תיאטראות שיסרבו להופיע מעבר לקו הירוק לא יוכלו להופיע בבתי ספר

שר החינוך נפתלי בנט הכריז על רפורמה בסל התרבות לפיה מנהלי בתי הספר יוכלו לבחור את התכנים וההצגות בעצמם, כוחה של ועדת הסל יקטן

חדשות כיפה אפרת קרסנר, כיפה 18/02/16 16:15 ט באדר א'

תיאטראות שיסרבו להופיע מעבר לקו הירוק לא יוכלו להופיע בבתי ספר
ששון תירם, צילום: ששון תירם

שר החינוך נפתלי בנט מציג היום (ה') את המהלך החדש בתכנית של סל התרבות במשרד החינוך. המהלך צפוי להוריד מכוחה של וועדת הרפרטואר, שבוחרת את התכנים עבור התלמידים, ולהנגיש את התכנית לבחירת מנהלי בתי הספר בעצמם.

לכיפה נודע כי צמצום כוחה של וועדת הרפטואר, יתן כוח למנהלים שהיו מעוניינים לשלב תכנים תרבותיים שלא אושרו על ידי הוועדה, כמו למשל הספר שכתבה רונית לווינשטיין על דרור ויינברג, והספר של סמדר שיר על מרים פרץ, שנפסלו על ידי הוועדה וכעת יוכלו להפוך לחלק מהסל.

הצגה נוספת שנודע לכיפה כי לא עברה את מבחני הביקורת של הוועדה, היא ההצגה אקסודוס של אורנה פורת, שכעת תוכל להיכנס גם כן. ניתן לראות כי בהוראה זו, מנסה שר החינוך, לשלב תכנים יותר יהודיים וציוניים מאשר בעבר.

"אנחנו פותחים היום את כל ההצגות לכל הילדים במדינה. אין סיבה שתלמידים לא יוכלו לראות הצגות טובות שהמנהלים רוצים שיראו. זה יעודד יוצרים ליצור, זה יעודד מנהלים לקחת יוזמה, זה יפתח עולמות חדשים בפני התלמידים. התכנית תביא יותר תרבות, עם דגש לפריפריה" אמר בנט כאשר הציג את הסל החדש.

משרד החינוך יפתח מאגר מידע ממוחשב שבו יוכלו גורמים שונים (חברות הפקה, סופרים, הוצאות ספרים, מוסדות תרבות ועוד) להציע הפקות או סיורים למנהלי בתי הספר - ללא סינון התנאים להצטרפות לרשימה הפתוחה יהיו התחייבות להופיע בכל מקום, אישור מינהל תקין, התאמה למערכת החינוך ומחיר מקסימום. מנהלי בתי הספר שישתתפו ביוזמה יבחרו מתוך שתי הרשימות - 30% מהרשימה של ועדת הרפרטואר, ו-70% מהרשימה הפתוחה.

לדבריו של שר החינוך, התרבות הישראלית שמונחלת לתלמידים, מגיעה אך ורק למדינת תל אביב ו'המרכז' ולא משקפת את כלל הישראליות :"מי שחושב שאפשר מצד אחד לספק פחות תרבות לפריפריה ומצד שני להתפלא שעיקר התרבות נמצא במרכז, טועה. זאת תכנית שממנה ייהנה כל ילד, ובזכותה אני מאמין נעניק לילדים חוויות תרבות חדשות שיביאו לעושר תרבותי ואומנותי״.

המתווה החדש יאפשר לכלל מופעי התרבות בישראל ליהנות מסבסוד של משרד החינוך, וכן ל- 300 אלף תלמידים נוספים (ובסך הכל 800 אלף תלמידים) ליהנות מתרבות מסובסדת, עשירה ומגוונת. במשרד החינוך מדגישים כי הנגשת התרבות לילדים היא עשייה חינוכית מהמעלה הראשונה, ויש לה חשיבות מרכזית בעיצוב זהותם של התלמידים, בהרחבת האופקים, טיפוח היצירתיות והסקרנות ובפיתוח מיומנויות ביקורתיות.