תמימים ושלווים העושים שימוש בכביש בדרכם לשגרת חייהם. אף אחד לא צריך לעמוד בתסכול בכביש כשהוא ממהר הביתה לראות את המשפחה והילדים, או בדרך לעבודה כשהמעסיק או הלקוח זועמים בטלפון על האיחור. אף אמבולנס לא צריך להתעכב בהגיעו להעניק טיפול מציל חיים. אף ניידת משטרה לא צריכה לעמוד בכביש בדרך לטפל באירוע אלימות ואף כבאית לא צריכה להתעכב בדרכה לאירוע שריפה.

"ומכאן: לא תהיה סובלנות לחסימות כבישים. אין זה משנה כלל מי המבצעים, מה דרגתם הצבאית, מה קשריהם המשפחתיים או הפוליטיים. זה נכון ל-כ-ו-ל-ם: להט"בים, יוצאי אתיופיה, נכים, עצמאים, אומנים, בעד רה"מ או נגד רה"מ. כאמור, כ-ו-ל-ם.

"אתמול בשעות אחה"צ, לפני כניסת השבת, המפגינים ברחוב הסמוך לבלפור החליטו לקיים הפגנה. בניגוד לשבוע שעבר, הם לא פנו למשטרה לקבלת היתר ועל כן לא נערכו כוחות המשטרה להפגנה זו. קצין משטרה בדרגת סנ"צ ששהה בתפקיד במשימה אחרת במקום סמוך הבחין בכך כי הכבישים חסומים, הוא עדכן את מפקדיו וניגש לאירוע.
הוא פנה בנימוס למי שהוא זיהה כאחד מראשי ההפגנה (הוא אותו תא"ל במיל' המדובר) וביקש ממנו להפסיק לאלתר את חסימת הכביש. הוא סירב, והמשיך לנאום לאנשים שהמשיכו לחסום את הכביש. הוא נתבקש שוב, ומשסירב התבקש להתלוות לתחנת המשטרה.

https://www.facebook.com/mkamirohana/videos/295699635115256/

"כפי שניתן לראות בסרטון, לא הופעל שום כח כלפיו ולא אלימות – בניגוד לדיווחים כוזבים בעניין. הוא נכנס לניידת, והועבר לתחנה (מיד נגיע למה שקרה בתחנה). כוחות נוספים של משטרת מחוז ירושלים הגיעו למקום ופינו את מי שחסמו את הכביש. חלק מהחוסמים נעצרו. האירוע פוזר והשקט שב על כנו, אך לא לפני כשעה וחצי במהלכם הכבישים היו חסומים.

"אנשים ישבו בכלי הרכב שלהם ובאוטובוסים כפי שניתן לראות בסרטון המצורף בחוסר אונים, בתסכול ובעצבים שקשה לתאר. מישהו יודע למדוד כמה עולות חסימות הכבישים למשק בשנה? כמה אפשר היה להוסיף לסל התרופות מצילות החיים בכסף הזה, או למיגון טוב יותר לחיילים?

"עד כאן מה שהתחולל ברחוב. עכשיו לתחנה. בתחנה מפרי החוק נחקרו, ולאחר מכן נמסר להם כי הם ישוחררו בתנאי של הרחקה מהמקום למשך שבועיים. חלקם הסכימו, חתמו על תנאי השחרור ושוחררו לביתם. שלושה מהם סרבו.
עורכי דינו של הקצין בדרגת התא"ל במילואים מסרו למפקד המרחב כי לא יחתמו על שום תנאי וזה דווקא משרת אותם להגיע עם אזיקים לבית המשפט. קצין המשטרה ששמע במו אוזניו מצטט: "זה מצויין לנו. אנחנו רוצים אותו עם אזיקים בביהמ"ש, זה ממנף לנו את ההפגנה".

"ההצעה המשטרתית הייתה להסכים לשחרור ללא תנאי זולת אי-הגעה לזירה המדוברת עד לקיום דיון למחרת (מוצ"ש) בפני ביהמ"ש – שהוא זה שיקבל את ההחלטה בנוגע להמשך. הם סירבו להשתחרר. משכך, השלושה נעצרו ויובאו עם מוצאי השבת לדיון בפני שופט שיצטרך לקבל החלטה. בדיעבד, נודע לי כי בין העצורים גם בן דודי. זה לא משנה כלום ממה שאמרתי, וזו תגובתי לעניין זה: "אני מצפה ממשטרת ישראל לאכוף את החוק והסדר נגד כל מי שמפרים אותו, בלי קשר לקשריו המשפחתיים, וגם בלי קשר לדרגתו וקשריו הפוליטיים".

👈 ביום ראשון כ"א אדר ב (31.3.24) תחת הכותרת "האומץ לדבר על זה" יתקיים כנס מיוחד בנושא מתמודדי נפש בצל המלחמה. לפרטים נוספים לחצו כאן