שר המשפטים לשעבר, פרופ' יעקב נאמן נפטר

שר המשפטים לשעבר יעקב נאמן נפטר לאחר מאבק במחלה קשה. נאמן כיהן כמנכ"ל משרד האוצר, כשר האוצר ופעמיים כשר המשפטים. נתניהו: "חריף שכל ובעל לב יהודי חם. היה בעל עמדות לאומיות מוצקות, ועם זאת תמיד חיפש את דרך הפשרה וההידברות"

חדשות כיפה אביטל טרקיאלטאוב 01/01/17 20:26 ג בטבת התשעז

שר המשפטים לשעבר, פרופ' יעקב נאמן נפטר
Kobi Gideon/GPO, צילום: Kobi Gideon/GPO

פרופ' יעקב נאמן, שר המשפטים ושר האוצר לשעבר, הלך לעולמו בגיל 77. נאמן נפטר לאחר מאבק ממושך במחלה קשה והותיר אחריו אישה ושישה ילדים.

פרופ' נאמן כיהן פעמיים כשר המשפטים בממשלות נתניהו, פעם אחת כמנכ"ל משרד האוצר ופעם אחת כשר האוצר. נאמן היה שותף וממייסדי משרד עורכי הדין הרצוג, פוקס, נאמן ושות', המהווה את אחד המשרדים החשובים והבכירים בארץ.

פרופ' נאמן נולד ב-1939 בתל אביב, למד בתיכון של ישיבה יוניברסיטי ובמדרשיית נעם, שירת בגולני ובגדנ"ע ושירת כסגן במיל'. נאמן למד תואר ראשון במשפטים באוניברסיטה העברית בירושלים ותואר שני במשפטים באוניברסיטת ניו יורק.

בין השנים 1979 עד 1981 כיהן נאמן כמנכ"ל משרד האוצר. בממשלת נתניהו הראשונה מונה לשר המשפטים והפך ליד ימינו של ראש הממשלה ולאחד השרים הדומיננטיים בממשלה. לאחר הבחירות לכנסת ה-18 כיהן כחבר בצוות המשא ומתן הקואליציוני של הליכוד.

בממשלה ה-32 חזר לכהן כשר המשפטים. בתקופת כהונתו קידם נאמן תוכנית לפיצול תפקיד היועץ המשפטי לממשלה, כיוון שלטענתו היועץ המשפטי לממשלה מצוי בניגוד אינטרסים בבואו לייעץ לה מחד ולהגיש כתבי אישום נגד חבריה מאידך, וכי אין ליועץ מספיק זמן כדי לטפל בפשיעה בארץ בתפקידו כראש מערכת התביעה.

ראש הממשלה, בנימין נתניהו, ספד לפני זמן קצר לנאמן בעמוד הפייסבוק שלו: "אני מבכה את פטירתו של יקירנו ויקיר עם ישראל, יעקב נאמן ז"ל. יעקב נאמן היה מבכירי המשפטנים במדינה, חריף שכל ובעל לב יהודי חם. הוא היה בעל עמדות לאומיות מוצקות, ועם זאת תמיד חיפש את דרך הפשרה וההידברות, כפי שעשה כשהוביל את ועדת נאמן שטיפלה ברגישות ובחכמה בנושא הגיור".

"יעקב התגייס לשירות הציבורי כמנכ"ל משרד האוצר, כשר האוצר וכשר המשפטים. מצאתי בו שותף נפלא לעשייה הציבורית. כשר האוצר הוא הוביל ותמך ברפורמות חשובות, ובראשן פתיחת שוק מטבע החוץ שעשתה מהפכה כבירה בכלכלת ישראל. רעייתי ואני שולחים לרעייתו הדסה, לילדיו ולנכדיו את תנחומינו הנשלחים מעומק ליבנו" כתב נתניהו.

שרת המשפטים איילת שקד: "משרד המשפטים כולו מרכין את ראשו למשמע הבשורה המרה על פטירתו של פרופסור יעקב נאמן, אדם משכמו ומעלה, שהשכיל לשלב תורה ועשייה, ותמיד היה מוכן לפעול למען המדינה. נאמן, שהיה ממקימי אחד ממשרדי עורכי הדין הגדולים בישראל, לא נח על זרי הדפנה ולא הסתפק בהצלחתו בשוק הפרטי, ובחר פעם אחר פעם לתרום למדינה בשלל תפקידים חשובים, ממנכ"ל משרד האוצר ועד שר האוצר ושר המשפטים.

הוא סימן בדרכו השקטה את היעילות והמקצוענות בשרות הציבורי. פרופ' נאמן היה משפטן מבריק, שמרן בהשקפתו והניח יסודות להרבה יוזמות שאנחנו זוכים לקדם היום במשרד. יהי זכרו ברוך".