תוצאות הבחירות: מליוני שקלים יועברו למוסדות הציונות הדתית

התקציב החדש, התקף לשנה וחצי הקרובות, כולל הישגים נאים לאנשי הבית היהודי בכל הקשור לתקציבים הקשורים לציבור הדתי לאומי

חדשות כיפה נתנאל לייפר, כיפה 31/08/15 15:07 טז באלול התשעה

תוצאות הבחירות: מליוני שקלים יועברו למוסדות הציונות הדתית
shutterstock, צילום: shutterstock

היום הונח על שולחן הכנסת תקציב המדינה לשנת 2015-2016 ומתוכו ניתן למנות כמה הישגים בולטים של הציונות הדתית, חלקם הושגו ברגע האחרון במהלך השיחות האחרונות לסגירת התקציב.

כספים רבים הועברו בתקציב החדש לטיפול בנוער בעייתי, לדוגמא, נוער דתי לאומי בסיכון זכה לתוכניות סיוע שעלותן 9.5 מיליון שקל. מיזם לטיפול בנוער דתי מנותק על רקע אידיאולוגי או דתי באמצעות חונכות אישית זכה בכמעט 3 מיליון שקל וכשתי מיליון שקל יועברו לידי תכנית לשיקום נוער עם רישום פלילי שיבצע שירות לאומי שלאחריו יימחק לו הרישום הפלילי. כמו כן, 2 מיליון שקל יוקצו לטובת מיזמים ופעולות לחיזוק צעירים עולי אתיופיה בני הציונות הדתית.

מנגד, בבית היהודי מנסים לתקן בעזרת התקציב החדש את הרושם השלילי שנוצר בעת החתימה על ההסכמים הקואליציוניים בהם דרשה המפלגה לפטור את מוסדות הלימוד מהנגשה לנכים, בדרישה חדשה שהתקבלה בתקציב החדש, 15 מיליון ₪ יועברו עבור שילוב בעלי מוגבלויות בשירות הלאומי כשבבית היהודי מסבירים, כי מדובר בתיקון עוול של יאיר לפיד שבפעם הקודמת התנה את הכסף בהתייעלות של הארגונים של השירות לאומי. בבית היהודי מתגאים כי הסכום הוגדל ויינתן ללא תנאי כשבמקביל קמה וועדה בראשות השר אורי אריאל שאמורה לנקות את ארגוני השירות הלאומי משחיתויות ובעיות אחרות.

תקציבים רבים גם מופנים לנושאי זהות יהודית ויהדות, כ-2 מיליון שקל יוקצו לתמיכה במכוני מחקר הלכתיים המשלבים מדע והלכה. מנהלת הזהות היהודית, תקבל 11.6 מיליון שקל ב־2015-2016. בנוסף, כ־7 מיליון שקל יוקצו לבית הספר לקולנוע מעלה עבור בניית בית הספר. כמו כן, כ־4 מיליון שקל יוקצו לטובת תמיכה בייעוץ בתחום הפוריות לפי ההלכה, מיליון שקל יוקדשו להנצחת רבנים ו־2 מיליון שקל לטובת קשרים עם הגולה.

הישג משמעותי נוסף של הבית היהודי הוא מניעת הקיצוץ בתקציבי המכינות הקדם צבאיות שתקבלנה אף הן סכום נאה של 10 מיליון שקל.

הקצאה מעניינת נוספת של 68.4 מיליון שקל במשרד החקלאות אשר תועבר לידי מנהלת גרעיני משימה תורניים. התקציב הועבר דרך משרד החקלאות ככל הנראה בשל מעורבותו הגבוהה של השר אורי אריאל בכל הקשור לגרעינים התורניים.

החלטה נוספת שהתקבלה ברגע האחרון מזרימה 525 מיליון שקל למוסדות הלימוד התורניים אם כי למרות שפנינו לבית היהודי כדי להבין את משמעות סעיף ענק זה לא קיבלנו תשובות ברורות. בבית היהודי הדגישו כי מלבד הרשימה המפורטת פה המפלגה השיגה בנוסף הישגים רבים שאינם סקטוריאליים ומסייעים לציבור כולו.