תשעה באב – גם בפייסבוק

עשרות גולשים צפויים להשתתף לראשונה בבית מדרש מקוון שיפעל, במהלך תשעה באב, ברשת החברתית פייסבוק. אהבתם?

חדשות כיפה אורי פולק 08/08/11 09:52 ח באב התשעא

תשעה באב – גם בפייסבוק
Franco Bouly-cc-by-nd, צילום: Franco Bouly-cc-by-nd

בעוד אלפי בני אדם צפויים להשתתף באירועי "הלילה לא לומדים תורה" בכל רחבי הארץ, ערב תשעה באב, יתכנסו לראשונה עשרות גולשים ברשת כדי להשתתף בפולמוס בית מדרשי מקוון ברשת החברתית "פייסבוק".

כיוון שעל פי ההלכה נאסר עיסוק בדברי תורה בתשעה באב, מחמת דיני האבלות, יעסקו הדיונים השונים בפייסבוק בענייני השעה או בסוגיות המותרות לעיון משותף במהלך הצום. את האירוע יזמה עמליה שנוולד, בעקבות מהלך קודם אותו יזמה הסופרת חיותה דיוטש, עורכת כתב העת "אקדמות".

"לפני כמה חודשים יסדתי "בית מדרש פייסבוקי", כשבכל פעם למדנו ביחד עם המשתתפים מדרש. התגובות היו מרתקות, התפתח ממש דיון סביב כל מדרש והעיסוק המשותף היה מפרה ומעמיק. עמליה, שהשתתפה בעצמה בדיונים, חשבה על הקמת בית מדרש מקוון גם בתשעה באב, שיוצג כ"אירוע" ברשת החברתית ויתקיים בהיקף גדול יותר", מספרת דויטש לכיפה.

מתכונת הדיון טרם הובהרה, ומשתתפיו של האירוע כבר דנים ביממה האחרונה בשאלת הלימוד המשותף, הערב. שנוולד כבר הציעה לחברי הקבוצה כי "מבנה הלימוד הכללי יעסוק בהשוואת שני נושאים: מהות וכלים בחורבן ובתקומה. כמה דוגמאות מעניינות נוכל למצוא ממש באירועי האקטואליה שלנו, ובעוצמתו של הביטוי הפופולארי להחריד עתה, "צדק חברתי"". משתתפי הדיון צפויים לעסוק גם באגדות החורבן התלמודיות והמדרשיות, לצד הוגים היסטוריים וחברתיים. בשלב זה, מציעים חברי הקבוצה הצעות שונות לדיוני משנה במהלך תשעה באב.

"מניסיוני העשיר, פייסבוק מאפשר שיחות מעמיקות. זכיתי ויש לי חברים מרתקים מסוגים ומגוונים שונים ואני משוחחת איתם על עניני השעה, או לעיתים נעזרת בשאלות שאני עסוקה בהם", מציינת דויטש.

ההוכחה לכך שהרשת איננה מסתכמת בלחיצות "לייק" או בטוקבקים, הגיעה לדויטש בעת שכתבה את עבודת הדוקטורט שלה. "חיפשתי מקורות או הבהרת מושגים, ועשיתי שימוש תכוף בפייסבוק כדי ללבן את הדברים ביחד עם חבריי. באחת ההזדמנויות השגתי ספר שיצא בארה"ב, שהיה לי חשוב מאד למחקר, שהגיע בתוך 24 שעות לביתי, בזכות חברים בפייסבוק, בארה"ב ובישראל", אומרת דויטש.

"פייסבוק הוא מקום שיח לאנשים כותבים, שרוב זמנם מבלים בודדים מול המחשב. הוא המטבחון או פינת הקפה שלהם", מתארת דויטש, שמדגישה כי היא "מאמינה בפייסבוק ומחבבת אותו מאוד". לטענתה, "אם יש שם אנשים רציניים, אז גם השיחות יהיו רציניות בהתאם".