הכנסת אישרה הלילה: תמריץ כספי למעסיקים שיחזירו עובדים שהוצאו לחל"ת

בנוסף לחוק הנורוובגי שאושר, העבירה הכנסת מספר חוקים נוספים: תיקון לחוק שיאפשר מתן "כפל קצבאות" ואת חוק המענקים לעידוד תעסוקה שעבר ללא מתנגדים. סמוטריץ: "מביאים חוק שמטרתו טובה, אך עושים זאת בצורה מעוותת"

אלעד הומינר אלעד הומינר, חדשות כיפה 16/06/20 07:59 כד בסיון התשפ

הכנסת אישרה הלילה: תמריץ כספי למעסיקים שיחזירו עובדים שהוצאו לחל"ת
צילום: פלאש 90

אמש (שני) לקראת חצות אישרה מליאת הכנסת בקריאה שנייה ושלישית את הצעת חוק-יסוד: הכנסת. בנוסף לחוק הנורווגי אישרה הלילה מספר חוקים חשובים נוספים. הראשון הוא התיקון לחוק שיאפשר מתן "כפל קצבאות". חוק נוסף שאושר הלילה הוא חוק המענקים לעידוד תעסוקה.

התיקון לחוק שיאפשר מתן "כפל קצבאות": מדובר במקבלי קצבאות הכנסה, זקנה או מזונות שהוצאו לחל"ת בתקופת משבר הקורונה ובתקופה הזו נאלצו לוותר על הקצבה המגיעה להם כדי שיוכלו לקבל את דמי האבטלה. עם התיקון בחוק יוכלו אותם מקבלי קצבאות לקבל גם את קצבאותיהם וגם את דמי האבטלה המגיעים להם.

חוק המענקים לעידוד תעסוקה: החוק עבר הלילה בקריאה שנייה ושלישית ברוב של 73 ח"כים וללא מתנגדים. אומדן העלות הכרוכה ביישום החוק נאמדת בסך של כ-5.5 מיליארד שקלים. החוק שאושר יאפשר הענקת תמריץ כספי למעסיקים שיחזירו עובדים שהוצאו לחל"ת בתקופת משבר הקורונה.

יו"ר ועדת הכספים ח"כ משה גפני, הציג את הצעת החוק במליאה ואמר שההצעה נועדה להעניק תמריץ כספי למעסיקים לקלוט עובדים שהוצאו לחל"ת מעבודתם עקב נגיף הקורונה. גפני הוסיף שהוועדה ביצעה שינויים בהצעת החוק המקורית, שנועדו להיטיב עם הציבור. גפני: "הצעת החוק היא בעיקרה טובה, כולנו הסכמנו על זה. יש ביקורת על הפרטים שהם חשובים אבל עכשיו אנחנו בזמן אמת. אם הוא לא עובר עכשיו אנחנו מורידים כאן למעלה מ-6 מיליארד ₪ כדי להניע מחדש את גלגלי המשק".

במסגרת החוק, נקבע כי הזכאות לפיצוי תקפה לגבי עובדים בעלי אזרחות ישראלית, הנמנים על אחת מקבוצות אלה: מי שנרשם כדורש עבודה בלשכת שירות התעסוקה והתייצב בה בתקופה שבין 1 בינואר ל-29 בפברואר 2020, ולא עבד ממועד רישומו עד 30 באפריל והוא בין גיל 18 לגיל פרישה. לחילופין, מי שפוטר או הוצא לחל"ת לתקופה של 30 ימים או יותר, בתקופה שבין 1 במרץ ל-30 באפריל 2020, ועבד אצל אותו מעסיק שפיטר אותו או הוציא אותו לחל"ת מחודש פברואר 2020 לפחות.

המענק יינתן רק אם העובד שעבורו מבוקש המענק, ישתכר לפחות 3,300 ש"ח בכל חודש, כדי לכלול גם עובדים במשרה חלקית לתוך מעגל התעסוקה. עוד נקבע, כי כדי לוודא רציפות העסקה של העובד ולשמר את תעסוקתו, סכום המענק יחולק לארבע פעימות בעבור כל אחד מחודשי העסקתו של העובד בתקופה שבין יוני 2020 עד ספטמבר 2020: עבור מי שהוחזר ע"י המעסיק לעבודתו מה-19 לאפריל, יהיה המעסיק זכאי ל-875 ₪ עבור כל אחד מ-4 חודשים אלה (סה"כ 3,500 ₪), ועבור מי שהוחזר ע"י המעסיק החל מחודש יוני, יהיה המעסיק זכאי ל-1,875 ₪ בגין כל אחד מ-4 חודשים אלה (סה"כ 7,500 ₪).

ח"כ בצלאל סמוטריץ' אמר: "מביאים כאן חוק שמטרתו טובה, אך עושים זאת בצורה מעוותת. החוק ישרת קבוצה קטנה של בעלי הון גדולים ומנגד עשרות אלפי עסקים ומעסיקים שעומדים על סף קריסה לא יזכו ליהנות ממנו ואת זה לא אומר רק אני, אלא אמרו כל חברי ועדת הכספים, קואליציה ואופוזיציה כאחד. חברי הוועדה הגיעו למספר תיקונים קריטיים אבל שר האוצר הגיע ולא היה מוכן לזוז או להקשיב. בדורסנות הוא כפה על חברי הקואליציה להצביע על החוק כמו שהוא למרות התנגדותם".