תביעה משפחות נפגעות טרור תובעות את פייסבוק על סך מליארד דולר

תביעה בשם "החוק למלחמה בטרור" הוגשה היום בארה"ב על ידי ארגון ´שורת הדין´ נגד פייסבוק המספקת חשבונות לבכירי חמאס, בעזרתם הם מובילים אלימות רצחנית כנגד אזרחים

חדשות כיפה חדשות כיפה 11/07/16 11:36 ה בתמוז התשעו

תביעה משפחות נפגעות טרור תובעות את פייסבוק על סך מליארד דולר
Shutterstock, צילום: Shutterstock

משפחותיהם של חמישה נפגעי טרור ישראלים -אמריקנים שנפצעו, או נרצחו, על ידי מחבלים פלסטינים, הגישו היום תביעה נגד ענקית המדיה החברתית "פייסבוק", על כך שהינה מספקת, ביודעין, את שירותיה כמדיה חברתית על כל יתרונותיה, לארגון הטרור חמאס, ובכך הינה מפירה את החוק נגד טרור בארה"ב.

המשפחות תובעות למעלה ממיליארד דולרים כפיצויים נזיקיים מהחברה, השוכנת בקליפורניה. התביעה הוגשה היום, יום ב', בהתאם לחוק המלחמה בטרור, (ה-ATA (Anti-Terrorism Act), שנחקק בשנת 1992, האוסר על עסקים אמריקניים לסייע בכל אספקה חומרית, כולל שירותים, שייעודם הינו לארגוני טרור ומנהיגיהם.

התביעה, אשר הוגשה בבית המשפט המחוזי הפדרלי של דרום מדינת ניו יורק, דורשת תשלום פיצויים נזיקיים ועונשים לקורבנות האמריקנים של חמישה פיגועים שונים, שאירעו בין יוני 2014 ומרץ 2016. כל ההתקפות הללו בוצעו על ידי החמאס, המוכר במדינות העולם המערבי כארגון טרור, מן המסוכנים ביותר.

הפיגועים נשוא התביעה הם:

  • חטיפתם ורציחתם של שלושה נערים בגוש עציון ב-12 ביוני 2014, כולל אזרח ארה"ב שהיה בן 16, יעקב נפתלי פרנקל ז"ל.

  • פיגוע דריסה בתחנת הרכבת הקלה בירושלים, ב-22 באוקטובר 2014, בו נרצחה תינוקת בת שלושה חודשים אזרחית ארה"ב, חיה זיסל בראון ז"ל.

  • פיגוע דקירה וירי באוטובוס קו 78 של אגד בירושלים, ב-13 באוקטובר 2015, בו נרצחו שלושה אזרחים, כולל אזרח ארה"ב ריצ'ארד לייקין (76), שנפצע קשה בפיגוע ומת מן הפציעה מספר ימים לאחר מכן.

  • פיגוע דקירה בגבעת זאב הסמוכה לירושלים, ב-27 בינואר 2016, בו בוצע ניסיון לרצח של אזרח ארה"ב מנחם מנדל ריבקין.

  • ההתקפה האלימה בתל אביב, ב-8 במרץ 2016, במהלכה נרצח אזרח וחייל אמריקני, טיילור פורס ז"ל, (29). חייל משוחרר מצבא ארה"ב ותלמיד אוניברסיטת ונדרבילט, טיילור פורס, 28, שהה בישראל במסגרת טיול בחסות האוניברסיטה, בשעה שנדקר למוות על ידי מחבל חמאס סמוך לנמל יפו בחודש מרץ. החיל שירת בעיראק ובאפגניסטן לאחר שסיים את לימודיו באקדמיה הצבאית בווסט פוינט . עשרה בני אדם נוספים נפצעו גם הם באותה התקפה רצחנית. בראש התביעה, כאמור, ניצבת משפחתו של טיילור.

התביעה נגד פייסבוק, הקרויה על שם בני משפחתו של טיילור פורס Force v. Facebook, Inc, , כוללת דוגמאות רבות המלמדות על השימוש הרב שארגון החמאס עושה בפלטפורמת הפייסבוק לטובת פעילות הטרור שלו, כולל ביצוע פיגועים. על פי כתב התביעה "פייסבוק ממלאה תפקיד קריטי באפשרות חמאס לבצע את פעילות הטרור שלו. החמאס משתמש בפייסבוק ככלי לפעילות הטרור שלו".

כתב התביעה מציין כי בכירים רשמיים מטעם החמאס, כולל איסמעיל הניה, מבכירי מנהיגי הארגון, ומחמוד א-זהאר, דובר הארגון, משתמשים בשירותי הרשת החברתית באמצעות חשבון השייך להם, והמשמש אותם לפיגועים הנוראיים ביותר כנגד אזרחים תמימים.

עורכי הדין המייצגים את המשפחות הינם ניצנה דרשן-לייטנר מתל אביב, ישראל, ורוברט טולצ'ין מניו יורק.

לדבריה של דרשן-לייטנר, יושבת ראש ארגון שורת הדין, "תביעה זו אינה אמורה להפתיע את פייסבוק, שסיפקה ומספקת פלטפורמה כמדיה חברתית, ביודעין, לארגון החמאס, למנהיגיו, ולארגונים המסונפים אליו. זאת היא עושה במשך שנים ולמרות תלונות והתראות חוזרות ונשנות שקיבלה. פייסבוק חייבת לתת דין וחשבון על תפקידה בקידום פעילות הטרור של חמאס, כולל הפיגועים בהם נפצעו ונהרגו הקרבנות בתביעה הנוכחית. איסמעיל הניה אינו רשאי לפתוח חשבון בנק אמריקני, לבצע קניות באמאזון, או להשתמש במכשיר סלולרי אמריקני. איכשהו, בפייסבוק עדיין מאמינים כי הם יוכלו לספק לו ולחבריו הטרוריסטים שירותי מדיה חברתית".

"למשך זמן רב מדי, חברות המדיה החברתית הורשו להאמין שהחוקים למלחמה בטרור אינם נוגעים אליהן, שלהן עומדת חסינות בלתי מוגבלת ושהן תוכלנה לעשות ככל העולה על רוחן. בכוונתנו לשים לעניין הזה סוף", כך דרשן-לייטנר. "רשתות חברתיות", היא מוסיפה, "הפכו רכיב חיוני לטרור הבינלאומי, ממש כמו רובים, פצצות וכסף".

👈 אומץ הוא לא רק בשדה הקרב - הכנס שישבור לכם את הקונספציה. יום ראשון הקרוב 31.3 מלון VERT ירושלים לפרטים נוספים לחצו כאן