תא"ל במיל' קהלני: "תפקידה של האשה להיות אמא ולהביא ילדים לעולם"

מתנגד נוסף לכניסת נשים לתפקידי לחימה בשיריון ובחי"ר. אחד מגיבורי מלחמת יום הכיפורים אביגדור קהלני טוען כי "לא רוצה שנשים יעברו מה שאני עברתי. אחרי טראומה של מלחמה היא תהיה אחרת לגמרי"

חדשות כיפה משה ויסטוך 21/11/16 11:48 כ בחשון התשעז

תא"ל במיל' קהלני: "תפקידה של האשה להיות אמא ולהביא ילדים לעולם"
Yonatan Sindel/Flash90, צילום: Yonatan Sindel/Flash90

קצין בדימוס נוסף נכנס היום לשדה הקרב בשיח הציבורי. תא"ל במיל', אביגדור קהלני, יוצא גם הוא נגד שילובן של נשים כלוחמות ביחידות השיריון וחיל הרגלים.

בראיון לקלמן ליבסקינד ב'גלי ישראל' אמר הבוקר קהלני כי "זו טעות. אני חושב שזה לא יהיה. הם יגידו לי ולך שיש הרבה בנות לוחמות, אבל יש שינוי מהותי בין תפיסה של לוחמת בבט"ש, שתפקידיה לסייר לפקח ולהשיב באש כשצריך, מאשר להיות בדרג מסתער כמו חיל רגלים וטנקים. הם עושים דברים קשים מאוד. חלק גדול מהם לא חוזר משדה הקרב. חלק חוזר פצוע וחלק חוזר עם פגיעות נפשיות קשות מאוד". לדברי קהלני, הנושא הפיזיולוגי הוא ממש לא הסיבה המרכזית שהוא מתנגד ליוזמה המתגבשת בצה"ל. "יגידו לך להרים פגזים. לא זאת הבעיה. הבעיה לדעתי היא שכשאני נפצעתי ונשרפתי צעקתי מילה אחת- אמא. אמא יש רק אחת. בחורה שתצא מהמלחמה כמו שעברתי היא תצא שונה לחלוטין אני חושב שהפגיעה הנפשית שתהיה לה ורק לחשוב על תמונות נשים פצועות כמו שחזרו לוחמיי..."

לדברי קהלני, בעל עיטורי המופת והגבורה ממלחמות ששת הימים ויום הכיפורים, הטראומה שמביאהה איתה המלחמה אינה מתיישבת עם אשה שעתידה ללדת ילדים ולהפוך לאמא. "אני חושב שתפקידה של האשה להיות אמא ולהביא ילדים לעולם. אחרי טראומה של מלחמה היא תהיה אחרת לגמרי. הרגש האימהי, הליטוף האימהי והיכולות להניק וללדת זה לא יהיה אותו דבר. אין שום סיבה בעולם כרגע לקחת נשים להיות טנקיסטיות ולקחת אותם להסתער בתעלת של הבופור עם סכין בין השיניים. אני חושב שיש מספיק גברים".

(צילום: פלאש 90. הדס פרוש)

לטענתו, הוא ממש לא מתנגד לשילוב חיילות בצבא בכלל ובתפקידי לחימה בפרט, "אני אוהב את השילוב של נשים כלוחמות. אני לקחתי קורס קצינות והכנסתי אותן לבה"ד 1 כשכולם התנגדו". יחד עם זאת, הוא מותח קו ברור בין תפקידי הלחימה השונים, "הקו הוא בט"ש וסדר, מדריכות וכל מה שלא צריך ללחוץ על ההדק במרחק של מטר מלהרוג בן אדם. בסופו של דבר האשה צריכה להיות האמא. ויתנפלו עליי כל מיני כאלה מה ומה... אני בעד נשים אני חושב שהן יכולות לעשות יותר מאיתנו הגברים. נשים יותר קשוחות מאיתנו, הן חיות יותר מאיתנו, הן יולדות. אבל לחזור משדה הקרב לעבור את הטראומות האלה ואחרי זה להיות אמא שמגוננת על ילדיה מחבקת ויולדת זה לא יהיה אותו הדבר".

על רקע העובדה שיותר ויותר נשים משרתות בחיל האויר אומר קהלני: "כשהייתי מח"ט 7 בשנת 77 עודדתי את קצינת הח"ן שלי ללכת לקורס טייס. אבל זה שונה. טייסת לא צריכה להסתער עם סכין בין השיניים, או ללחוץ על ההדק כשהיא רואה את מי שהיא פוגעת בו באופן קרוב וישיר. במלחמות ישראל מרבית ההרוגים הם אנשי שיריון וחיל רגלים וזה נכון גם למרבית הפצועים. הסיכויים להיפגע ביחידות האלה הם גבוהים מאוד. אני לא רוצה שנשים יעברו מה שאני עברתי".

👈 ביום ראשון כ"א אדר ב (31.3.24) תחת הכותרת "האומץ לדבר על זה" יתקיים כנס מיוחד בנושא מתמודדי נפש בצל המלחמה. לפרטים נוספים לחצו כאן