שר התשתיות משך את "חוק החשמל הכשר"

בעקבות הלחץ הציבורי החליט השר עוזי לנדאו לבטל את הצעת החוק שביקשה להציב פיקוח רבני בתחנות כוח של חברת החשמל. "ההצעה עלולה לפגוע בסטאטוס-קוו", הסביר לנדאו

חדשות כיפה אורי פולק 18/12/11 17:43 כב בכסלו התשעב

שר התשתיות משך את "חוק החשמל הכשר"
Eran Finkle-cc-by, צילום: Eran Finkle-cc-by

שר התשתיות עוזי לנדאו הנחה היום (א') את מנכ"ל משרדו למשוך את "חוק החשמל הכשר", שביקש להעניק לרבנות הראשית סמכויות פיקוח בתחנות כוח של חברת החשמל ועורר נגדו התנגדות ציבורית.

"איני מוציא מכלל אפשרות, שעקב זאת ייתכן שניתנה בנוסח החוק פרשנות מפליגה מדי, שעלולה לפגוע בסטאטוס קוו, ואת זאת בכוונתנו לבדוק ולתקן. בכוונתי להמשיך ולעמוד על כך שחשמל בטוח יסופק לכל תושבי ישראל בלי הבדל דת גזע ומין, ומבלי לפגוע בסטאטוס קוו", הסביר לנדאו את החלטתו.

"מטרת הצעת החוק היא מניעת סיכון חיי אדם, הנובע משימוש בחשמל פיראטי. כמי שאחראי לאספקת חשמל אמין זמין ובטוח לתושבי ישראל, שמירה על חיי אדם הינה בעיני נושא ראשון במעלה וערך רב חשיבות", הוסיף שר התשתיות.

כפי שדווח בכיפה, משרד התשתיות קידם בשבועות האחרונים הצעת חוק שתחייב את חברת החשמל ואת יצרני החשמל הפרטיים לעבוד לפי דרישות ההלכה בשבתות ובחגים. היוזמה הוגשה בעקבות לחץ מצד גורמים חרדים, שאף ביקשו למנוח פקחים מטעם הרבנות הראשית, שתוודא כי העובדים בתחנות הכוח של חברת החשמל בשבתות, אינם יהודים.

על פי ההצעה, רבנות הראשית תספק מעין "תעודות כשרות" לחברות המייצרות חשמל, לרבות הצבת פקחים שיאכפו פעילות החברות ותחנות הכוח בשבתות. התנאי להכשר יהיה הפעלת תחנות הכוח והמתקנים על ידי גויים, בשבתות ובמועדי ישראל, נוסף על הטמעת מערכות אוטומטיות שיחליפו מערכות ידניות הנמצאות כיום בשימוש חברת החשמל.

חברת החשמל מעוניינת ב"הכשרת" העבודה בשבתות, כולל הטמעת מערכות טכנולוגיות שיאפשרו ייצור חשמל בשבת, באופן אוטומטי ועל פי ההלכה. האינטרס הברור של חברת חשמל היא לחבר לשירותיה גם חוגים חרדיים, העושים כיום שימוש בגנראטורים עצמאיים, היות והחברה מחללת שבתות. כעת, כאמור, נדחתה הצעת החוק בשל הלחץ הציבורי שהיא עוררה באחרונה.