"שר המשפטים לא מקדם את המשפט העברי"

הפורום המשפטי למען ארץ ישראל טוען כי חרף הצהרותיו בעבר, שר המשפטים יעקב נאמן לא עושה דבר למען קידומו של המשפט העברי

חדשות כיפה אורי פולק 07/06/11 12:31 ה בסיון התשעא

"שר המשפטים לא מקדם את המשפט העברי"
יחצ, צילום: יחצ

הפורום המשפטי למען ארץ ישראל העביר היום (ג') מכתב ביקורת חריף נגד שר המשפטים, שנשלח לחברי הכנסת, בטענה כי השר יעקב נאמן "שר המשפטים עצר את קידומו של המשפט העברי במערכת המשפט במדינת ישראל והנושא נגרר ולא מקודם כראוי".

במכתב, מצטט הפורום את דברי שר המשפטים במליאת הכנסת, בו הוא הבטיח כי יקדם מינוי משנה ליועץ המשפטי לממשלה לענייני המשפט העברי - תפקיד שהיה קיים בעבר. עוד מצוטט שם שר המשפטים כמי שתבע ממנכ"ל משרדו לסבסד השתלמויות לשופטים בנושאי המשפט העברי, כפי שמקובל זה עשרות שנים.

הפורום מצטט את השר נאמן שהכריז בזמנו כי הוא "מתכוון לעשות כן כדי לבטא את החשיבות שמייחס משרד המשפטים למשפט העברי, שכפי דברי השופט ברק, הפך עם חקיקת חוק-היסוד לערך חוקתי במדינת ישראל, והן כדי שהמחלקה (למשפט עברי) תוכל להתמודד עם האתגרים העצומים העומדים בפניה להמשיך ולהפוך את המשפט העברי למשפט רלוונטי ונגיש".

ואולם, בפורום טוענים כי למעשה, השר נאמן לא עשה דבר לקידומו של הנושא החשוב. עו"ד הילה כהן כתבה ליו"ר ועדת החוקה של הכנסת כי "ערב חג השבועות, חג מתן תורת ישראל שעל אדניה עומד המשפט העברי אנו מבקשים כי הוועדה בראשותך תקבע דיון בנושא על מנת לקדם נושאים אלו שעל אף רצונו הטוב של השר כפי שבא הדבר לידי ביטוי בנאומיו במליאה, לא מיושמים".

מנכ"ל הפורום, נחי אייל, כתבה לחברי הכנסת וביקש מהם להפעיל לחץ המתבסס בעיקר על פניות אישיות לשר המשפטים, כמו גם על הגשת שאילתות בנושא, על מנת שיחל לפעול לקידום המשפט העברי, זאת "מעבר לדיבורים ולהצהרות תמיכה".

בפורום תובעים כי לבד ממינוי משנה ליועץ המשפטי לממשלה לעניין המשפט העברי, יקבעו במשרד המשפטים נוהל כי כל חוות דעת היוצאת מהמשרד, תכלול פרק שיביא את עמדת המשפט העברי.

אייל טען במכתבו כי "נראה שהמשפט העברי זקוק לעזרת חברי הכנסת כדי שבמשרד המשפטים יתייחסו אליו ברצינות".