תלמידי ישיבות השילוב לא יזכו לקיצור שירות ומימון תואר ראשון

פרסום ראשון: מאבק מוצדק? תאריך החיול של בני ישיבות השילוב שמתגייסים לשירות מלא גרם לכך שישרתו 3 שנים ולא יזכו למימון התואר כמו חבריהם שהתגייסו באותו תאריך. ראש הישיבה באפרת: "זה לא מוסרי לדרוש מהצבא שישחרר אותם"

חדשות כיפה משה ויסטוך 02/03/17 16:44 ד באדר התשעז

תלמידי ישיבות השילוב לא יזכו לקיצור שירות ומימון תואר ראשון
פלאש 90, צילום: פלאש 90

בתקופה האחרונה צה"ל ומדינת ישראל מקצים משאבים גדולים במטרה להרחיב את סל ההטבות של החיילים ולשפר את תנאי שירותם. ביולי 2015 נכנס לתוקפו קיצור השירות הצבאי משלוש שנים לשנתיים ו-8 חודשים ובסוף 2016 אושר כי הצבא יממן לחיילים משוחררים לימודי תואר ראשון. ל'כיפה' נודע שחלק מתלמידי 'ישיבות השילוב' נופלים בין הכסאות ולא צפויים ליהנות משינויים אלו והם אמורים לשרת שלוש שנים מבלי לזכות לקיצור השירות. בתקופה האחרונה חלק מאותם מהתלמידים, שנפלו בין הכיסאות פועלים באפיקים שונים על מנת לשנות את ההחלטה בעניינם.

ישיבות השילוב הן מוסדות ישיבתיים, שלצד לימודי הקודש תלמידיהם משרתים שירות צבאי מלא (סה"כ שנתיים בישיבה ושלוש שנים בצבא). כיום פועלות במתכונת הזו שתי ישיבות, מעלה גלבוע מבית הקיבוץ הדתי וישיבת מחניים שבאפרת.

בחודש יולי 2015 קוצר משך שירות חיילי צה"ל ב-4 חודשים. מפתח השינוי קבע כך שמי שהתגייס עד ל- 30.5.2015 ישלים שירות בן שלוש שנים ואילו אלה שהתגייסו החל מ- 1.6.2015 יחול עליו החוק החדש.

הבעיה עם תלמידי הישיבות מתחילה בכך שכמו כל בן ישיבה, מעמדם מבחינה צבאית מתחלק לשניים, יום ההתחיילות ויום הגיוס בפועל. התלמידים שהתגייסו במרץ 2016 אמנם החלו לשרת בצה"ל לאחר שקיצור השירות נכנס לתוקפו, אך מועד החיול שלהם, במרץ 2015, היה לפני כן. על כן נכון לעכשיו, הם ייאלצו לשרת שלוש שנים, בעוד חבריהם למחזור הגיוס צפויים להשתחרר 4 חודשים לפניהם.

מנהל ישיבת מעלה גלבוע מוטי תורן אומר ל'כיפה' כי נעשתה פניה לאכ"א מטעם הישיבה, "הם אמרו שיש אקדמאים שעברו טירונות לפני קיצור השירות, יצאו ללימודים של כמה שנים וחזרו להמשך השירות ולא אושר להם לשרת פחות. אז כפי שענו להם, גם לתלמידי הישיבה שלנו לא הסכימו לקצר את השירות ואמרו שהחוק לא חל עליהם".

לדבריו, חלק מהתלמידים ניסו לבדוק את הנושא גם באפיקים שונים אך ללא הצלחה, "יש שפנו באמצעות עורך דין למשרד הביטחון ויש כאלה שעזבו את המסלול של הישיבה מתוך תקווה שזה ישפיע על ההחלטה, אך בשני המקרים הם קיבלו תשובה שלילית".

ראש ישיבת ההסדר 'אור תורה מחנים' מבית רשת אור תורה סטון, הרב שלמה וילק, סובר שלא רק שאין שום בעיה עם זה שצה"ל מקצר את השירות לתמידיו, אלא שעצם הבקשה היא בעייתי מבחינה מוסרית. "אי אפשר לרקוד על שתי החתונות", הוא אומר ל'כיפה', "הם הרי התחיילו והצבא גייס אותם ל-4 שנים ובינתיים הם נהנו מכל מיני הטבות השמורות לחיילים כמו נסיעות חינם".

הרב וילק מציין גם ש- "הישיבה קיבלה עליהם תשלום בכל הזמן שהם היו מחויילים ולמדו תורה". לדבריו, הוא ציין בפני תלמידיו שבעיניו "זה לא מוסרי להתווכח עם צה"ל בעניין הזה וזה לא מוסרי לדרוש מהצבא שישחרר אותם. לדעתי הם קיבלו את עמדתי בנושא".

תחום נוסף שגם בו תלמידי ישיבות השילוב 'נפגעים', הוא נושא מימון לימודי תואר ראשון. בסוף 2016 הוחלט שבמהלך שנת הלימודים האקדמאית שתחל השנה, צה"ל יסייע למשוחרריו במימון התואר. תורן מספר שבאכ"א אמרו שכמו בנושא קיצור השירות גם "לעניין מימון הלימודים האקדמאיים, שחשוב וקובע זה מועד החיול ולא זמן הגיוס בפועל, לכן גם בנושא הלימודים הצבא לא קיבל את הבקשה שלנו והתלמידים בעצם לא זכאים למימון הלימודים כמו חבריהם למחזור הגיוס".

מדובר צה"ל נמסר בתגובה: "תיקון חוק שירות הביטחון בנושא קיצור השירות נכנס בתאריך 1/6/15, חל על כל חייל אשר התגייס - משמע התחייל, לאחר תיקון החוק. על כן, בני הישיבות במסלולים הנ''ל אשר התחיילו לפני תיקון החוק, אינם נכללים בפקודת קיצור השירות ומשרתים תקופה של 3 שנים.

באשר לתוכנית ''ממדים ללימודים", כל חייל אשר התגייס החל מתאריך 1/7/2013 ואשר עומד בקריטריונים הנדרשים, זכאי לתוכנית. אין חשיבות לעובדה כי התגייס במסגרת מסלול מסויים, כל עוד התגייס אחרי התאריך הקבוע".

👈 אומץ הוא לא רק בשדה הקרב - הכנס שישבור לכם את הקונספציה. יום ראשון הקרוב 31.3 מלון VERT ירושלים לפרטים נוספים לחצו כאן