תם הפינוי בעפרה: "בנט ושקד נעלמו במנהרות"

8 המשפחות ומאות תומכיהן, פונו ע"י כוח מג"ב מהבתים שהחלו להיהרס. בוועד בעפרה תקפו את בנט ושקד על היעלמות. לטענת חלק מהמפונים פינוי הבית האחרון נעשה באלימות. צפו בתיעוד

חדשות כיפה משה ויסטוך 28/02/17 18:37 ב באדר התשעז

תם הפינוי בעפרה: "בנט ושקד נעלמו במנהרות"
צעירי עפרה, צילום: צעירי עפרה

תשעת הבתים בעפרה פונו,כשאת עיקר המאמץ ריכזו כוחות המשטרה בפינוי מאות המתבצרים בבית האחרון, בית משפחת כפיר. כוחות ביטחון החלו בהרס הבתים כפי שחייב בג"ץ.

דיווחים מהשטח סיפרו על כך שלמרות שהמתבצרים לא נהגו באלימות ואף התנהלו בפסיביות, המשטרה הפעילה אלימות. אחד הפעילים סיפר כי "מי שחשב פעם שהמשטרה נוהגת בעדינות כאשר החבר'ה אינם פסיבים, התבדה. עדויות ישירות המתארות דחיפות ובעיטות של השוטרים מגיעות אלינו מבית משפחת כפיר. תמונות וסירטונים לא יהיו, המשטרה ניתקה את החשמל". כמו כן דווח על 17 נערים שנפגעו במהלך הפינוי.

[embed]

]

ועד היישוב עפרה התייחס גם הוא לדיווחים על האלימות ובחר לתקוף את השרים בנט ושקד שלטענתם, "נעלמו במנהרות במקום להגיע אל היישוב עפרה או לכל הפחות להזדהות עם עפרה ביום בו נהרסים תשעה בתי קבע בלב היישוב. שתיקת השרים בנט ושקד מצטרפת לכשלון ההגנה על היישוב באמצעות תשובות המדינה לבגץ. היישוב עפרה קורא למשטרה לנהוג באיפוק. להנהגת היישוב הגיעו תלונות על עשרות בני נוער שנפצעו במהלך פינוי אלים בבית משפחת כפיר".

בסיום אירוע הפינוי הם אמרו: "אנחנו בסיומו של יום כואב וקשה. משפחות הבתים ותושבי הישוב הפגינו את כאבנו, מחאתנו ומאבקינו בצורה מעוררת השתאות. קולו של ההרס המרושע הזה מהדהד בכל הארץ ואנו מתפללים לבורא עולם שלא ישמע עוד שוד ושבר בגבולנו. עפרה וההתישבות תנצח. רודפי ההרס והחורבן לא יוכלו לנו. במקום 9 בתים נבנה 200 בע"ה ופסק הדין המעוות יוליד את הסדרתה של עפרה. תם פרק זה של מאבקינו אך לא נשלם. לא נשקוט עד אשר תוסדר למעשה עפרה כולה ואפליית עפרה וההתישבות תיפסק. בבנין עפרה וירושלים ננוחם".

[embed]

]

במשטרה מדווחים מנגד כי במהלך הפינוי נפצעו 11 שוטרים במצב קל. חלק מהשוטרים נחבלו בראשם, חלק בחלקי גוף אחרים ואחרים ננשכו ע"י מפגינים. בנוסף לכך נעצרו 2 חשודים.

חלק מההורים של בני הנוער, שהתבצרו בבית האחרון, היו מודאגים מכך שהם שהו בו זמן רב בחלונות סגורים ועם מעט אוכל ומים. אחת מהם סיפרה שבתה "הוצאה במצב לא טוב ומזל שהייתי שם בשבילה". אמא דואגת נוספת אמרה כי "יש שם הרבה חבר'ה שאין מי שיחכה להם. מי דואג להם?".

(צילום: רינת קיסר)

שרת המשפטים איילת שקד אמרה כי מדובר ב-''יום קשה לתושבי עפרה ולאזרחי ישראל כולם. יום בו מבוצע פינוי של משפחות מבתי הקבע שלהם, בלב יישוב פורח. קרקע מריבה אשר תעמוד ריקה ואף אחד לא ייצא נשכר ממנה. רק מפסידים. זוהי אות קלון עבורנו". לדבריה, "אנו פועלים על מנת שזו תהיה ההריסה המיותרת האחרונה. די להרס חסר תכלית".

בתגובה לפינוי אמרה יו"ר סיעת הבית היהודי ח"כ שולי מועלם רפאלי: "שוב הורסים בתים ושוב מגרשים יהודים מבתיהם ומשנכנס אדר מרבין מרבין בעקירה. אז אחת ולתמיד חובה עלינו להגיע אל השורש ולעקור אותו, במקום את היהודי מביתו. אי אפשר להמשיך להתבשם מהחדר הסגלגל ומהפארקים באוסטרליה בזמן שמשפחות עמונה דחוסות בקופסאות גפרורים ויישוב חדש למרות שהובטח לא נראה באופק.

לטענתה, "היום נפל הפור. הרס תשעת הבתים בעופרה היא איוולת של ממשלת הימין, ממשלה שאני וחברי סיעתי שותפים מלאים ואחראים לכל החלטותיה. אם לעת הזאת הגענו למלכות, היום בתשובה להריסה הבתים חייב רוה"מ לממש את הבטחתו לעקורי עמונה ולהקים ישוב חדש עד ה 31 למרץ השנה. שבענו הבטחות, לא ימכרו לנו יותר פייק ניוז".

לדברי ח"כ מועלם: "הקואליציה הנוכחית חזקה אבל מצבם של תושבי עמונה היא נקודת שבירה שיכולה לגרור את כולנו לבחירות חדשות . ההתיישבות ביהודה ושומרון לא זקוקה עוד למתנות לאביונים. עד ה 15 במרץ יש הזדמנות לרוה"מ להחליט על האישור להקמת יישוב חדש בממשלה, או שאת המסכה הזאת שנקראת ממשלת ימין נוריד אחת ולתמיד".

(צילום: רינת קיסר)

ח"כ מוטי יוגב שהיה היום בעפרה אמר: "בכינו ושרנו עם בני הנוער בבית משפחת כפיר העומד להיהרס. הרס תשעת הבתים בעופרה, הינו הרס מיותר. לאחר שהשלימו עם פסק הדין החלוט, ביקשו המשפחות ארכה של שלושה חודשים, עד שתהיינה מוכנות דירות של חמש מהמשפחות המפונות.

לדבריו, "הרכב שופטים שקבעה הנשיאה נאור, נתן ארכה של חודש וסירב לבקשה ההומניטרית הזו. מההרס לא יקבלו הפלשתינאים הטוענים לבעלות על הקרקע דבר, לעומת פיצוי מוגדל שיכלו לקבל. מאות בני הנוער הנפלאים שהגיעו לכאוב, לשיר ולמחות, יחד עם רבים- רבים בכל הארץ, הם הערובה להמשך בניין ארצנו. על כל בית שיהרס ייבנו עשרות בתים. נבנה ארצנו ארץ מולדת כי לנו, לנו ארץ זו."

(צילום: רינת קיסר)



הרב של עפרה, אבי גיסר, אמר הבוקר כי "מדובר בעוול וחוסר צדק. משפט שלמה. אף אחד לא ירוויח מזה, זה הרס לשם הרס, אבל יחד עם זאת, אנו אזרחים שומרי חוק ולא תהיה פה אלימות ונכבד את כוחות הביטחון". לדבריו, "את הכעס נפנה לבית המשפט שפעם אחר פעם אנו נדהמים מהחלטותיו ההזויות".

בתוך כך, צבי סוכות, מי שהיה פעיל במטה המאבק למען עמונה ונכח גם היום בעפרה ניקלע לויכוח מר עם "יהושע מור יוסף ועוד אחד שאינני יודע את שמו", שלטענתו, "החליטו שמי שראוי לצעוק עליו לעיני אלף מצלמות הוא דווקא אני".

[embed]

]