שר החינוך יוביל מהלך לבלימת "התחרדות" בתי הספר הדתיים

בפגישה עם פורום ההורים "ממ"ד לכתחילה" הורה השר גדעון סער לגבש אסטרטגיה אשר תמנע הקצנה של בתי הספר הממלכתיים-דתיים. "אין להיענות לתכתיבים של גורמים קיצוניים", קבע

חדשות כיפה אורי פולק 25/10/11 11:20 כז בתשרי התשעב

שר החינוך יוביל מהלך לבלימת "התחרדות" בתי הספר הדתיים
MC Quinn-cc-by, צילום: MC Quinn-cc-by

שר החינוך, גדעון סער, נפגש בתחילת השבוע עם חברי הנהגת הורים של בתי ספר ממלכתיים-דתיים מכל רחבי הארץ, החברים בפורום ההורים "ממ"ד לכתחילה", שהציגו בפניו נתונים ומגמות של התחרדות והקצנה במערכת החינוך הממלכתית דתית.

בפגישה, שנערכה בנוכחות יו"ר החמ"ד ד"ר אברהם ליפשיץ, הציגו ההורים מספר דוגמאות להקצנה ההולכת וגוברת. כדוגמה הציגו ההורים נתונים על כך שבתי ספר דתיים רבים אינם מקיימים טקסי זיכרון ביום הזיכרון, יום השואה או יום רצח רה"מ רבין ז"ל. ההורים הציגו גנים תורניים אשר אינם מקבלים לשורותיהם יוצאי אתיופיה, מסיבות בבתי ספר בהן נאסר על ילדות להשתתף בשל חוסר צניעות ואף אכיפת קוד לבוש מחמיר על ילדות בגילאי הגיל הרך. עוד הציגו ההורים ספרי לימוד הכוללים תמונות של גברים בלבד וספרים המתעלמים מיום העצמאות.

ההורים אף העלו את נושא ההפרדה המגדרית בבתי ספר רבים, שנעשות פעמים רבות ללא התייעצות עם ועדי ההורים, זאת, לדברי ההורים, כדי להרחיק ציבור מסורתי וחילוני מבתי הספר הממלכתיים-דתיים. ההורים אף הצביעו על גידול בשעות לימודי קודש על חשבון לימודי חול ועל העברת חלק משיעורי הקודש תחת מסווה של שמות לימודי חול, או 'שעת מחנך', שמעביר בפועל רב.

סיני זילבר, חברת פורום "ממ"ד לכתחילה" מקריית אונו, ציינה בפגישה כי "הנושא הדתי משתלט על בית הספר, בכל דיבור ובכל עשייה. המצוינות וההשכלה לא מוזכרים אלא רק בהקשרים דתיים. רשמתי את בתי לבי"ס ממלכתי שהוא גם דתי, לא לבי"ס חרדי וציפיתי לקבל מה שאני וילדי הבוגרים קיבלו - חינוך פלורליסטי המקדם מצוינות והשכלה בסביבה דתית. קיבלתי בי"ס, המשנה את אופיו האיכותי לבי"ס מגזרי עליו משתלטת בהדרגה תפישה מחמירה וחרדית".

בתום הדברים ציין שר החינוך כי הוא "מוטרד" מחלק מהדברים שהועלו בפניו וכי מבחינתו הדגש המרכזי הוא על לימודי המינימום הכלליים. "יש לכך חשיבות עליונה. ובמקרים בהם לא מתקיימים יש לטפל מיידית. לא ניתן לבית ספר בעלי אופי של החינוך העצמאי ליהנות מתמיכת משרד החינוך מבלי לעמוד בתנאים", קבע.

בצעד תקדימי הורה שר החינוך ליו"ר החמ"ד "לגבש אסטרטגיה" ותפישה ביחס להתנהלותם של בתי הספר הדתיים לאור תופעות ההקצנה. "אין להיענות לתכתיבים של גורמים קיצוניים", הדגיש שר החינוך, שציין כי "ידוע כי לקיצוניות יש כוח עודף ואנרגיות רבות וצריך לראות איך מגיעים לאיזונים". עוד ציין השר, כי למרות שבעבר התנגד לכך, היום הוא מאמין כי העתיד הוא בחינוך המשלב וכי משרד החינוך פועל בנושא.