תלונה הוגשה במשטרה נגד "עזרא לנדרובר"

רבנים מחנכים ואפילו שר החינוך לשעבר, יצחק לוי, ידעו על ההתעללויות של "עזרא לנדרובר" אך לא התגייסו למנוע את מעשיו

חדשות כיפה אפרת קרסנר, כיפה 06/01/16 10:20 כה בטבת התשעו

תלונה הוגשה במשטרה נגד "עזרא לנדרובר"

בשבוע שעבר הסעירה פרשת "עזרא לנדרובר", את הרשתות החברתיות. על פי הטענות, בשנות ה-90, נהג האיש להסתובב עם ג'יפ לנדרובר ולהזמין נערים דתיים מישיבות תיכוניות להצטרף אליו ל'סיבוב', במהלכו הציע, כך על פי הטענות, לנערים לנהוג ללא רישיון, ולקבל צעצועים וממתקים.

בקבוצת פייסבוק הנקראת "עזרא לנדרובר- כולם היו ילדיו", נאספו עדויות של גברים שטענו כי הוא הטריד אותם מינית במהלך הנסיעות אליהם הצטרפו. צור מאיר, בוגר התיכון הדתי אמי"ת גוש-דן, ייסד את הקבוצה הסגורה, ובתוך זמן קצר היא מנתה כבר למעלה מ-300 חברים, בוגרי ישיבות מצפון הארץ ועד דרומה, ומספרם הולך וגדל.

בפייסבוק מכנים את עזרא כעבריין הילדים הכי גדול בעולם: "מסתבר שעזרא היה גאון. למה גאון? כיוון שמדובר בעבריין ילדים הכי גדול בעולם. אלפי נערים נהגו על רכבו ללא רישיון, חלקם סוממו, חלקם חוו הטרדות במינונים שונים וכל זה במשך שנים רבות מבלי להיעצר ולהיחשף על מעלליו".

אחד מחברי הקבוצה כתב עדות אישית על מה שהתחולל בישיבה התיכונית חיספין. "עזרא היה מגיע בערך פעם בחודש, אוסף כמה חבר'ה ונוסע. פעם אחת הצטרפתי כי אחד מהחבר'ה נזכר שיש לו אירוע. הוא לקח אותנו לאחד מחופי הכנרת. על האש, כדורעף. באיזה שלב התקפלנו ועלינו חזרה לגולן, בדרך נכנס לאחד משטחי המרעה ונתן לחבר'ה לנהוג. אני פחדתי וויתרתי על החוויה. פעם אחת הוא שם עליי ידיים ושאל אותי אם כואב לי הגב ושהוא מכיר 'עיסוי מיוחד שעושים לרגליים וזה מסדר לי את הגב'. מהר מאוד הורדתי אותו ממני והוא לא התעקש ועבר לאחד אחר".

הבוקר נחשף בעיתון "ידיעות אחרונות" כי המחנכים בישיבות באותן שנים ידעו על פעילותו של האיש, ולמרות זאת הצליח "עזרא" להגיע לצעירים רבים במשך השנים. מספר רבנים שעבדו באותם השנים בישיבת כפר הרא"ה, אליה היה מגיע עזרא לעיתים קרובות, טענו כי הישיבה שכרה חוקר פרטי שירדוף אחריו, החוקר הצליח להביא חומרים אבל החומרים לא הבשילו לידי חקירת המשטרה.

לטענתו של החוקר הפרטי, הרבנים והמחנכים ידעו בזמן אמת על מעשי אונס חד משמעיים, חלקם לטענתו אפילו דווחו למשטרה, אך נשארו רק בגדר תלונות ולא נעשה עמם דבר. במשטרה טוענים כי אין זכר לתלונות שהוגשו נגדו בעבר.

אמא של אחד הנערים שנפגעו טענה כי פנתה באופן אישי לשר החינוך באותה התקופה, הרב יצחק לוי אשר סיפר כי ידע על מעליליו של האיש: "ידעתי על פעילותו. אסרנו על כניסה שלו לתוך הישיבות ואמרתי לעוזרים שלי לדווח למשטרה. לא מצאו אותו כי הוא כנראה טיפוס ממש חמקמק" אמר לוי לעיתון.

על פי עדות שפורסמה בקבוצת הפייסבוק, "עזרא ביקר מספר פעמים במרכז הארחה יהודי באזור נפאל והוא נמצא שם כבר כמה שנים. שמענו שהוא עובד באותה שיטה, מציע לנערים מקומיים לבלות אתו בתמורה שיקנה להם אוכל במסעדות, צעצועים ועוד". דיווחים שהתקבלו לאחרונה, מעלים כי "עזרא" נצפה לאחרונה בתל אביב במהלך חודש דצמבר. שלשום הוגשה נגדו תלונה ראשונה רשמית במשטרה.