תמריץ כלכלי מיותר? האוצר מעודד נשים לחזור לעבודה בתום חופשת הלידה

משרד האוצר מקדם תמריץ כלכלי לנשים יולדות שישובו לעבודתן בתוך חצי שנה מהלידה, נתונים מלמדים ש-58% מהנשים חוזרות בלאו הכי לעבודתן עם תום חופשת הלידה בתשלום

חדשות כיפה אביטל טרקיאלטאוב 09/01/17 18:26 יא בטבת התשעז

תמריץ כלכלי מיותר? האוצר מעודד נשים לחזור לעבודה בתום חופשת הלידה
פלאש 90. מרים אלסטר, צילום: פלאש 90. מרים אלסטר

משרד האוצר מקדם הטבה כלכלית ליולדות שישובו לעבודתן בתוך חצי שנה מיום הלידה על אף שעל פי מחקר מקיף שערכה רונית הריס־אולשק והתפרסם ב- TheMarker לפני כשנה וחצי, 58% מהיולדות בישראל חוזרות לעבודתן מייד לאחר סיום חופשת הלידה בתשלום, כלומר לאחר שלושה וחצי חודשים בלבד.

משרד האוצר מקדם את ההטבה באמצעות ועדה שהקים שר האוצר, משה כחלון ובראשה עומדת ח"כ רחל עזריה. הוועדה בוחנת את הארכת חופשת הלידה בישראל וכן את כלל ההטבות הניתנות ליולדות ולבני זוגן. שר האוצר שריין תקציב בסך 230 מיליון שקלים לטובת הטבה המדוברת בתקציב המדינה שעבר לא מזמן במליאת הכנסת, כחלון הגדיר את מטרת הכסף כ"מענק חזרה לעבודה לנשים יולדות".

ההטבה שמקדם משרד האוצר נוגעת ליולדת שתחזור לעבודתה בתוך חצי שנה מהלידה, נשים העונות על הקריטריון יזכו במענק של עד 1,800 שקלים פטורים ממס, יולדת שתחזור לאחר חצי שנה לא תזכה למענק. מטרת המענק היא לעודד נשים לחזור לשוק העבודה והוא יינתן בנפרד מדמי הלידה.

המחקר שערכה רונית הריס אולשק, חוקרת במינהל המחקר של משרד הכלכלה, בדק את הקשר בין משך חופשת הלידה למאפיינים סוציו־אקונומיים ודמוגרפיים. מתוך אותם 58% יש שוני בין הקבוצות השונות: בקרב נשים ערביות, 80% חוזרות לעבודה בתום 14 שבועות, בקרב חרדיות - 86%, ואילו בקרב יהודיות חילוניות - 48% בלבד. זאת ועוד, חופשת הלידה של נשים אקדמאיות ארוכה בממוצע בכמעט שבועיים לעומת זו של נשים בעלות תעודת בגרות בלבד.

מנתונים אלו עולה כי רוב הנשים בישראל חוזרות לעבודה גם בלי המענק, כשהשיקול העיקרי בחזרה הוא סיבה כלכלית (87.2%), והרצון להישאר במעגל העבודה (64.8%%). ומכאן עולה השאלה מדוע המדינה משקיעה מאות מיליונים בעידוד נשים לחזור למעגל העבודה אם בכל מקרה על פי נתוני משרד הכלכלה רוב הנשים חוזרות גם בלעדיו.

מלשכתה של ח"כ רחל עזריה, שעומדת בראש הועדה לבחינת הארכת חופשת הלידה וההטבות הניתנות ליולדות נמסר כי מדובר בהטבה שיזם ומקדם משרד האוצר ולא ביוזמה פרטית של חברת הכנסת.

ממשרד האוצר טרם נמסרה תגובה.