תקומה פתחו בקמפיין נגד החוקה, במרכז הבית היהודי זועמים

מפלגת תקומה פתחו בקמפיין נגד חוקת הבית היהודי, חברי מרכז המפלגה תוקפים בחריפות: "דורשים דמוקרטיה כדי להמשיך לפעול ללא דמוקרטיה". האיחוד הלאומי: לא היה ולא נברא

חדשות כיפה חנן גרינווד כיפה 07/07/14 11:41 ט בתמוז התשעד

תקומה פתחו בקמפיין נגד החוקה, במרכז הבית היהודי זועמים
יחצ, צילום: יחצ

קרע בין הבית היהודי לתקומה. בעוד בבית היהודי מסתיים הליך שמיעת ההסתייגויות לחוקה החדשה, ומכיוון מרכז המפלגה נשמעים קולות נגד החוקה ואף פורסמה חוקה חלופית, גורם נוסף מתחיל להתערב בעניינים הפנימיים של המפלגה: מפלגת תקומה. על פי הטענות בימים האחרונים הכינו בתקומה קמפיין עתיר תקציב ואישי נגד יו"ר המפלגה נפתלי בנט, כך פרסם בן כספית במעריב.

כזכור, לפני כשבוע שיגר יו"ר תקומה (האיחוד הלאומי), השר אורי אריאל מכתב ליו"ר הבית היהודי נפתלי בנט, ולחברי מרכז תקומה, בו מתח ביקורת על פרסום החוקה בעיתוי הנוכחי. "אני יודע שכולנו בעד האחדות והמיזוג, אבל לצערי במשך 10 חודשים אנחנו לא מצליחים לשבת ובאופן שוטף ועקבי נדחים ב'לך ושוב' שנראה שאינו מקרי", מתח ביקורת נוקבת על העובדה שכבר שנה וחצי עברה מאז הבחירות והמיזוג בין הבית היהודי לאיחוד הלאומי לא הושלם. "הניסיון להעביר חוקה בלחץ הוא מיותר ואינו ראוי לפני שפועלים למיזוג", הוסיף וכתב.

בנוסף, התייחס השר אריאל לחרושת שמועות בתוך המפלגה, לגבי שריונו למקום השני ברשימת הבית היהודי בבחירות הבאות ואמר כי אין בדברים אמת. "מספר חברים פנו אלי וסיפרו שראשי הבית היהודי סגרו איתי על שריוני למקום שני. לא היה ולא נברא. לא ביקשתי ולא קיבלתי (מי שסגר איתי שיקום)", כתב.

חברי מרכז תוקפים: הולכים ללכלך בתקשורת הכללית ויורים בתוך הנגמ"ש

חברי מרכז ותיקים בבית היהודי תקפו בימים האחרונים את התערבות תקומה בענייניה הפנימיים של הבית היהודי. "תקומה לא שותפה ולא מאמינה בחוקת הבית היהודי, הנוכחית והחדשה", אמר יו"ר סניף קרית אונו, רמי שרעבי ל'כיפה'. "אז מה הם מתערבים? הם הולכים ללכלך בתקשורת הכללית ויורים בתוך הנגמ"ש. תקומה דורשים להרחיב את המצב הנוכחי ל- 40% מהרשימה לכנסת. הזוי שהם מתלוננים שבחוקה החדשה יש שריון אופציונאלי של 2 אנשים בעשירייה על ידי בנט כשהם רוצים בעצם לתת לאורי אריאל לשריין 4 אנשים בעשירייה".

יו״ר סניף עפולה, חביב פרץ, פעיל ותיק במפלגה הנמצא זאת הקדנציה הרביעית במועצת העיר ונמנה עם הפעילים המובילים בצפון אמר כי "בכל שנות פעילותי הפוליטית לא נתקלתי בעזות מצח כמו זו של תקומה ששמה לה למטרה לשים מקלות בגלגלים של הבית היהודי הצוברת תהודה ואהדה". פרץ הזכיר כי בעפולה, למשל, שמה תקומה מועמד מטעמה כמס׳ שלוש בתנועה החרדית המאוחדת של ש״ס ויהדות התורה רק כדי להזיק לכח המקומי העולה.

רותם ינאי, סגן ראש עיריית כרמיאל וחבר מרכז, תקף אף הוא את התערבות תקומה ואמר: "תקומה ממשיכה בעצם מהלכיה נגד החוקה את מאמציה לפגוע בבית היהודי כמו בגזרה המוניציפאלית. הם מנסים לחבל בכל דבר טוב שהבית היהודי עושה כדי לנסות להרוויח הון פוליטי. אם הם חושבים שהם כל כך פופולריים אז מה הפחד שלהם? שיתמודדו בפריימריז".

יוחאי עזרא, צפת, טען כי, "הבית היהודי כוחו באחדותו. לכן לא מובן מדוע כאלה שלא רואים עצמם חלק מהבית היהודי מרשים לעצמם להעיר על אופייה של החוקה, והאם צריך לעשות בה שנויים או לא. לכן נכון יעשו אם יניחו לחברי הבית היהודי להחליט בעצמם ולא יתערבו בעניין לא להם. אם ירצו להצטרף - "הדלת פתוחה", וכולם רצויים".

ואילו משה שוורץ, חבר מרכז מת"א, תקף: "בזמן שהבית היהודי מגיע לשיאים של אמון מהציבור בסקרים, יום אחרי יום אנשים מנסים לחבל באמון הציבורי של המפלגה. השמאל רואה את פעילותה של תקומה יחד עם קובץ חברים מהבית היהודי ומתמוגג. סוף סוף יש לשמאל חברים מימין למתקפה נגד בנט. תקומה חוששת מעתידה הפוליטי והיא מראה זאת תוך כדי התערבות בוטה בעניינים פנימיים של מפלגה אחרת, דבר שלא מקובל בפוליטיקה הישראלית. אני מזכיר שמעולם אנשי תקומה לא עמדו לבחירה בזכות עצמם. עד הקדנציה הזאת הם רצו במסגרת האיחוד הלאומי וכעת הם נספחו לבית היהודי. הגיע הזמן שיראו את שוויים הציבורי ויתמודדו כמו כל אחד אחר בפריימריז דמוקרטיים בבית היהודי. בטח שאני לא מוכן לשמוע הטפות דמוקרטיות ממפלגה לא דמוקרטית".

חבר מרכז נוסף שתקף את תקומה הוא הרב מיכאל אברהם, כפי שפורסם אתמול ב'כיפה'. במכתב לח"כ מוטי יוגב הוא כתב כי, "תקומה אינה מפלגה דמוקרטית במובן שאתה מדבר עליו (חבריה נבחרים על ידי ועדה של אנשים, חשובים ככל שיהיו, ולא על ידי הציבור), ולכן תמוה מאד בעיניי לדרוש את הכנסתם לתהליך קבלת ההחלטות בבית היהודי כחלק מתביעה ליתר דמוקרטיזציה. קשוט עצמך תחילה.

"כשיכניסו אותי לתהליך קבלת ההחלטות ודרכה האידיאולוגית והמעשית של תקומה (ואז זו כבר לא תהיה תקומה כמובן), אולי אראה הצדקה לדרישה כזאת. תרשה לי להוסיף ולומר שיש כאן אפילו חוצפה. אתה ואנשי תקומה מצפים שהזרם שלא מסכים איתם ישתף אותם בהחלטותיו, בעוד הם שומרים על עצמאות ועל אי דמוקרטיזציה בקבלת החלטותיהם שלהם (שרובן ככולן אינן מקובלות עליי. ראה להלן), ולא נותנים לי מקום דומה אצלם.

"איני רואה הרבה משותף ביני ובין רבים מאוד ממצביעי הבית היהודי לבין רעיונותיה וצעדיה של תקומה. רבניה אינם רבניי, ולכן איני מוכן שהם ישפיעו יותר מכל אדם אחד על התנהלות נציגיי בכנסת. לגמרי לגיטימי שיש כאלה שחושבים אחרת ממני ופועלים על פי מצפונם. לא לגיטימי לכפות את דרכם עלי ולהביא לכך שנציגיהם יפעלו בשמי במקום שנציגיי יממשו את הרעיונות שלשמם הצבעתי עבורם".

בתוך כך, גם בתוך מרכז המפלגה עצמה נשמעים חילוקי דעות לגבי החוקה החדשה. 250 חברי המרכז פרסמו אמש (א') חוקה חלופית בה דרישות למינוי 50% מהמועמדים על ידם וקיום הצבעות חשאיות במרכז המפלגה.

מהאיחוד הלאומי נמסר בתגובה: "כל הסיפור בעניין המודעה מצוץ מהאצבע. לא היה ולא נברא ואפילו לא משל היה. באיחוד הלאומי תקומה תוהים מי הגורם שעומד מאחורי הסיפור שמטרתו לייצר עימות בין המפלגות. המפלגה בוחנת אפשרות של הגשת תביעת דיבה כנגד הגורמים המעורבים בהפצת הבדותה".

השר אורי אריאל מסר בתגובה: "אנו מצויים כיום במציאות מורכבת כאשר חלקים נרחבים בעם חיים תחת איום בטחוני מתמיד. בימים כאלו אנו זקוקים לממשלה של אחדות לאומית וציונית שתפעל לחיזוק הביטחון ורוח העם ולא להמשך פירודים ופיצולים. אני קורא לחבריי בממשלה לשים כעת את המחלוקות בצד ולהתמקד במה שנכון לעם ישראל ולא במה שנכון לאינטרסים הפוליטיים"