תחקיר הפיגוע: צוערים פתחו באש, מפקדת הורתה להם לתפוס מחסה

מתחקיר ראשוני של מפקד בה"ד 1 עולה כי מספר חיילים פתחו באש לעבר המחבל. בשלב מסוים הורתה להם אחת ממפקדות הצוות לברוח ולתפוס מחסה. אחד הצוערים: "כשראיתי שהנהג נוסע רוורס כדי לפגוע בעוד חיילים יריתי לכיוונו"

חדשות כיפה משה ויסטוך 09/01/17 07:18 יא בטבת התשעז

תחקיר הפיגוע: צוערים פתחו באש, מפקדת הורתה להם לתפוס מחסה
צילום מסך, צילום: צילום מסך

מתחקיר ראשוני שקיים בזירת פיגוע הדריסה מפקד בה"ד 1 אל"מ יניב אלאלוף, עולה כי חלק מהצוערים פתחו באש לעבר המחבל ואף ניסו לחתור למגע. בפיגוע שאירע אתמול (א') בארמון הנציב נהרגו קצינה ושלושה צוערים.

נתון נוסף שעולה מהתחקיר הראשוני מלמד על כך שאחת ממפקדות הצוותים, פקדה על הצוערים והצוערות, ביניהם אלו שפתחו באש, לתפוס מחסה ולהתרחק מהזירה. בדיקת האירוע נעשתה על רקע תיעוד הפיגוע בו נצפו חלק מהצוערים בורחים מהזירה לאחר שהבינו שמדובר במחבל המנסה לדרוס אותם.

ברשתות החברתיות העבירו ביקורת על התנהלות החיילים בפיגוע. איתן רונד, מורה הדרך שהדריך את הצוערים וירה על המחבל, אף טען שלדעתו יש קשר בין פרשת אלאור אזריה לתגובת החיילים והחיילות לפיגוע, "הייתה התמהמהות בפתיחה בירי. אין לי ספק שזה גורם משמעותי, כי כל מה שאומרים להם בזמן האחרון זה להיזהר. יכול להיות שכמה דקות פחות של התמהמהות והמצב היה טוב יותר עכשיו".

צוער שהיה בזירת הפיגוע, סיפר כי הוא רץ לעבר המשאית הדורסת במטרה לנטרל את המחבל: "ברגע שראיתי שהנהג נוסע רוורס כדי לפגוע בעוד חיילים יריתי לכיוונו. אחר כך עזרתי בטיפול בפצועים ובדיווח מול מד"א".

(צילום: צעירי עופרה)

אתמול בשעות הצהריים, נסע במשאיתו, המחבל פאדי קונבר, תושב ג'בל מוכבר בן 28. כשהגיע לכיוון הטיילת בארמון הנציב וזיהה קבוצת חיילים יורדים מאוטובוס, סטה ממסלולו ודרס את החיילים ומיד לאחר מכן ניסה לעשות זאת שוב. בפיגוע נרצחו סג"מ יעל יקותיאל בת 20 מגבעתיים, הצוערת שיר חג'אג' בת 22 ממעלה אדומים, הצוערת שירה צור בת 20 מחיפה והצוער ארז אורבך, בן 20 מאלון שבות.

בתדרוך שנתן אחר הצהריים דובר צה"ל, אלוף מוטי אלמוז, הוא הבהיר כי אין קשר בין פרשת אזריה לבין חיסול המחבל בירושלים. "לא נכון לקשר את הדברים האלה צריך להשלים את הפרטים לנוכח התחקיר הראשוני. מדובר באירוע שארך שניות, זמן קצר מאוד, לוקח שניות להבין שזה פיגוע ואז הם חותרים למגע ופותחים באש. שאר האירוע נמצא בתחקיר".

אלוף אלמוז ציין שלא ניתן לדעת האם היתה בעיה בתגובת החיילים, "אני לא יודע אם הם ירו באיחור, אין לי את עיתוי הירי, יש שני לוחמים שירו וחתרו למגע. יש שם קבוצה שקרובה מאוד ומבינה שזה פיגוע ויש עוד קבוצה שאני מבין שחלק גדול מהם לא מבין שזה פיגוע".