שר החינוך לשעבר פעל להעברת כספים לבית ספר הקשור למקורבו

שר החינוך לשעבר, חבר הכנסת, שי פירון ניסה להעביר על פי הדיווחים כספים לבית ספר של בתו של חברו המולטי מליונר שטיינהרט. פירון: לא העברתי כל תקציב לבית הספר

חדשות כיפה נתנאל לייפר, כיפה 11/02/15 10:17 כב בשבט התשעה

שר החינוך לשעבר פעל להעברת כספים לבית ספר הקשור למקורבו
פלאש 90, צילום: פלאש 90

האם שר החינוך לשעבר הרב שי פירון פעל להעביר תקציב של מיליון שקל לבית ספר בחו"ל שמפעילה ביתו של תורם שלו? כך טוען חיים לוינסון בעיתון 'הארץ'.

על פי הכתבה, פירון פעל כשר החינוך להעביר תקציב של מיליון שקל לבית ספר בחו"ל שמפעילה בתו של מייקל שטיינהרט, תורם ותיק של פירון, שנתן ערבות כספית ליש עתיד ומנהלת הקרן שלו מכהנת בדירקטוריון של יש עתיד העולמית.

שטיינהרט, הוא מולטי־מיליונר אמריקאי, חילוני, שפועל ותורם רבות בישראל ובארה"ב. בין היתר, הוא ממייסדי פרויקט "תגלית". פירון מקורב לשטיינהרט והשניים קשורים פיננסית ופוליטית עוד בטרם כניסתו של פירון לפוליטיקה.

שטיינהרט היה מהתורמים של עמותת הכל חינוך, אותה ניהל פירון בטרם נבחר לכנסת. שכרו החודשי מהעמותה היה 43 אלף שקלים, שהוא כרבע מן התקציב השנתי של פעילות העמותה. בבחירות 2013, נתן שטיינהרט ערבויות כספיות ליש עתיד בגין הלוואות שנטלה. בסופו של דבר, המפלגה זכתה להצלחה מסחררת בבחירות והוא לא נזקק להוציא את הכסף.

גם בזמן היותו שר, פירון המשיך בקשר הפעיל עם שטיינהרט. כשר החינוך מטעם יש עתיד, פירון ניסה לתקצב את בית הספר ללימוד עברית שהקימה ביתו של שטיינהרט בניו יורק, בחצי מיליון שקל ממשרדו, ואף פנה למשרד התפוצות כדי שיעבירו אף הם תקציב למוסד החינוכי. משרד התפוצות אכן העביר חצי מיליון שקלים אל משרד החינוך, אך בסופו של דבר מיליון השקלים לא הועברו לבית הספר בארה"ב ונותרו בקופת משרד החינוך.

פירון מסר בתגובה לדברים, כי "לא העביר כל תקציב לבתי ספר אלו" והוסיף הבוקר (ד') בראיון לגלי ישראל כי היועצים המשפטיים של המשרד עצרו את העברת התקציב ככל הנראה בשל הבעייתיות של הקשר בין השניים.

טובה דורפמן אמרה בתגובה ל"הארץ", כי "זו יוזמה מבורכת שמלמדת עברית לאוכלוסיות שלא היו לומדות עברית. זה פרויקט חדש וחדשני מאוד ומרתק, ונראה לי שגם משרד התפוצות וגם משרד החינוך הם גורמים שיהיה להם עניין בזה. בסופו של דבר זה לא יצא לפועל". היא הוסיפה: "אני בקשר עם שי פירון ואני בקשר עם (נפתלי) בנט, אבל זה לא מפלגתי. אם אתה מחפש את הקו המפלגתי, פה לצערי אין".

ממשרד התפוצות נמסר: "בשנה שעברה (2014) פנה משרד החינוך למשרד התפוצות בבקשה להיות שותף בפרויקט Hebrew Charter School, לאור תקצובו של הפרויקט על ידי משרד החינוך בחצי מיליון שקלים סוכם כי משרד התפוצות יעביר סך של חצי מיליון שקלים נוספים למשרד החינוך לטובת תקצוב הפרויקט. עוד סוכם כי ניהול הפרויקט וההתקשרות יתבצעו דרך משרד החינוך, בהתאם לסיכומים אלה הועברו בשנה שעברה חצי מיליון שקלים למשרד החינוך".