תופעה: 'קבלנים' מכריחים נשים פלשתיניות לקבץ נדבות בישראל

ע"פ הדיווח שהגיע ל'כיפה', במשרד הרווחה מכירים את התופעה ואומרים שמדובר בקבלנים שמבריחים את הנשים והתינוקות לארץ ומאלצים אותן לאסוף כספים

חדשות כיפה משה ויסטוך 06/09/16 15:20 ג באלול התשעו

תופעה: 'קבלנים' מכריחים נשים פלשתיניות לקבץ נדבות בישראל
Moshe Shai, פלאש 90, צילום: Moshe Shai, פלאש 90

אם נתקלתם לאחרונה בנשים המקבצות נדבות ברמזורים, כשהן נושאות על גבן תינוקות, אתם לא היחידים. ככל הנראה מדובר בתופעה בה שלוחים 'קבלנים' נשים ותינוקות מהרשות הפלסטינית ע"מ שיקבצו נדבות וימכרו מוצרים שונים ברחבי הארץ.

הראל ריקלין סיפר ל'כיפה', כי בשבוע שעבר הוא נתקל במקרה כזה בדיוק. "ביום ראשון שעבר, סוף אוגוסט, בשעות הצהריים, עברנו בצומת כפר קרא, וראינו 2 נשים ערביות עם תינוקות על הגב שלהם כשהן מקבצות נדבות". לדבריו הדבר נעשה כשבחוץ חום כבד, "התינוקות נראו חצי מעולפים והתקשרנו לרווחה של מחוז צפון". ריקלין מספר כי בשיחה נאמר להם שמדובר בתופעה ידועה. " נאמר לנו שמדובר בתופעה ידועה ושזה מטופל מול המשטרה. בנוסף אמרו לנו שככל הנראה מדובר בנשים פלסטיניות שקבלן מביא אותם עם הילדים, שלא בטוח שהם שלהן, והוא משגיח מהצד בזמן שהן אוספות ומקבצות כספים".

[embed]http://upload-community.kipa.co.il/magazine/9620163063.mp3[/embed]

מסתבר שתופעות דומות הגיעו לפתחה של הועדה המיוחדת לזכויות הילד, בראשותה של ח"כ יפעת שאשא ביטון מ'כולנו'. בסיכום הדיון, שנערך בחודש יולי האחרון על קטינים פלסטינים שמקבצים נדבות, נכתב בין היתר כי "מדובר על קטינים, מרביתם תושבי הרשות הפלשתינאית, שמגיעים לישראל דרך המעברים השונים, מוסעים על ידי קבלנים או על ידי הוריהם במטרה לקבץ נדבות בצמתים ולמכור מוצרים שונים. קטינים אלו מנוצלים ומאוימים על ידי מפעיליהם, חשופים להתעללות ומסכנים את עצמם ואחרים בכבישים וצמתים". בהמשך נאמר בסיכום, כי מקבצי הנדבות נעצרים, נחקרים ומועברים למינהל האזרחי ומשם לשטחי הרשות הפלסטינית אך כפי שסופר בוועדה "הם חוזרים לצמתים בישראל לאחר זמן קצר".

יוסי דגן ראש המועצה האזורית שומרון: "לצערנו שוב אנחנו רואים כיצד חוסר אכיפה מביא לאנרכיה ובסופו של יום לפגיעה בחפים מפשע. העובדה שמשטרת ישראל וגורמי האכיפה אינם מצליחים להפסיק את כניסת השבח"ים למדינת ישראל פותחת כאן פתח להתעללות בתינוקות נשים וחסרי ישע. אני תוהה היכן נמצאים ארגוני השמאל וזכויות האדם כשהדבר נוגע לכניסת שוהים בלתי חוקיים באופן הזה למדינת ישראל".

ממשרד הרווחה נמסר: "מדובר בסוגיה מדינית של ממשלת ישראל הקשורה בשאלות של שיתוף פעולה עם הרשות הפלסטינית. מדובר בילדים ונשים שאינם אזרחי ישראל ועל אף זאת משרד הרווחה מטפל בהם במצבי חירום".

טרם נתקבלה תגובה ממשטרת ישראל. לכשתתקבל נפרסמה.