שר הביטחון: פלסטינים לא יוכלו לנסוע בתחבורה הציבורית בשומרון

שר הביטחון יעלון הורה למנוע נסיעת פועלים פלסטינים בתחבורה הציבורית בשומרון. ועד מתיישבי השומרון: מצפים שההחלטה תיושם בהקדם האפשרי

חדשות כיפה חנן גרינווד, כיפה 26/10/14 08:09 ב בחשון התשעה

שר הביטחון: פלסטינים לא יוכלו לנסוע בתחבורה הציבורית בשומרון
יחצ, צילום: יחצ

הסוף לנסיעת פלסטינים באוטובוסים לאריאל? שר הביטחון משה יעלון הורה למנוע נסיעת פועלים פלסטינים בתחבורה הציבורית בשומרון, זאת לאחר תלונות חוזרות ונשנות על תחושה של סכנת חיים בנסיעה באוטובוסים אלו בעקבות ריבוי הפלסטינים.

על פי ההוראה החדשה הפלסטינים לא יוכלו לעלות על אוטובוסים מהמרכז ישירות לשומרון כפי שעשו עד עתה אלא יחויבו להגיע למעבר אייל ומשם יוכלו להמשיך הלאה אל בתיהם. לאחרונה הודיע שר הביטחון כי החליט להפעיל שיטה בשם 'סגירת מעגל' בה הפלסטינים יחויבו לחזור ליו"ש דרך השער ממנו יצאו. מכיוון שכל הפועלים הפלסטינים בשומרון עוברים במעבר אייל הם יצטרכו לחזור דרכו. יעלון הורה למנהל האזרחי למצוא פתרונות חלופיים לתחבורה הציבורית.

מדובר בניצחון של המתיישבים. בועד מתיישבי השומרון נאבקים זה שלוש שנים בהחלטה לאפשר לפועלים הפלסטינים לעלות על האוטובוסים הישראלים המסובסדים. לאחרונה ביצעו הועד בשיתוף עם המועצה האזורית שומרון מספר הפגנות בדרישה להפריד בין הנוסעים משיקולים ביטחוניים. בנוסף, פועל חבר הכנסת מוטי יוגב באופן אינטנסיבי ביותר בנושא במסגרת ועדת המשנה לענייני יהודה ושומרון בועדת חוץ וביטחון, ובעבר אף עלה יוגב על אוטובוס שהסיע פלסטינים ויהודים יחד מהמרכז לאריאל. לאחר אותה נסיעה אמר יוגב כי מדובר במצב בלתי נסבל.

"הנסיעה באוטובוסים בקווים לשומרון היא בלתי סבירה האוטובוסים מלאים בערבים לא הייתי רוצה שהבת שלי תיסע שם וגם אחרים שקיבלו את ההחלטות לא היו נותנים לבת שלהם לנסוע באותם קווים", אמר יוגב. "שמענו עדויות קשות מבנות שהוטרדו על ידי ערבים במהלך הנסיעה באוטובוס. תושבים רבים מדירים את רגליהם מהקו ואי אפשר להמשיך בהתנהלות הזו. יש לשנות את החלטה ולתת את הזכות הבסיסית לכל אזרח להגיע לביתו".

בועד מתיישבי השומרון הודיעו כי הם מודים לשותפים למאבק מועצה אזורית שומרון ופורום צעירי אריאל ושמחים כי השר קיבל את עמדת הועד והתושבים אך מזהירים כי עד שההחלטה לא מיושמת בשטח, החשש הביטחוני לא משתנה ואולי גובר ולכן מצפים שההחלטה תיושם בהקדם האפשרי".

ח"כ יוגב בתגובה להחלטת שר הביטחון: "אני מברך את שר הביטחון ואת מערכת הביטחון שהבינו את מצוקת תושבי השומרון שלמעשה נלקחה ממנו תחבורה ציבורית והם פועלים כעת למתן מענה נוסף שיסדיר הן את תחבורת הפועלים הפלסטינים וישיב את התחבורה הציבורית לתושבי וליישובי השומרון היהודיים".

גרשון מסיקה ראש המועצה האזורית שומרון בתגובה על הפרסום הבוקר על הוראת שר הבטחון לטפל בבעיית האוטובוסים בשומרון: "לפני שנה נתן שר הבטחון הוראה להפסיק את האבסורד שיש בתחבורה הציבורית בשומרון ולהחזיר את המצב לקדמותו, על פיו פועלים פלשתינים הנכנסים מהשומרון לגוש דן ותל אביב יחזרו בדרך ממנה באו, דרך מעבר אייל, בכדי לוודא שאכן הם חזרו לבתיהם ולא נשארו כשוהים בלתי חוקיים בתוך תל אביב וסביבותיה. אני שמח שסוף סוף ההחלטה הזו עוברת לפסים ישימים. שכן הפורמט בו עובדת התחבורה הציבורית בשומרון היום מסכנת לא רק את בטחונם של תושבי תל אביב והסביבה, אלא גם את בטחונם של הילדים בני הנוער ובנות הנוער מהשומרון הנוסעים באוטובוסים הללו יחד עם אלפי פועלים פלשתינים מדי יום בדרכם חזרה ממרכז הארץ, ולצערנו מנסיון העבר חיכוך כזה עלול להביא חלילה לפיגוע בקנה מידה גדול. אני מברך את שר הבטחון על החלטתו ומחזק את ידיו".

בתוך כך, ועד מתיישבי השומרון והמועצה האזורית שומרון החליטו לצאת בקמפיין הקורא לתושבי יו"ש לצלם ולתעד אירועי כריתת עצים במטעי זיתים, זאת על רקע טענות חוזרות ונשנות של ארגוני שמאל על ונדליזם יהודי, המתגלות כפרובוקציות. "כמו כל שנה בסתיו, עם פתיחת עונת המסיק מלווה אותה עונת 'המסית' וכל תושבי יו"ש נצבעים בתקשורת הישראלית והעולמית כמשחיתי עצים ומחרחרי ריב. תמונות של עצים מנוסרים וזקנות מייללות מופצות בתפוצת נאט"ו וצה"ל נערך בפקודת יום להגנת הזיתים מהמתנחלים המשתוללים", מסבירים בועד. "עם כל הרעש, מעולם לא הוכחה אשמתו של אף מתנחל במקרי ההשחתה. ולהיפך - העדויות המצולמות היחידות שקיימות למקרי ההשחתה מתעדות דווקא ערבים".

בעקבות המגמה של ארגוני השמאל המפעילים את הפלשתינים בעונה זו, המועצה האזורית שומרון וועד מתיישבי השומרון החליטו לצאת בקמפיין הקורא לתושבים לצלם ולתעד כל אירוע במטעי זיתים של פלשתינים ולהעביר מיידית את החומרים למוקד שהוקם במיוחד לאירועים מסוג זה. בדרך זו טוענים המארגנים כי כך עתידים ארגוני השמאל הקיצוני והפלשתינים לחדול מהאשמות כנגד המתנחלים.

יו"ר ועד מתיישבי השומרון בני קצובר:" את הקמפיין הקמנו במשותף עם המועצה משום שכל עונה, מתעוררים להם הארגונים המכפישים את שמם של המתנחלים בארץ ובעולם. דרך הקמת המוקד, נוכל להזים את התלונות של הפלשתינים ואנו בטוחים שהם יחדלו מלהאשים סתם את היהודים וונדליזם"

סגן ראש המועצה האזורית יוסי דגן קורא לתושבים להירתם ולהתקשר למוקד מיד לאחר תיעוד האירוע: "בתקופה הקרובה, בנסיעותיכם ביהודה ושומרון שימו לב היטב למתרחש בכרמים ובמטעי הזיתים. מזהים תנועה חשודה? ערבים עם כלי עבודה? אל תהססו, הוציאו את המצלמה ותעדו את המתרחש"