תקדים: "מנהיגה רוחנית" ליישוב אורתודוקסי

ביישוב אפרת מונתה ´מנהיגה רוחנית´, שתספק מענה לשאלות הלכתיות ועצות בנוגע לחיים הקהילתיים, כתוספת נשית לרב העיר

חדשות כיפה חנן גרינווד, כיפה 19/01/15 14:37 כח בטבת התשעה

תקדים: "מנהיגה רוחנית" ליישוב אורתודוקסי
פלאש 90, צילום: פלאש 90

תקדים בקהילה דתי לאומי. ביישוב אפרת מונתה לראשונה ד"ר ג'ני רוזנפלד כ'מנהיגה רוחנית קהילתית' שתעסוק במקביל לרב היישוב, הרב שלמה ריסקין, במתן שאלות הלכתיות ובעצות בנוגע לחיים הדתיים ביישוב.

מדובר כפי הנראה בפעם הראשונה בה נבחרת אישה לכהן בתפקיד שכמעט ומקביל לתפקיד רב עיר, כשהיישוב לא מפעיל אותה בצורה רשמית כעובדת המועצה, אך רוזנפלד מונתה על ידי הרב ריסקין, ומשכורתה תמומן על ידי עמותות מטעמו.

אומנם, בעבר פעלו נשים כמעין מנהיגות רוחניות בקהילות אורתודוקסיות, אך בתפקיד נשאו נשות הרבנים, שעסקו בנושאים שונים הרלוונטיים לנשים. התפקיד החדש אותו יצר הרב שלמה ריסקין, הינו תקדים בקהילות אורתודוקסיות, שכן מדובר במעין תחליף לרב, ככל שמדובר בדמות נשית, דבר אשר מקובל בקהילות לא אורתודוקסיות, אך לא בקהילות המגזר הדתי לאומי ובוודאי לא בקהילות החרדיות.

רוזנפלד לומדת כיום במכון למנהיגות הלכתית במדרשת לינדנבאום, סמינר של נשים מודרניות אורתודוקסיות העוסקות בין היתר בהוראה ופסיקה במשפט העברי. קורות החיים של רוזנפלד נשלחו לתושבי אפרת על מנת ליידע אותם על זמינותו של המקור החדש להדרכה הלכתית, והיא תהיה זמינה במשרדי המועצה, כמו גם תיתן הרצאות ושיעורים בהלכה יהודית בעיר. אומנם לפחות בהתחלה היא תעסוק בעיקר בנושאים הסטנדרטיים הנוגעים לנשים, אך בהגדרה הפקידים במועצה הדתית יפנו אליה בנוגע לשאלות על היבטים שונים של החיים הדתיים, בדיוק כמו שפונים לרב עיר.

בעיתון ג'רוסלם פוסט, אמרה רוזנפלד כי "50 אחוז מהקהילה הן נשים ויש שאלות שפחות נוח לשאול גבר, לא רק בתחום טהרת המשפחה אלא גם בנוגע לחינוך ילדים, נישואין, גירושין ונושאים אחרים". בנוסף, אומרת רוזנפלד, “המשמעות והדרישה של נשים בתפקידי מנהיגות רוחניים עשויה שלא להתממש או להיות מוערכת עד שהן יהיו במקומות זמינים לציבור הרחב באופן תדיר”.

הרב ריסקין, שיזם ותמך כאמור את הוספת המנהיגה רוחנית לקהילה באפרת אמר כי הוא מקווה שהדבר יטמע בקהילות דתיות נוספות בישראל. “אנחנו ברוך השם חיים בדור בו נשים הוסמכו להוביל ולספק הנחיות, דבר המאפשר לנשים מוכשרות לחזק את היהדות. הקהילה היהודית לא צריכה לחשוש ממהפכות. זה מהלך שמגיע באיחור. אנו מאמינים כי הרשויות העירוניות והממשלתיות יכירו עם הזמן בצורך במנהיגות רוחניות ויקצו לכך תפקידים על פי חוק", אמר וקרא לעמיתיו הרבנים ללכת בעקבותיו. “מנהיגות רוחניות המשרתות לצד רבני הערים יקדמו אמון ישראל, גאווה ואהבה ליהדות ובסופו של דבר יחישו את הגאולה".

👈 ביום ראשון כ"א אדר ב (31.3.24) תחת הכותרת "האומץ לדבר על זה" יתקיים כנס מיוחד בנושא מתמודדי נפש בצל המלחמה. לפרטים נוספים לחצו כאן