אושר סופית: מסלול מיוחד לגביית מזונות יעוגן באופן קבוע

מליאת הכנסת אישרה בקריאה שנייה ושלישית תיקון לחוק ההוצאה לפועל, שהוצע על ידי חברי הכנסת משה ארבל וינון אזולאי, המאפשר מסלול מיוחד לגביית מזונות לעומת חובות אחרים

חדשות כיפה חדשות כיפה 16/06/20 20:44 כד בסיון התשפ

אושר סופית: מסלול מיוחד לגביית מזונות יעוגן באופן קבוע
אילוסטרציה, צילום: shutterstock

מליאת הכנסת אישרה תיקון לחוק ההוצאה לפועל, תיקון החוק מעגן מסלול מיוחד, נפרד, לגביית חוב מזונות, זאת לאור המציאות שבה מרבית הזוכים הפרטיים בתיקי מזונות בהוצאה לפועל אינם מיוצגים, דבר המקשה מאד על ניהול התיקים.

קושי זה נובע מכך שרוב הזוכים הבלתי מיוצגים חסרים את הידע והבקיאות לניהול יעיל של התיק, וכן, מחשש של חלק מהזוכים (בעיקר זוכות), כי נקיטת הליכים כלפי החייב תגביר את החיכוך והעימותים בין בני הזוג, דבר שעלול להוביל לפגיעה בילדים. התוצאה של ניהול לא יעיל של תיקים אלה הייתה שזוכים רבים, בעיקר ילדים, לא קיבלו את דמי המזונות להם הם זכאים וזקוקים.

בדברי ההסבר להצעת החוק הוצגו נתונים מעודכנים לסוף חודש אפריל 2020 אודות מסלול המזונות. לפי נתונים אלה, מתוך כ-75,000 תיקי מזונות שמנוהלים בהוצאה לפועל למעלה משני שלישים (68%) מנוהלים במסלול המזונות, ומתוכם בקרוב לשני שלישים (63%) מהתיקים הזוכה הוא המוסד לביטוח לאומי (שמחויב לפי החוק לנהל את כל תיקי המזונות שלו במסלול המזונות), ובכשליש מהתיקים מדובר בזוכים פרטיים.

מתוך תיקי המזונות שנפתחו על ידי זוכים פרטיים, למעלה משני שלישים מהתיקים (68%) נפתחו במסלול המזונות וכשליש (32%) במסלול הרגיל. 

עוד עולה מהנתונים שנמסרו, כי במהלך שנת 2019 רק 214 זוכים ביקשו להעביר את התיק ממסלול מזונות למסלול רגיל, ובכ-70% מהם הסיבה היא הוספת ייצוג לתיק.

מהנתונים האמורים עולה, כי בכל המדדים שנבדקו התוצאות במסלול המזונות היו טובות באופן ניכר מאלה שבמסלול הרגיל.

ח"כ משה ארבל אמר: "מאוד חשוב שילדים יקבלו את מה שמגיע להם, ושהאימא שמתמודדת עם דברים רבים וקשים בהיותה אם חד-הורית, לא תצטרך לשכור עו"ד בסכומי עתק.  כדי להביא הזדמנות שווה לאותם ילדים, מדינת ישראל לוקחת פה חלק באותו צמצום פערים ועצירת הכרונולוגיה של העוני"