תביעה ייצוגית נגד המשרד לשירותי דת: גובות ´אגרת כתובה´ שלא כחוק

התביעה, על סך למעלה מרבע מיליון ש"ח, הוגשה נגד המשרד ו-4 מועצות דתיות על ידי עמותת עיתים. טוענת כי גובים תשלום על אגרת הכתובה בתירוצי ´כריכה מפוארת´ בלי לשאול את בני הזוג

חדשות כיפה חנן גרינווד, כיפה 19/03/14 12:04 יז באדר ב'

תביעה ייצוגית נגד המשרד לשירותי דת: גובות ´אגרת כתובה´ שלא כחוק
ויקיפדיה ללא זכויות, צילום: ויקיפדיה ללא זכויות

עמותת עתים, המסייעת לנתקלים בקשיים מול הממסד הדתי, הגישה אתמול (ג') בקשה לאישור תביעה ייצוגית נגד המשרד לשירותי דת ו- 4 מועצות דתיות, במסגרתה נתבע החזר של למעלה מרבע מיליון ₪ עבור זוגות שנרשמו לנישואין באותן מועצות במהלך השנתיים האחרונות.

על פי התביעה, ארבע המועצות הדתיות גובות מזוגות המבקשים להינשא "אגרת כתובה" נוספת, מעבר לאגרת הרישום לנישואין אותה הן מוסמכות לגבות כחוק. כל אחת מהמועצות גובה "אגרת הכתובה" שונה: בחיפה 30 ש"ח, בגבעתיים 60 ש"ח, בבת-ים 70 ש"ח ובשדרות 50 ש"ח, כאשר חלק מן המועצות הדתיות מתרצות את תוספת התשלום כתוספת עבור "כריכה מפוארת" או "כתובה מהודרת". עם זאת, המועצות הדתיות הנתבעות אינן שואלות את הזוגות האם הם מעוניינים בתשלום נוסף עבור שירותים אלו, שלמעשה כלל אינם נכללים במסגרת האגרות אותן מוסמכות המועצות הדתיות לגבות על פי חוק.

הסכומים הנוספים נגבים בניגוד למידע המפורסם באתר האינטרנט של המשרד לשירותי דת, לפיו שירות מתן כתובה נמנה בין השירותים הניתנים תמורת תשלום אגרת רישום נישואין. המועצות אינן מספקות מיוזמתן את המידע משום שתשלום האגרה הנוספת עבור כתובה אינו מחויב על פי חוק בכדי להשלים את הליך הרישום לנישואין.

במסגרת הבקשה לאישור התביעה, אשר הוגשה באמצעות עו"ד שרה וינברג ממשרד עו"ד יהודה רוה, נטען כי "נוצר כיום מצב אבסורדי, בו הליך הרישום לנישואין הופך למעין 'שוק' עבור כל שירות היכול לעניין את הזוג המבקש להינשא, ובמקרנו - עבור מכירת 'כתובות מהודרות' או 'כריכותיהן המפוארות'".

לדברי הרב ד"ר שאול פרבר, העומד בראש עמותת עתים, מגישת התביעה, מדובר בהטעיה שיטתית של ציבור הזוגות המבקשים להינשא:

"על אגרת הרישום לנישואין להיות אחידה לכל הרבנויות ולא ייתכן כי מועצה דתית כזו או אחרת מחליטה, על דעת עצמה ובניגוד לחוק, לגבות אגרה נוספת מבני זוג המבקשים להירשם לנישואין. פעלנו בחודשים האחרונים על מנת לאסוף מידע על רבנויות הגובות תשלום גבוה מהמותר מהזוגות המתחתנים ואנו מקווים שתביעה זו תסייע ליצירת הליכי רישום לנישואין הוגנים ותמנע מרבנויות נוספות גביית אגרה מעבר למה שנקבע על ידי המשרד לשירותי דת".