שר השיכון בוחן ביטול מכרזי "באמונה"

בשל הסרטון הגזעני ומעורר המחלוקת שהפיקה חברת "באמונה", פנה שר השיכון בדרישה ליועץ המשפטי לממשלה לבחון את ביטול המכרזים של החברה בקרית גת ובמקומות אחרים בארץ. החברה "יש חוק במדינת ישראל, לא ניתן לבטל מכרזים"

חדשות כיפה נתנאל לייפר, כיפה 01/12/15 10:16 יט בכסלו התשעו

האם עמותת 'באמונה' תשלם ביוקר על הקריאטיב הבעייתי של סרטון ה"שכנים כלבבך" שהעלתה אתמול? שר הבינוי והשיכון יואב גלנט, פנה אמש ליועץ המשפטי לממשלה, יהודה וינשטיין, בדרישה לבחון בהקדם האפשרי את כל דרכי הפעולה החוקיות העומדות לרשות משרד הבינוי והשיכון לפסילת זכייתן של קבוצות שנתפסות כ"מפלות" דוגמת 'באמונה', במכרזים על קרקעות מדינה.

"שימוש בפרסומים סרי טעם, בעלי אופי גזעני, הינו דבר מגונה, תמיד, ואולם אני סבור כי הוא מגונה במיוחד שעה שמדובר על זוכה במכרז שעניינו קרקע מדינה. על המדינה לאפשר מתן זכות בנייה בקרקעותיה, שהינן משאב יקר ומוגבל, אך ורק לגורמים המחויבים לשמירה קפדנית על זכויות היסוד להן מחויבת המדינה", כתב גלנט.

הוא התייחס באופן ישיר ל'באמונה' וטען כי הקבוצה, שזכתה בקרקע במתחמי כרמי גת בקריית גת, במכרז של רשות מקרקעי ישראל, נוקטת בשיטות שיווק המאופיינות באפליה בוטה, וכוללות פרסומים הפוגעים ברגשות קהלים רחבים בציבור הישראלי. "הקבוצה השתמשה במוטיבים גזעניים. דומה, כי מטרתה של קבוצה זו להביא להדרה מכוונת של קבוצות אוכלוסייה רחבות, באופן שירחיק אותן מרכישת דירה במקום", כתב שר השיכון.

כזכור, הופץ אתמול בבוקר סרטון בו נראית משפחה אשכנזית שלווה מדליקה את נרות החנוכה ושרה לה בנחת 'מעוז צור' לפתע נכנסים אל הבית שכנים מזרחיים מוזרים, שמתפלאים על ה"קונכיה" וחושבים שמדובר במנגל עליו עושים מרשמלו ונקניקיות. המסקנה של הסרטון כפי שהקריין בסרטון הדגיש הייתה "מחפשים שכנים כלבבכם? בואו לכרמי גת". התגובות לסרטון היו קשות ומחאה חריפה התעוררה שהביאה תוך זמן קצר להורדת הסרטון מהרשת על ידי החברה ולהתנצלותה המיידית.

גלנט הדגיש במכתבו כי "שימוש בשיטות המתוארות, ובפרסומים סרי טעם, בעלי אופי גזעני, הינו דבר מגונה, תמיד, ואולם אני סבור כי הוא מגונה במיוחד שעה שמדובר על זוכה במכרז שעניינו קרקע מדינה. הקבוצה השתמשה במוטיבים גזעניים ועודדה הדרה של בני עדות המזרח. חובת המדינה להבטיח כי קרקעותיה ישווקו תוך שמירה על שוויון בין כלל הפרטים בחברה, ומבלי לאפשר הדרה של קבוצות כלשהן".

פנייתו של גלנט יכולה להסב לעמותה נזק רב שכן הוא דורש את ביטול המכרז של העמותה, "אודה לך אם תואיל לפעול בדחיפות, ולבחון את הדרכים החוקיות לפסילת זכייתן של קבוצות הנוקטות באמצעים אלה במכרזים על קרקעות המדינה, וזאת הן במקרה הספציפי שהובא בפני, והן כמדיניות רוחבית-עקרונית בכלל מכרזי הקרקע של המדינה, מכאן ואילך. אציין, כי אני רואה חשיבות עליונה לפעולה מהירה בעניין זה, באופן שיבהיר את נחישות המערכת הממשלתית בעניין, ואת מחויבותה לנקוט בכל האמצעים הנדרשים על מנת למנוע תופעות מעין אלה", כתב גלנט.

מנכ"ל 'באמונה', ישראל זעירא הגיב לדברים בשיחה עם 'כיפה' ואמר כי ביטול מכרזים הוא צעד בעייתי שהוא לא חושב שיגיע לכלל מציאות, "גם שר השיכון לא עושה כל מה שהוא רוצה יש חוק במדינה ואם קבוצת רכישה זכתה במכרז בכל מקום במדינת ישראל לא ניתן לבטל לה את הזכייה".

זעירא הוסיף, כי "אם שר השיכון מעוניין לבדוק את הדברים לעומק הוא יגלה שרוב הקבוצה שזכתה במכרז היא דווקא ממוצא מזרחי. אני מציע לגלנט להתעסק בבנין ארץ ישראל ולא בפופוליזם".

זעירא התייחס שוב לנושא הסרטון ואמר, "לא חשבנו שיהיה כל כך הרבה בלגן והופתענו לחלוטין אבל יש הפתעות בחיים. התנצלנו מעומק ליבנו ואנו ממשיכים הלאה". לדבריו מדובר בניסיון פופוליסטי להיתפס לסרטון אותו המגדיר "טפשי" כדי להיטפל לנושא התאגדויות דיור על רקע דתי. "העניין הזה יצטרך להגיע מהר מאד לחקיקה בכנסת ונציגי הציבור שלנו בכנסת יצטרכו להידרש לנושא ולחוקק חוק שהקמת שכונה על רקע דתי היא לא אפליה כי זו זכות טבעית של הציבור הדתי להתאגד" אומר זעירא.

לדבריו, סקרים מלמדים ש-50% מהציבור הדתי לאומי מעוניין להתגורר בשכונות דתיות ואם לא תינתן לו האפשרות לעשות את זה בערים הגדולות הוא ינהר בהמוניו לישובים קהילתיים או ליו"ש, "אני חושב שהדרך הטובה ביותר היא לאפשר שכונות כאלו למי שמעוניין כך ניתן יהיה לשלב באותה העיר בין אוכלוסיה דתית שתקבל את מוסדות החינוך שלה ומעלית השבת מחד לבין שאר השכונות החילוניות באותה העיר וכל הצגה אחרת של הדברים היא פופוליזם זול", טוען זעירא.