תביעה נגד השב"כ: צעיר 'נחטף' לשיחה במהלך בר מצווה

ארגון חוננו הגיש תביעה אזרחית על סך 25,000 ₪ בגין עיכוב לא חוקי של צעיר לצורך שיחת שב"כ. עו"ד בלייכר: "לשב"כ אין סמכות לחטוף אזרח בניגוד לחוק"

חדשות כיפה חדשות כיפה 15/01/17 18:22 יז בטבת התשעז

תביעה נגד השב"כ: צעיר 'נחטף' לשיחה במהלך בר מצווה
shutterstock, צילום: shutterstock

תביעה אזרחית על סך 25,000 ₪ הוגשה בשבוע האחרון כנגד המשטרה והשב"כ, בגין עיכוב לא חוקי של צעיר יהודי עבור שיחת שב"כ, תוך טענות שווא ועריכת חיפוש לא חוקי על גופו, וכל זאת במהלך חגיגות בר המצווה של אחיו בעיר העתיקה בירושלים.

התביעה הוגשה בידי עו"ד חיים בלייכר מהמחלקה האזרחית של ארגון 'חוננו', לאחר שהמשטרה התעלמה מתלונות הארגון ולא ענתה במשך 45 הימים המוקצבים בחוק על הפניות בנושא, ואף לאחר מכן התעלמה ממכתב תזכורת.

על פי התביעה, לפני כשלושה וחצי חודשים, הגיע התובע לכניסה להר הבית ביחד עם אביו ושני אחיו, זאת כדי לחגוג בר מצווה לאחיו הצעיר של התובע.

התובע היה באותו הזמן מנוע כניסה להר הבית, ועל כן הגיע לשערי הר הבית כדי ללוות את אביו ואחיו ולסייע להם בפרוצדורות הנדרשות ממבקרי הר הבית בעלי חזות דתית. הוא ניגש לשוטר מוטי גבאי המוצב בעמדת הבידוק בכניסה להר, על מנת למסור לו את תעודות הזהות של אביו ואחיו, כדי שהלה יאשר את כניסתם להר.

לאחר זמן מועט קרא השוטר מוטי גבאי לתובע להיכנס לעמדת הבידוק, בתואנה כי למרות המניעה שחלה עליו לעלות להר יוכל השוטר במקרה זה לאפשר לתובע לעלות להר, ועם כניסתו לעמדת הבידוק בלא דרישה או אזהרה מוקדמת חטף השוטר גבאי את הטלפון מידו של התובע והודיע לו כי הוא מעוכב, בלא להגיד את סיבת העיכוב.

לאחר 10 דקות בהם התובע חזר על שאלתו מדוע הוא מעוכב ענה השוטר גבאי לתובע כי הוא דרוש לחקירה (מה שהתברר כלא נכון).

אביו של התובע שאל את השוטרים לפשר עיכובו של התובע בעמדת הכניסה, ונענה כי מנסים לסדר לתובע כניסה להר הבית, מה שהתברר כשקר גס, ובכך מנעו השוטרים מידע על מצב התובע מבני משפחתו.

רק כאשר הובא התובע לתחנת המשטרה בקישלה התברר לתובע בדיעבד כי הוא לא נלקח לחקירה אלא לשיחת שב"כ עם איש המחלקה היהודית, אשר הזהיר אותו כי יפעל בנושאי הר הבית רק על פי חוק. לפני השיחה אף נערך על גופו של התובע חיפוש ומישוש שלא כדין ובלא סמכות.

רק לאחר כשעתיים וחצי הוא שוחרר לדרכו.

"עם כל החשיבות שתיתכן לשיחה כזו, היא אינה מקנה שיחת השב"כ סמכות "לחטוף" אדם באמצע מהלך יומו, ולשבש לו, ובמקרה זה לכל בני משפתחו את מהלך יומם", נכתב בכתב התביעה, בו אף מצטט עו"ד בלייכר את החלטת נשיא בית הדין הצבאי לערעורים שאך לאחרונה קבע כי "אין עילת עיכוב לצורך שיחה עם נציג שירות הביטחון הכללי או גורם אכיפה אחר".

"עיכובו של התובע שיבש בצורה פוגענית את התכנית המשפחתית לחגוג בר מצווה, ופעולה זאת גרמה לעגמת נפש לבני המשפחה כולה וכמובן לתובע עצמו", נכתב. "חגיגת הבר מצווה שתוכננה במסעדה בשעה 12.00 לא נערכה במועדה אלא בדחייה ניכרת. תמונות משפחתיות בכותל צולמו ללא אחיו של חתן הבר מצוה, ולחתן הבר מצוה הצעיר נשארה טראומה קשה באחד מהימים שהיו אמורים להיות מהמאושרים בחייו", נכתב.