"מזהים לא מעט התפרצויות שהתחילו בחתונות"

ועדת הקורונה קיימה דיון בהגבלות השונות על המשק, ובעיקר על הגבלות מספר המשתתפים באירועים גדולים. יו"ר ארגון רופאי בריאות הציבור: "צריך להפסיק לפחד. זה מגוחך. אנחנו הופכים את עצמנו לצחוק"

חדשות כיפה יהונתן קליין, חדשות כיפה 18/06/20 17:19 כו בסיון התשפ

"מזהים לא מעט התפרצויות שהתחילו בחתונות"
דיון ועדת הקורונה, היום, צילום: עדינה ולמן, דוברות הכנסת

הוועדה המיוחדת לענייני הקורונה, בראשות ח"כ יפעת שאשא ביטון (הליכוד) סיימה היום (ה') בהקראת הצעת החוק להארכת תוקפן של תקנות שעת חירום (חוק הקורונה), לקראת ההצבעה במליאה לקריאה שנייה ושלישית. ביום ראשון בשעה 10:30 תתכנס הוועדה להנמקות ההסתייגויות.

גורמי מקצוע שהשתתפו בדיון הביעו את דעותיהם לגבי ההגבלות השונות, כשנציגי איגודים ומקצועות שונים במשק העלו דרישות לאפשר הקלות נרחבות יותר, בעיקר סביב השימוש בגני שעשועים לילדים, וכן במספר המורשים להשתתף בחתונות ובאירועים שונים.

יו"ר הוועדה, ח"כ יפעת שאשא ביטון, אמרה בדיון: "כיו״ר ועדת הקורונה אקפיד על האיזון בין פתיחת המשק לבריאות הציבור, זה הקו המנחה שהנחתי בבסיס הדיון. דיון מעמיק ורציני בכל סעיף וסעיף הוא מחובתינו כלפי הציבור . בימים בהם מדינת ישראל מתמודדת עם משבר הקורונה והשלכותיו על המשק ומערכת הבריאות ועדת הקורונה בראשותי תמשיך לבחון את הדברים בצורה מעמיקה ובלתי מתפשרת".

ח"כ אימאן ח'טיב יאסין (הרשימה המשותפת), ביקשה להגדיל את מספר המשתתפים בחתונות: "אני מחתנת את הבת שלי החודש, וכואב לנו הלב שלא נוכל לעשות את זה כפי שצריך. לא רק מהעניין האישי. פונים אליי הרבה אנשים שרוצים לחגוג את חתונתם. אם יש לנו אולמות מרווחים ופתוחים, בתוך אותו אולם יש שלושה שטחים נפרדים, מדוע שלא נתייחס לזה כאולם אחד".

ח"כ מיכאל מלכיאלי (ש"ס), דרש להתאים את התקנות החדשות גם לצרכי המגזר החרדי. לדבריו, "לא נוכל בשלב זה לאשר את ההתקנות כל עוד לא יוסדרו הדברים גם למגזר החרדי. כשמשרד התחבורה מודיע שהוא פותח את הרכבת רק ע"י אפליקציה – המשמעות שהחרדים לא יוכלו לנסוע ברכבת. יש להתנות בתקנות שבכל דבר המדינה תמציא את האפשרות להנגיש את אישורי הפתיחה לכל המגזרים. בנוסף, באירוע חרדי יש הפרדה מוחלטת. זה נחשב לשני אירועים שונים אז אין שום סיבה לקרוא לזה אירוע אחד ולאפשר רק250 איש לכל האולמות".

חתונה בימי הקורונה. אילוסטרציה

חתונה בימי הקורונה. אילוסטרציהצילום: Gershon Elinson/Flash90

עו"ד מיכל גולדברג, סגנית היועץ המשפטי של משרד הבריאות, פירטה לגבי עמדת משרדה בהקלות השונות: "אי אפשר לחטא כל כדור בג'ימבורי ולכן זה לא יכול להיות מאושר גם עם העסק יעמוד בכל תנאי התו סגול ויהיה מספיק מ"ר לכל השוהים". 

בנושאי הגדלת מספר המשתתפים בחתונות אמרה גודלברג כי "העתירה של אולמות אירועים נדחתה והתקבלה עמדה מקצועית שמכיוון שאולמות אירועים יש בהם יותר אינטראקציות זה צריך להיות שונה בהרבה מבתי אוכל.  לגבי מקומות טיפול ומכוני יופי, אנו עומדים על כך שנותן השירות יהיה עם מסכה ובנוסף מסכת מגן כוללת. הספר לא צריך להסתובב כל הזמן עם המסכה הכוללת רק בעת הטיפול עם הלקוח. 

"נבחן מחדש האם לאשר גם מסיבות סיומי שנה מחוץ למוסדות הלימוד. אין כל קשר באישור קיום חתונות לאירוע דתי - כל חתונה שהיא מאושרת ל250 משתתפים ובתנאי שיש רישיון עסק לכך. שאר האירועים והמסיבות אנו מאשרים רק עד 50 איש. זה נכון שסיכויי ההידבקות זהים במסיבות כמו בכל חתונה, אך גם לגבי חתונות אנו עושים זאת בחשש מאוד גדול, אלא שמנסים לצמצם עד כמה שאפשר את הפגיעה בשגרת החיים".

ממלא מקום ראש שירותי בריאות הציבור, ד"ר אודי קלינר, משרד הבריאות, הוסיף על דבריה: "למרות הרצון לפתוח עוד מקומות ולצד השחרור ביחס לאירועי תרבות, את גני השעשועים אנחנו לא ממהרים לפתוח. אי אפשר להקל ראש בזה כאשר אנו מזהים תחלואה בגני ילדים ובתי ספר. יש להיזהר בלפתוח דברים בצורה לא מושכלת. משטחים זה לא דרך ההדבקה העיקרית אבל דרך הדבקה אפשרית., כשיש ילד על המתקן הוא לא לבד, הוא עם ילדים אחרים ואי אפשר לשלוט, אי אפשר למנוע את המגע ביניהם. הערבוב של המשתתפים פלוס האינטראקציה, ולכן זה מקום שעלול להיות בעייתי. 
אנחנו מזהים לא מעט התפרצויות שמתחילות במסיבות ובחתונות משפחתיות. הדינמיקה היא שונה ממסעדות וכדו' כי יש מגע פיזי. כשהמגמה היא בעלייה, אנחנו לא צריכים לשחרר בכאלו מקרים אלא ההיפך". 

גן שעשועים

גן שעשועים. ייפתחו מחדש?צילום: shutterstock

פרופ' חגי לוין, יו"ר איגוד רופאי בריאות הציבור בישראל, ההסתדרות הרפואית, טען כי משרד הבריאות צריך להתחשב במחקרים הידועים עד כה לגבי הקורונה, ולא להטיל הגבלות בלי בדיקה: "לגבי מתקני שעשועים אני מבין את החשש האמיתי, אבל המגבלה צריכה להיות על הפעילות. אם יש ילד לבד בגן שעשועים. זה לא הגיוני. לגבי העברה בין משטחים אין לנו שום הוכחה. צריך להפסיק לפחד ולהתבסס על עובדות. זה מגוחך. אנחנו הופכים את עצמנו לצחוק. יש פה סעיפים חשובים מאוד. אנחנו לא צריכים להחליט על צעדים שפשוט לא יועילו למטרה של מניעת הדבקה".

ניר שפר, נציג התאחדות בעלי האולמות וגני האירועים, אמר בדיון כי "אין כל היגון שאין בתקנות קורלציה בין גודל האולם לאישור מספר המשתתפים. אנחנו מבקשים שיאשרו למקומות גדולים יותר שיכול להישמר המרחק של 2 מטר בין קהל גדול יותר גם לכמות משתתפים גדולה יותר.   
בראש ובראשונה הייתי צריך לדבר בשם הזוגות. מדובר באלפי זוגות שתכננו קרוב לשנה מראש חתונה של 300, 400 או 500 איש. מדובר על זוגות ממשפחות . לחתוך ל-250 את האירוע זה פשוט בלתי הגיוני. קחו גם את זה בחשבון. בנוסף, הנושא הכלכלי של האולמות – האולמות הגדולים לא יכולים לחיות עם 250 אנשים. זה לא כלכלי. בשבילם זה לשבור את המפרקת. לא ייתכן שישאירו אותנו על 250 כאשר אירועי התרבות יקבלו אישורים לאירועים של 500 איש". 

עו"ד ניר קפלן, התאחדות המלונות בישראל, דרש להגדיל את מספר המשתתפים בכנסים במלונות. לדבריו, "על פי התקנות אנחנו יכולים לקיים אירועים רק עד 50 איש. העלאת המספר עד 250 איש צריכה להתאפשר גם לימי עיון מקצועיים של חברות בבתי המלון. זה מקורה כהכנסה מינמאלי בימים כאלו שאין כל תיירות חוץ".