תושבי יו"ש גילו כי הם משלמים כפול

האגרות שמשלמים תושבי יהודה ושומרון יקרות פי שניים משאר תושבי ישראל. כך עלה מתביעה של תושבי היישוב נווה דניאל נגד החטיבה להתיישבות

חדשות כיפה אפרת קרסנר, כיפה 20/04/16 09:53 יב בניסן התשעו

תושבי יו"ש גילו כי הם משלמים כפול
shutterstock, צילום: shutterstock

החטיבה להתיישבות גבתה אגרות כפולות ומשולשות מתושבי יהודה ושומרון. כך עולה מהסכם פשרה שאושר לאחרונה בבית־המשפט המחוזי בתל־אביב בתביעה ייצוגית שהגישו נגדה תושבי היישוב נווה־דניאל. כך פורסם הבוקר (ד') בעיתון ידיעות אחרונות.

על פי הדיווח, החטיבה להתיישבות אחראית על ניהול מרשם המקרקעין ב־109 יישובים ביהודה ושומרון שנמצאים בגוש־ עציון, בבקעת הירדן ובבנימין. כל רישום של העברת זכויות קרקע או רישום משכנתה נעשה באמצעותה, אך החטיבה גבתה אגרות כפולות ואף משולשות מהאגרות שגובה רשם המקרקעין.

כך למשל, ב־2013 גבתה מאחד התובעים, יהודה פונד, אגרה של 150 שקל על אישור זכויות נכס בעוד בשאר חלקי הארץ עומד הסכום על 72 שקלים. בשנת 2010 ביקש תובע נוסף אישור זכויות והתחייבות לרישום משכנתה ונאלץ לשלם 1,100 שקל במקום 498. הפערים בתשלומי האגרות הגיע לעתים לפי שלושה. לדוגמה: האגרה על העברת זכויות על פי צו ירושה עומדת על 126 שקל, אך החטיבה להתיישבות גבתה 550 שקל.

"כתושב יהודה ושומרון נתקלתי לא פעם בגופים שמנצלים את העובדה שהחוק הישראלי לא הוחל במלואו באזור שלנו על מנת להפלות אותנו לרעה ביחס ליתר אזרחי מדינת ישראל. הדרישה ממני ומשכניי לשלם סכום הגבוה פי שלושה מהעלות לרישום בית בכל מקום אחר במדינה היא מקוממת ובלתי ראויה", אומר פונד.

פונד טוען כי היחס של החטיבה להתיישבות צריך להיות זהה ברמת התשלומים, כמו שאר התושבים באזורים אחרים בארץ: "אני אזרח שמקיים את כל חובותיי האזרחיים, שירתתי בצבא ואני משלם מיסים ולכן אין שום סיבה שהיחס אליי ואל שכניי יהיה שונה מאדם שגר בתל־באביב או ברעננה".

על פי הסכם הפשרה לאחר התביעה, החל מחודש הבא תגבה החטיבה אגרות על פי צו הפיקוח על מחירי מצרכים ושירותים, ותשלם לתובעים הוצאות משפט על סך של 75 אלף שקלים.

עו"ד מתן פריידין, מנהל מחלקת תביעות ייצוגיות ממשרד ולדמן סומך ושות', שייצג את התובעים: "אני שמח מאוד שבעזרת המכשיר הקרוי 'תביעה ייצוגית' הצלחנו לשים סוף לגביית הכספים הבלתי חוקית והמופרזת של החטיבה להתיישבות מתושבי יהודה ושומרון. אני חושב שהחטיבה הבינה שעדיף לה להודיע לבית־המשפט כי מעתה תקיים את הוראות החוק מאשר לנהל הליך משפטי ממושך שעלול היה לחשוף אותה לתשלום פיצויים גבוהים מאוד".

תגובת החטיבה להתיישבות ל'ידיעות אחרונות': "הטענה מוטעית ולא נכונה בעליל. החטיבה פועלת על פי צו פיקוח ועל פי חוק ולא גובה שקל יותר מהמותר על פי הצו. ייתכן והטעות נובעת מהשוואת לא מדייקת של פירוט השירות שהחטיבה מעניקה לתושבים. יש להשוות בדיוק את אותם השירותים לפני שמעלים טענות כה חמורות. הגבייה מתושבי יהודה ושומרון שווה לגבייה מיישובים הקשורים לחטיבה להתיישבות בגליל, בגולן ובנגב".