ארה"ב שוקלת את האפשרות של החלת ריבונות חלקית

הנשיא טראמפ צפוי להצטרף לשיחות יחד עם קושנר, פומפאו והשגריר האמריקאי בישראל, בה יעסקו באפשרות לאשר לישראל את החלת הריבונות באזור ירושלים כבר ב-1 ביולי. במקביל הרפובליקנים שלחו מכתב תמיכה לנתניהו: "לישראל יש זכות לקבל החלטות עצמאית בנושא הריבונות"

חדשות כיפה חדשות כיפה 23/06/20 07:23 א בתמוז התשפ

ארה"ב שוקלת את האפשרות של החלת ריבונות חלקית
נתניהו וטראמפ בבית הלבן. , צילום: קובי גדעון, לע"מ

בכירי הממשל האמריקני ייפגשו בהמשך השבוע לדון באפשרות של החלת ריבונות חלקית בישראל כבר ב-1 ביולי. הישיבה תיערך בין מזכיר המדינה, מייק פומפאו, יועצו של הנשיא, ג'ארד קושנר, ושגריר ארצות הברית בישראל, דיוויד פרידמן שיטוס במיוחד לוושינגטון. קיימת האפשרות כי גם הנשיא טראמפ בעצמו יצטרף לחלק מהשיחות, כך דווח בסוכנות הידיעות רויטרס.

הנושא שיעלה ליון הוא מתן אפשרות לישראל לקיים את החלת הריבונות בשלבים, כאשר האישור הראשון יינתן על ירושלים והיישובים בסמוך אליה. מנגד האמריקאים לא ימהרו לאשר אפילו את מהלך הראשוני הנ"ל, מחשש להתנגדות עזה מצד ירדן, וחשש להסלמה באזור. דבר נוסף שייכנס לשיקולים הוא לוודא האם יש התאמה ברצון להחלה בין בנימין נתניהו לבין בני גנץ, שטרם נתן את אישורו.

בשבוע שעבר השגריר פרידמן הפסיק לתווך בין נתניהו לגנץ ואשכנזי בנושא הריבונות, לאחר שבין הצדדים לא הושגה הסכמה. בין נתניהו לגנץ ואשכנזי קיימות מחלוקות מהותיות בנושא החלת הריבונות, כשנתניהו מעוניין לקדם את החלת הריבונות בתקופה הקרובה, ואילו גנץ ואשכנזי מעוניינים להעביר את הנושא בהסכמה בינלאומית.

חברי המפלגה הרפובליקנית הכוללים 109 חברים בקונגרס אמריקני, שיגרו מכתב תמיכה לנתניהו בו הם מציינים כי לישראל הזכות להחיל ריבונות כרצונה. "אנחנו מחויבים לזכותה של ישראל לקבל החלטות כדי לשמר גבולות מוגנים וכי לישראל יש זכות לקבל החלטות בצורה עצמאית, ללא לחץ, בנושא הריבונות שלה" על המכתב חתומים בכירי המפלגה.