תקדים בבית הדין הרבני הגדול: הפרדה בין מתן גט לחלוקת הרכוש

לאחר מאבק ארוך שנים, הצליחה אישה מוכה לקבל גט לאחר שבעלה ניסה לסחוט אותה ולהתנות את הגט בויתור על הדירה המשותפת

חדשות כיפה אפרת קרסנר, כיפה 07/02/16 16:57 כח בשבט התשעו

תקדים בבית הדין הרבני הגדול: הפרדה בין מתן גט לחלוקת הרכוש
Yossi Zamir / Flash 90, צילום: Yossi Zamir / Flash 90

לאחר מאבק ארוך שנים הצליחה בשבוע האחרון אישה לקבל גט מהבעל שהיכה אותה בעבר וניסה לסחוט אותה לוותר על דירתם המשותפת באמצעות התניית הדירה בגט. תחילת הסיפור לפני כשמונה שנים אז נפרדו הצדדים והחלו בהליך גירושין ארוך ומסורבל, שנגרר במשך שמונה שנים בשל ניסיונו של הבעל להתנות את הגירושין בוויתורה של האישה על הרכוש המשותף.

בהחלטה שנתן בית הדין הרבני הגדול בראשות רבה הראשי של ישראל הרב דוד לאו, קבע בית הדין כי אין להתנות או להצמיד את חלוקת הרכוש לעניין מתן הגט וחייב את הבעל לתת את הגט לאלתר ולקיים במועד אחר דיון בבית הדין בחלוקת הרכוש.

מנכלי"ת ארגון 'מבוי סתום' עו"ד בתיה כהנא דרור שייצגה את האישה בתיק הגירושין, מסרה ל'כיפה' כי מדובר בתקדים היסטורי "עד היום היו גברים שהצליחו ליצור חלוקת רכוש לא שוויונית ולסחוט את הרכוש המשותף באמצעות התניית הגט בחלוקת הרכוש. בתי הדין הרבניים שיתפו עם זה פעולה ולעתים אף עודדו את הצבת התנאים לגט".

לדבריה "כעת, קובע בית הדין הרבני הגדול מפורשות שאין לכרוך בין השניים וכי מדובר במסלולים מקבילים (גט ורכוש) ושבמקום בו הבעל מחויב לתת גט, עליו לתת את הגט גם לפני חלוקת הרכוש. הלכה זו היוצאת מפורשות מבית הדין הגדול, עשויה לקדם משמעותית את פתרון בעיית הסחטנות של סרבני גט, שברובה נעשית על רקע כלכלי".

כהנא דרור הוסיפה כי רוב התיקים המטופלים בעניין מסורבות גט, נוגעים לרצון של הגברים לקבל הישג רכושי "לפעמים הגברים באמת צודקים ועניין הרכוש לא נגמר, אבל הטענה היא שאין קשר לכך, ושהגט לא יכולה לשלם ככלי".

היא מעידה כי לרוב בבית הדין הרבני משתפים פעולה עם הבעל "זאת אומרת הם מקבלים את העניין הרכושי ולפעמים זה נדון בבית משפט לענייני משפחה. אז אין שום קשר. אז בכל זאת, הם משתפים פעולה ומתחילים לייצר פשרות, לכן כעכשיו קובעים שאין קשר בין השניים, זה תקדים".

במקרה הספציפי הנ"ל שאירע לפני שלוש שנים. נקבע כי הבעל מחויב לתת גט לאשתו אך בית הדין הרבני לא הצליח לגרום לו להעביר את הגט, בשל טענות חוזרות ונישנות שלו, שאשתו תוותר על הדירה, טרם מתן הגט.

לדברי כהנא דרור, מדובר בבעל אלים שישב בעבר בכלא על הכאת אשתו ונשלח למכון גמילה מאלימות בהוראת שופט. "הוא בעבר אף ניסה לסחוט אותה והחתים אותה על הסכם גירושין בה היא מוותרת על כל זכויותיה תוך כדי שהוא דוחף את ראשה לתוך האסלה, ובית הדין קיבל זאת וביטל את ההסכם שהוצא מהאישה באלימות".

לאחר קבלת ההחלטה בבית הדין, אמרה האישה כי היא מרגישה חופשייה: "אני מתרגשת ולא מאמינה. אני פשוט לא מאמינה. סיוט של שמונה שנים, אלימות וניסיונות סחיטה הגיעו לקיצם. עכשיו אני הולכת להתפנות לארבעת ילדי ולהעניק להם, את כל מה שלא הצלחתי, כשהראש שלי היה טרוד בדברים אחרים".

במקביל לדיון שנערך בבית הדין, קיים ארגן מבוי סתום הפגנה של נשים מחות לבית הדין בקריאה לשחרר את האישה. יחד עם זאת מדגישה כהנא דרור כי הדיינים ובראשם הרב הראשי לישראל הרב דוד לאו פעלו שעות ארוכות על מנת להגיע לפתרון. "הרב לאו והדיינים כץ ואיגרא הוכיחו מסירות רבה, בעצם העובדה שישבו בבית הדין עד לשעות הלילה הקטנות. לצערי ניתן היה לפתור את זה מוקדם יותר אבל הדרך של הרב לאו ראויה להערכה בהשקעה הרבה שהוא מקדיש לנושא".

(צילום: ארי גלהרר)