תשובות המדינה: בעד מתווה עמונה, נגד דחיית ההרס בעפרה

המדינה הגישה היום את עמדתה לקראת שני הפינויים הצפויים: את בקשת התושבים בעפרה המדינה התנגדה, וביקשה לאפשר לה לקיים את מתווה בעמונה. המשפחות בעפרה: "מקוות שבג"ץ יגלו אחריות"

חדשות כיפה חדשות כיפה 30/01/17 18:48 ג בשבט התשעז

תשובות המדינה: בעד מתווה עמונה, נגד דחיית ההרס בעפרה
פלאש 90, צילום: פלאש 90

לפני חמישה ימים ביקשו התושבים לדחות את ההרס המתוכנן בעפרה כדי לסייע להם לאתר מקום חלופי ביישוב עפרה. היום הגישה המדינה את התנגדותה לבקשה לדחיית הרס שלושה מתוך תשעת הבתים בעפרה, הרס שנועד לצאת לפועל ביום רביעי בשבוע הבא.

עם זאת, המדינה הסכימה לדחות את פינויים של חמישה בתים עד ה-25 באפריל, ולא בחמישה חודשים כפי שביקשו התושבים, בתנאי שהדיירים יתחייבו להתפנות בדרכי שלום גם אם בקשתם תדחה.

המשפחות עצמן מסרו בתגובה להודעת המדינה: "משפחות תשעת הבתים בישוב עפרה מאוכזבות מעמדת המדינה. המדינה בחרה בפלפולים משפטיים שסופם חורבן ומריבה, במקום להעדיף את דרך השלום והבניין. אנו מקוות ששופטי בג"ץ יגלו את האחריות הנדרשת וידחו את ההריסה כפי שבקשנו, על מנת למנוע פגיעה מיותרת במשפחות".

היום גם הגישה המדינה את תשובתה לעתירות של הערבים כנגד מתווה עמונה הכולל בנייה על ההר במסגרת פתרון 'נכסי נפקדים. המדינה ביקשה לדחות את העתירה ולהתיר לה להתחיל ולממש את המבנה מטעמי שמירת השלום והסדר באזור: "בנסיבות המיוחדות של העניין שלפנינו, כאשר מטרת המתווה הינה שמירה על הסדר והביטחון, בהתבסס על חוות דעת גורמי הביטחון; ובהינתן שלא נמצאו חלופות אחרות על בסיסן ניתן היה להגיע לפינוי מוסכם ובדרכי שלום, כך שלא יהיה בו כדי להפר את הסדר הציבורי באזור".

"מדובר באירוע נפיץ בעל השלכות ביטחוניות החורגות מזירת הפינוי עצמה"נכתב בתשובת המדינה, "לפיכך, עמדת המפקד הצבאי והדרג המדיני, השעונה על חוות דעת גורמי הביטחון, היא שקיים אינטרס ביטחוני רב משקל בהשגת פתרון שיאפשר פינוי בהסכמה של עמונה".