תלמידות אולפנית אמי"ת עכו הגיעו למקום השני בתחרות לעבודות חקר מדעיות

התלמידות זכו להוקרה ארצית מטעם משרד החינוך על מחקר שגילה ומצא חומרים ביתיים היעילים מאבקות כביסה תעשייתיות. לטענתן, כביסה בתבונה עשויה לחסוך בהוצאות ואף לשמור על איכות הסביבה

חדשות כיפה חדשות כיפה 07/06/13 10:53 כט בסיון התשעג

תלמידות אולפנית אמי"ת עכו הגיעו למקום השני בתחרות לעבודות חקר מדעיות
יחצ, צילום: יחצ

בעבודת מחקר שזכתה אותן במקום השני בתחרות המדעים הארצית של משרד החינוך, תלמידות אולפנית הקהילה התורנית אמי"ת בעכו העלו ממצאים שעשויים לשנות את הרגלי הכביסה של כולנו - ואף להשפיע משמעותית על איכות הסביבה.

במסגרת תחרות עבודות חקר מדעיות, השוו תלמידות אולפנית אמי"ת בעכו את יעילותן של אבקות כביסה יקרות וזולות המוצעות למכירה ברשתות השיווק, השוו את יעילותן של אבקות הכביסה מול זו של חומרים בסיסיים המצויים בכל ארון מטבח, ובדקו מה השפעת טמפרטורת המים על הסרת כתמים.

התלמידות, שחר ביתן, חן משרקי, מרגלית חנסב, מאור צדרבוים, אור אסולין, טל אברהם, מיטב אניג'ר ואפרת גמליאל- השקיעו שעות של מחקר בתנאי מעבדה מדוייקים.

התוצאות היו מפתיעות: לאחר מחקר מדוקדק מצאו התלמידות כי אין יתרון לאבקה יקרה על פני אבקה זולה ובלתי ממותגת. טמפרטורת מים נמוכה נמצאה כיעילה יותר במקרים רבים, כמו גם השפעתם של חומרים ביתיים וחסרי דטרגנים מזהמים-כמו חומץ או סודה לשתיה -על כתמים מסוגים שונים. ממצאי עבודת המחקר עולה כי כביסה בתבונה עשויה לחסוך בהוצאות ואף לשמור על איכות הסביבה.

אורה איזנברג, רכזת מדעים בבית החינוך, אמרה כי "התלמידות ערכו מחקר כימי-בילוגי מוקפד בתנאי מעבדה, ובמהלך התחרות ענו בפירוט לשאלות המדעיות של החוקרים השופטים. לממצאי המחקר השפעות כלכליות וסביבתיות- כמו למחקרים אקדמאיים לכל דבר".

הרב מיכאל ליברמן, מנהל הקהילה החינוכית אמי"ת עכו, אמר כי ”תגליתן של התלמידות וההישג בתחרות עבודות החקר מעידה על יכולתן לחשוב מחוץ לקופסא ולמרות גילן הצעיר - להגיע לתוצאות בעלות משמעות. אנו מאמינים כי תמשכנה לחקור ולהתקדם בכל התחומים“.