שר החינוך הבא, הרב שי פירון, מתכונן למהפכה

ח"כ הרב שי פירון, שיכנס בקרוב לתפקיד שר החינוך, מצהיר כי בכוונתו "לעסוק בחינוך ולא רק במערכת החינוך" - לרבות באמצעות גיוס "הטובים להוראה" ובעיקר תוך "התמקדות בערכים ולא רק במבחנים"

חדשות כיפה אורי פולק, כיפה 17/03/13 08:12 ו בניסן התשעג

שר החינוך הבא, הרב שי פירון, מתכונן למהפכה
יחצ, צילום: יחצ

הרב ח“כ שי פירון, מי שעתיד להתמנות בקרוב לשר החינוך הבא של ישראל, נרגש לקראת התפקיד המשמעותי אשר היה לחלום חייו מאז נכנס לפעילות חינוכית וציבורית בישראל. ”אני נרגש מההזדמנות להגשים חלום“, כתב הרב פירון בעמוד הפייסבוק שלו, ”המילים ’שר החינוך‘ מעוררות בי רטט, רגש של הוד והדר, של קדושה ובעיקר מעמסה עצומה“.

הרב פירון העיד על עצמו כי הוא ”מלא בפחד, בענווה, ברצון להקשיב לצרכים העמוקים של מערכת החינוך“. הוא נמנע מלהצהיר בשלב זה על כוונתיו, אך הדגיש כי מבחינתו ”צריך לעסוק בחינוך ולא רק במערכת החינוך: בשינוי חברתי כולל, הנוגע ליחס שבין אדם לאדם, בין אדם לארצו, בין אדם לעמו, בין אדם לשורשיו ואמונתו. ציונות ויהדות, אהבת האדם, ועוד שורה ארוכה של ערכים הינם לחם חוק של השיח החינוכי“.

"חייבים לצמצם פערים ולתת תקווה לילדי הפריפריה", הרב ח"כ פירון. צילום: יח"צ

לדברי שר החינוך הבא, אסור שמערכת החינוך תהיה ”מערכת העוסקת באופן אובססיבי במדידה“. הוא ציין כי הוא ”בעד מצויינות לימודית אבל היא לא סותרת התמקדות בתחום החינוך לערכים, בבניית אישיות מורכבת המסוגלת להתמודד עם אתגרי המאה ה-21“. כמנכ“ל תנועת ”הכל חינוך“ לשעבר, הרב פירון ציין כי ”חייבים לצמצם פערים, לתת תקווה לילדי הפריפריה. להקצות משאבים לפריחה של צעירים וצעירות שזקוקים לתמיכת המדינה“.

עוד ציין הרב פירון כי בכוונתו לקדם את איכות האנשים המאיישים כיום את מערך החינוך, תחת הסיסמה ”הטובים להוראה - הטובים בהוראה“. לדבריו, ”חייבים לפנות לטובי הצעירים שלנו ולגייס אותם להוראה. וחייבים להעלות על נס את המורים. לחזק את מעמדם כסוכני שינוי וכמובילי דעה משמעותיים“.

בעבר הביע הרב פירון תמיכה בצמצום מספר בחינות הבגרות וקבע כי "בישראל צריכות להיות בין ארבע לשש בחינות בגרות“ - במקצועות הבעה, אנגלית, מתמטיקה, עברית ואזרחות. במקביל לבחינות הבגרות החיצוניות, מציע הרב פירון שורה של בחינות בית ספריות, שיתבססו על עבודות גמר ומחקר - לא מבחנים. "מכיתה י'-י"ב המערכת נמצאת במרדף בלתי פוסק אחרי בחינות. היא לא מצליחה לדבר על ערכים מוסריים, על התנדבות ועל ערכים נוספים", טען בעבר הרב פירון, ”אני מוכן לערוב לכך שמקצועות כמו תנ"ך, היסטוריה ואזרחות רק יפרחו וישגשגו אם מטלת הלמידה תהיה פנים בית-ספרית".